بررسی تاثیر آموزش سواد رسانهای بر مهارتهای تفکر انتقادی دانش آموزان پایه هشتم متوسطه در شهرستان ارومیه
محورهای موضوعی : مدیریت رسانهرقیه علیزاده 1 , جواد عبدلی 2 , زهرا حداد 3
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه
2 - عضو هیت علمی دانشگاه آزاد واحد ارومیه
3 - کارشناس پژوهش کتابخانه ملی
کلید واژه: تفکر انتقادی, دانشآموزان پایه هشتم, سواد رسانهای,
چکیده مقاله :
چکیدههدف اصلی مقاله حاضر، بررسی تاثیر آموزش سواد رسانهای بر مهارتهای تفکر انتقادی دانشآموزان پایه هشتم متوسطه در شهرستان ارومیه است. روش تحقیق از نوع آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون همراه با گروه شاهد، و جامعه آماری نیز شامل کلیه دانشآموزان دختر شاخه پایه هشتم متوسطه در شهرستان ارومیه است. به منظور اجرای پژوهش، ابتدا به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای، دو کلاس 16 نفری انتخاب، و به صورت تصادفی یک کلاس به عنوان گروه آزمایش و و کلاس دیگر به عنوان گروه گواه گمارده شدند. با انجام پیش آزمون برای هر دو گروه، مداخله آزمایشی سواد رسانه ای برای گروه آزمایش توسط محقق صورت گرفت. بعد از اتمام 8 جلسه آموزش، مجددا ابزار ذیل به عنوان پس آزمون، روی افراد گروه نمونه اجرا شد. برای اندازه گیری متغیر وابسته، از پرسشنامه تفکر انتقادی کالیفرنیا فرم ب (CCTST) استفاده شد. جهت تحلیل دادهها از روش آماری تحلیل کوواریانس تک عاملی(آنکوا) استفاده گردید. نتایج نشان داد که آموزش سواد رسانه ای بر هر پنج مهارت تفکر انتقادی (تحلیل، استنباط، ارزشیابی، استقرا و قیاس) در بین دانش آموزان موثر بوده است.
The main objective of this paper is to examine the impact of media literacy education the critical thinking skills of secondary school students in the city of Orumiyeh is eighth base. Methods of testing with pre-test and post-test with control group, the population also includes all the basic branches of the eighth high school female students in the city of Orumiyeh.For the purposes of this study, the multi-stage cluster sampling, two classes of 16 people selected randomly one class as the experimental group and the control group were the other class. The pre-test for both groups, media literacy test case for trial was conducted by the researcher. After completion of 8 training session, again following tools as post-test, the subjects were administered. To measure the dependent variable, the California Critical Thinking Inventory (CCTST) was used. To analyze the data from the single-factor analysis of covariance (Nkva) was used. The results showed that media literacy instruction in five critical thinking skills (analysis, inference, evaluation, induction and analogy) among students has been effective
_||_