طراحی مدل مفهومی کارافرینی دانشگاهی با رویکرد تلفیقی
محورهای موضوعی : کارآفرینیجواد توسلی نوقابی 1 , حمیده رشادتجو 2 , محمدعلی حسینی 3
1 - دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت و اقتصاد واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران
2 - دانشیار مدیریت آموزش عالی، عضو هیأت علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
3 - دانشیار گروه مدیریت توانبخشی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
کلید واژه: نظام آموزش عالی, کارآفرینی دانشگاهی, مدل مفهومی کارآفرینی دانشگاهی,
چکیده مقاله :
پارادایم کارآفرینی دانشگاهی، در نتیجه اقتضائات نظامهای آموزشی، اجتماعی، اقتصادی و صنعتی، سهامداران و ذینفعان آموزش عالی را به ایجاد تحول در جهتگیریها، اهداف، ماموریتها سوق دادهاست، با این حال تنوع، پیچیدگی و پراکندگی نظریات کارآفرینی دانشگاهی مانع وجود یک الگوی منسجم با سازهای فراگیر بودهاست، ازاینرو این پژوهش، با هدف ارائه مدل مفهومی کارآفرینی دانشگاهی به بررسی و بازشناسی مفهوم کارآفرینی دانشگاهی و شناسایی و استخراج ابعاد و مؤلفههای کلیدی کارآفرینی دانشگاهی پرداختهاست. این تحقیق ازنوع کیفی بوده و بر مبنای تئوری زمینهای (GTM) به روش تحلیل محتوا انجام گرفتهاست. دادههای موردنیاز از طریق سندکاوی و تحلیل اسناد کتابخانهای و مصاحبه باز، جمعآوری گردید و با تحلیل و کدگذاری محوری دادهها در نرمافزار MaxQuda، ترکیبی بهینه از ابعاد و مؤلفههای کلیدی در قالب مدل مفهومی کارآفرینی دانشگاهی، متناسب با شرایط اجتماعی، فرهنگی و صنعتی حاکم بر فضای آموزش عالی و پتانسیلهای دانشگاهی ارائهگردید. مطابق یافتههای پژوهش، کارآفرینی دانشگاهی شامل پنج بعد است. در بعد اول ملزومات یا محرکها قرار دارند که پیشنیازهای کارآفرینی دانشگاهی را فراهم میکنند. بعد دوم توانمندسازها یا توسعهدهندهها هستند که برای رشد و توسعه کارآفرینی دانشگاهی باید تقویت شوند، بعد سوم به تبیین فعالیتهای کارآفرینی دانشگاهی (آنچه که سرمایهگذاری شدهاست) میپردازد و بعد چهارم و پنجم متعلق به تأثیرات و نتایج درونی و بیرونی است. این مدل درک مطلوبی از پیشنیازها و توسعهدهندههای کارآفرینی دانشگاهی ارائه کرده و عوامل کلیدی موفقیت در چهار مأموریت آموزش عالی (آموزش، پژوهش، کارآفرینی، تاثیر) و مزایای درگیرشدن در کارآفرینی دانشگاهی را به مدیران و ذینفعان آموزش عالی پیشنهاد مینماید.
The Academic entrepreneurship paradigm, as a result of the requirements of educational, social, economic and industrial systems, has led higher education stakeholders to change the orientations, goals, missions. However, the diversity, complexity of academic entrepreneurship theories have prevented the existence of a coherent model with pervasive structures. therefore, the aim of study "Designing a conceptual model of Academic entrepreneurship" has examined Academic entrepreneurship and extracted the dimensions and key components. This research is of qualitative type and has been done based on contextual theory (GTM) by content analysis method. The required data were collected through document analysis and library document analysis and open interview. By analyzing and coding the data in MaxQuda. an optimal combination of dimensions and key components and conceptual model of university entrepreneurship, tailored to the prevailing social conditions and university potentials were presented. According to research findings, university entrepreneurship consists five dimensions. In the first dimension are the requirements that meet the prerequisites of academic entrepreneurship. The second dimension is the enablers that must be strengthened for the growth and development of university entrepreneurship, the third dimension explains the university entrepreneurship activities (what is invested) and the fourth and fifth dimensions belong to internal and external influences and results. This model provides a good understanding of the prerequisites and developers of university entrepreneurship and suggests the key factors of success in the four missions of higher education (education, research, entrepreneurship, impact) and the benefits of engaging in university entrepreneurship to managers and stakeholders of higher education