بررسی و شناخت عوامل موثر بر تولید برنامه های خلاق در رادیو خراسان شمالی(شبکه اترک)
محورهای موضوعی : مدیریت رسانهمرتضی قنبرآبادی 1 , امیر ساکی 2 , اشرف راد 3
1 - کارشناسیارشد مدیریت رسانه، پژوهشگر سازمان صداوسیمای مرکز خراسان شمالی، خراسان شمالی، ایران،
2 - کارشناسیارشد تحقیق در ارتباطات، پژوهشگر مرکز طرح، برنامه و بودجه سازمان صداوسیما
3 - کارشناسیارشد آموزش زبان انگلیسی، دبیر آموزش و پرورش شهرستان بجنورد
کلید واژه: خراسان شمالی, صدای شبکه اترک, برنامه سازی خلاق, مولفه ها,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف بررسی و شناخت عوامل موثر بر تولید برنامه های خلاق در رادیو خراسان شمالی با روش پیمایش و مصاحبه ساخت یافته با جامعه آماری کلیه تهیه کنندگان و برنامه سازان رادیویی شبکه اترک، به انجام رسیده است که در نهایت اکثر برنامه سازان و تهیه کنندگان، خلاقیت را از عناصر مهم در برنامه سازی رادیویی عنوان نموده و در نهایت مشخص شد در برنامه سازی خلاق صدای شبکه اترک، مولفه های فردی و مولفه های سازمانی هر دو از اهمیت بالایی برخوردارند اما مولفه های فردی تحت تاثیر مولفه های سازمانی قرار دارند که با توجه به نتایج تحقیق خلاقیت در سایه مشی و مولفه های پیچیده سازمانی کم رنگ شده است. بنابراین می توان گفت بین مولفههای تولید شاخصه های اصولی برنامه سازی متغیرهای موثر فردی و متغیرهای موثر سازمانی با برنامه سازی خلاق در صدای شبکه اترک رابطه وجود دارد به این معنی که با 95 درصد اطمینان می توان گفت هر چقدر میزان مولفههای جدید خلاقیت در تولید بین تهیه کنندگان و برنامه سازان بیشتر باشد میزان برنامه سازی خلاق در صدای شبکه اترک نیز افزایش می یابد. لذا پیشنهاد می شود با آموزشهای تخصصی لازم برای دست اندرکاران برنامه سازی و تهیه کنندگان، برنامه سازی خلاق تعالی یابد چراکه با تعالی مولفه های سازمانی، مولفه های فردی بهبود خواهد یافت.
The purpose of this study was to investigate and identify the factors affecting the production of creative programs in North Khorasan Radio using a structured survey and interview with the statistical community of all the suppliers and radio program developers of the Atrak network, which ultimately most developers and suppliers The authors point to creativity as one of the important elements in radio programming, and finally it was found that both creative and organizational components of the network are atractive, individual components and organizational components are important, but individual components are influenced by organizational components. Which according to the research results of creativity in shading and screw components The organization has become dimmed Therefore, it can be said that there is a relationship between the "production components" of the "principle of programming", "individually effective variables" and "effective organizational variables" with "creative programming in the voice of the network of Atrac", which means that with 95% confidence "As the new components of creativity increase in production between developers and developers, the amount of creative programming in the network of Atrak also grows. Therefore, it is suggested that creative programming should be promoted with the specialized training necessary for designers and developers, as individual components will improve with the excellence of the organizational components.
_||_