طراحی مدل نظام تحول دیجیتال در سازمان مالیات
محورهای موضوعی : کارآفرینیمهرداد کلانتری 1 , جلال حقیقت منفرد 2 , عبدالله کولوبندی 3
1 - گروه مدیریت صنعتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، ایران.
2 - گروه مدیریت صنعتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - گروه مدیریت صنعتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، ایران.
کلید واژه: تحول دیجیتال, سازمان مالیات, نظریه داده بنیاد,
چکیده مقاله :
این پژوهش کیفی با هدف طراحی مدل نظام تحول دیجیتال در سازمان مالیات و با رویکرد نظریه داده بنیاد انجام شده است. محقق با رویکرد کیفی و ﺑﺎ ﻣﺮور دﻗﯿﻖ ادﺑﯿﺎت و ﺗﺎرﯾﺨﭽﻪ تحول دیجیتال، پژوهش ها، ﻣﻘﺎﻻت و ﮐﺘﺐ ﻣﺘﻌﺪد داﺧﻠﯽ و ﺧﺎرﺟﯽ و همچنین مصاحبه به روش میدانی و هدفمند با 18 نفر از اساتید دانشگاه و متخصصین سازمان مالیات، به جمع آوری اطلاعات پرداخته، (محقق در مصاحبه دوازدهم به اشباع نظری رسید و مصاحبه ها متوقف گردید) و با استفاده از نظریه داده بنیاد و کدگذاری سه مرحله ای (باز، محوری و انتخابی)، به تحلیل داده های کیفی اقدام نموده است. بر اساس یافته های پژوهش، مقوله های عوامل درون سازمانی و عوامل برون سازمانی به عنوان متغیر مستقل و همچنین مقوله های؛ شناسایی، الزامات زیست محیطی، توسعه و نگهداشت به عنوان متغیرهای تعدیلگر در نظر گرفته شدند. این پژوهش کیفی با هدف طراحی مدل نظام تحول دیجیتال در سازمان مالیات و با رویکرد نظریه داده بنیاد انجام شده است. محقق با رویکرد کیفی و ﺑﺎ ﻣﺮور دﻗﯿﻖ ادﺑﯿﺎت و ﺗﺎرﯾﺨﭽﻪ تحول دیجیتال، پژوهش ها، ﻣﻘﺎﻻت و ﮐﺘﺐ ﻣﺘﻌﺪد داﺧﻠﯽ و ﺧﺎرﺟﯽ و همچنین مصاحبه به روش میدانی و هدفمند با 18 نفر از اساتید دانشگاه و متخصصین سازمان مالیات، به جمع آوری اطلاعات پرداخته، (محقق در مصاحبه دوازدهم به اشباع نظری رسید و مصاحبه ها متوقف گردید) و با استفاده از نظریه داده بنیاد و کدگذاری سه مرحله ای (باز، محوری و انتخابی)، به تحلیل
This qualitative research was conducted with the aim of designing a model of the digital transformation system in the tax organization and with the approach of foundational data theory. The researcher collected information with a qualitative approach and with a detailed review of the literature and the history of digital transformation, researches, articles and multiple domestic and foreign books, as well as field and targeted interviews with 18 university professors and experts of the tax organization. The researcher reached theoretical saturation in the twelfth interview and the interviews were stopped) and by using the foundational data theory and three-stage coding (open, central and selective), to analyze Qualitative data has been collected. Based on the findings of the research, the categories of intra-organizational factors and extra-organizational factors as independent variables as well as the categories; Identification, environmental requirements, development and maintenance were considered as moderator variables. This qualitative research was conducted with the aim of designing a model of the digital transformation system in the tax organization and with the approach of foundational data theory. The researcher collected information with a qualitative approach and with a detailed review of the literature and the history of digital transformation, researches, articles and multiple domestic and foreign books, as well as field and targeted interviews with 18 university professors and experts of the tax organization. The researcher reached theoretical saturation in the twelfth interview and the interviews were stopped) and by using the foundational