طراحی مدل خطمشیگذاری ارتقای نخبهپروری در نظامآموزشی ایران
محورهای موضوعی : خطمشیگذاری عمومی در مدیریت
1 - عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خلخال
کلید واژه: سرمایهانسانی, نخبهپروری, نظامآموزشی,
چکیده مقاله :
زمینه و هدف : نخبهپروری و بهرهگیری از آنها مهمترین مزیترقابتی کشورها میباشد. بنابراین، هدف این مطالعه طراحی مدل خط مشی گذاری ارتقای نخبه پروری در نظام آموزشی ایران بود.روششناسی: هدفتحقیق توسعهای - کاربردی و از لحاظ ماهیت، آمیخته (کیفی - کمی) با طرح ترکیبی است. جامعه هدف پژوهش خبرگانآگاه به موضوعتحقیق بودند. جهت انجام مصاحبه های بخش کیفی از روش هدفمند گلولهبرفی مرحله اشباعنظری 17 نفر نمونه انتخاب شدند. در بخشکمی، برای تکمیل پرسشنامه های مستخرج از بخشکیفی نمونهای به تعداد 5 نفر پیشنهاد شد. از شیوه تحلیلتماتیک مبتنی بر مدل براون و کلارک (2006) شاخصهای خطمشیگذاری ارتقای نخبهپروری در نظامآموزشی شناسایی و سپس مدلسازی با استفاده از تحلیل ساختاری تفسیری (ISM) انجام شد.یافتهها: 116 مفهوماولیه درقالب 22 تمفرعی و10 تماصلی موثر بر ارتقای نخبهپروری در نظامآموزشی شناسایی شدند. این عوامل در پنجسطح مدل ساختاری تفسیری متشکل از شاخص برنامههایراهبردی در سطحپنجم، مدیریتحمایتی و توسعه زیرساخت سطحچهارم، تغییرمحتوایدرسی در سطحسوم، شاخصهای انگیزش، تغییرعادت، تغییرنگرش، توسعهتعامل و منابعانسانی در سطحدوم و شاخص توسعهاستعداد در سطحاول بود.نتیجهگیری: با توجه به یافتههایتحقیق، برنامهریزیراهبردی و توجه به زیرساختها در سایه مدیریتحمایتی در مراکزآموزشی در راستای نخبهپروری از اهمیت بسزایی برخوردار است و اگر درجهت استراتژیهای نظامآموزشی تدوین شده باشد، اجرای موثر آنها دستیابی به بهترین منافع و نیازهای آینده را محقق می سازد.
Background and purpose: Training elite and its use is the most important competitive advantage of countries. Therefore, Methodology: The aim of the research is developmental-applied and in terms of nature, it is mixed (qualitative-quantitative) with a combined exploratory-sequential design. The target community of the research was experts who were aware of the research topic. In order to conduct interviews in the qualitative part, from the purposeful snowball method to the theoretical saturation stage, 17 people were selected as a sample. In the quantitative part, a sample of 5 people was proposed to complete the questionnaires extracted from the qualitative part. became. From the method of thematic analysis based on the model of Braun & Clarke (2006), the policy indicators of training elite promotion in the educational system were identified and then modeling was done using structural-interpretive analysis (ISM).Findings: 116 primary concepts were identified in the form of 22 sub-themes and 10 main themes affecting the training elite the educational system. These factors are in the five levels of the structural-interpretive model consisting of indicators of strategic plans in the fifth level, Conclusion: According to eveloped. have been done, their effective implementation will achieve the best interests and future needs.
_||_