تهیه ابزاری استاندارد جهت سنجش معنویت در نظام اداری ایران
محورهای موضوعی : خطمشیگذاری عمومی در مدیریتغلامرضا معمارزاده طهران 1 , مهدی صانعی 2
1 - ندارد
2 - مسئول مکاتبات
کلید واژه: معنویت سازمانی, نظام اداری ایران,
چکیده مقاله :
معنویت مفهومی بسیار گسترده است که هر کس با توجه با اعتقادات، باورها و ارزشهای شخصی، تفسیری متفاوت از دیگری از آن بعمل میآورد. برخی ریشهای دین محور برای معنویت قائلند و برخی دیگر معتقدند که معنویت ارتباطی با دین رسمی نداشته و بسیار گستردهتر از آن است. این امر مساله سنجش معنویت را تحت الشعاع قرار داده و بر مشکلات فرا روی سنجش معنویت افزوده است. با این وجود، مدیریت معنویت در محیطهای کاری در وهله اول مستلزم در اختیار داشتن تعریفی عملیاتی و ابزاری استاندارد جهت سنجش آن است. با توجه به پر رنگ شدن نقش معنویت در موفقیت و شکست سازمانها در سالیان اخیر و تاکید مدیران ارشد کشور مبنی بر تقویت معنویت در محیطهای کاری دولتی، در مقاله حاضر ضمن مرور کارهای مهم انجام شده در راستای سنجش معنویت و مشکلات فرارو، سعی خواهد شد ابزاری استاندارد مبتنی بر ارزشهای دینی و فرهنگی کشور جهت سنجش معنویت در محیطهای سازمانی دولتی ارائه گردد.
Spirituality is a very widespread concept that everyone with personalbeliefs and values has a different interpretation from others. Some believethat spirituality has rooted in religion, but others believe that spiritualityhas no relation with formal religion and is very widespread than it. Thisproblem overshadowed the measure of spirituality and is added theproblems of measuring spirituality. However, spirituality management inthe workplaces in the first place requires having operational definition andstandard tool for measuring it. With respect to Highlighting the role ofspirituality in the success and failure of organizations in recent years andemphasizes of country top managers to strengthen spirituality in publicworkplace, in this paper, the important works that has been done formeasuring spirituality and its problems faced has been reviewed, and willtry to providing a standard tool based on country religious and culturalvalues for measuring spirituality in public organizational contexts.