مقایسه گفتمان خبری صدای آمریکا و بیبیسی فارسی درباره پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری
محورهای موضوعی : مدیریت رسانهعلی نوری ممرآبادی 1 , علیاکبر رزمجو 2 , هادی نظری 3
1 - ارزیاب سازمان صدا سیما
2 - عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما
3 - ندارم
کلید واژه: خبرگان رهبری, صدای آمریکا, انتخابات, بیبیسی, گفتمان,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر در پی مقایسه گفتمان خبری سایتهای فارسیزبان شبکههای بیبیسی و صدای آمریکا در باره انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری است به همین منظور از نظریههایی همچون چارچوب سازی، انگاره سازی، بازنمایی و گفتمان استفادهشده است. روش پژوهش تحلیل گفتمان مدل ون دایک است. جامعه موردبررسی، همه خبرهای دو سایت بیبیسی فارسی و صدای آمریکا فارسی در مورد انتخابات پنجمین دوره خبرگان رهبری در بازه زمانی یک ماه قبل از انتخاباتِ هفت اسفند 1394 و دو هفته بعد از انتخابات است؛ که به روش نمونهگیری هدفمند، 10 خبر از وبسایت بیبیسی فارسی و 10 خبر از وبسایت صدای آمریکا مورد گفتمان کاوی قرار گرفت. یافتهها نشان میدهد متون خبری هر دو پایگاه از لحاظ سبک واژگانی، افراد و نهادهای مطرحشده در متن، غیر سازی، استنادها، پیشفرضها و تداعی و تلقینها بسیار به هم نزدیک بودهاند با این تفاوت که بیبیسی فارسی بر روی بعضی موضوعات از جمله حذف برخی از خبرگان متمرکز میشود و با برنامهریزی از قبل تعیینشده عمل میکند درحالیکه صدای آمریکا بعد از بهوجود آمدن جو و جریان رسانهای وارد صحنه عمل میشود. نظام گفتمانی حاکم بر متون خبری این دو پایگاه که بهطور مشترک و هماهنگ، با پوشش لحظهبهلحظه انتخابات را تعقیب میکردند در قبل و بعد از انتخابات مبتنی بر گفتمانهای حمایت از یک قطب و مخدوش کردن قطب دیگر و دوقطبی سازی انتخابات بوده که در نهایت این گفتمانها در راستای گفتمان تقابل با نظام جمهوری اسلامی است.
This study is going to compare the News Discourses in Persian British Broadcasting Corporation (BBC) and Voice of America (VOA) Websites' regarding the fifth period of Assembly of Experts for Leadership Election. By this way, the study used the theories such as: Framing Theory, Image making and Discourse. Vandijke's Discourse analysis was the method used in this research. All the news of BBC & VOA's Persian websites Regarding the fifth period of Assembly of Experts for Leadership Election in the time period of one month before and two weeks after the Election day, was the Target Population for this thesis. Next to discourse's exploring 10 news selected of Target Population from each of the BBC's & VOA's Persian websites by the targeted sampling method. The results shown that the news texts of both websites from the viewpoints of words style, persons and organizations cited in the text, other, cites, pre- hypothesizes, presenting and empathies were very close together with these differences that Persian B.B.C's website concentrate on topics like removing candidates from Assembly of Experts for Leadership Election and act with pre-programing method, but VOA's Persian acting after the media stream begins. The discourse's system on news texts of both which following the election jointly with the instant media cover before and after the election were based on these discourses: “Supporting one political party and distorting the another one”and “Bipolarizing the Election” which all these discourses were finally “Against the Islamic Republic of Iran's” discourse
_||_