کاربرد روش دلفی فازی در طراحی و تبیین مدل دستیابی به مزیت رقابتی پایدار
محورهای موضوعی : خطمشیگذاری عمومی در مدیریتحسینعلی رضائی منش 1 , علی رضاییان 2 , علیرضا امیرکبیری 3
1 - دانشجوی دکتری تخصصی گروه مدیریت دولتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران، ha_rezaeimanesh@yahoo.com
2 - استاد گروه مدیریت دولتی ، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران، (نویسنده مسئول)، a-rezaeian@sbu.ac.ir
3 - دانشیار گروه مدیریت دولتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران، Ali.Amirkabiri@iauctb.ac.ir
کلید واژه: مزیت رقابتی پایدار, شرکت پالایش نفت تهران, دلفی فازی,
چکیده مقاله :
زمینه : مزیت رقابتی پایدار، توانایی سازمان برای اجرای یکی از مهمترین روشها در طولانی مدت است که رقبا نمیتوانند به راحتی با آن روبرو شوند. هدف: هدف از انجام این پژوهش طراحی و تبیین مدل دستیابی به مزیت رقابتی پایدار با استفاده از روش دلفی فازی می باشد. روشها: روش گردآوری اطلاعات از طریق مطالعات کتابخانهای و مصاحبه نیمه ساختار یافته با خبرگان و با استفاده از روش دلفی فازی دیدگاه های آن ها استخراج گردیده و مورد پالایش قرار گرفته است. یافتهها: براساس بررسی های صورت گرفته، بحث ایجاد مزیت رقابتی در مقابل رقبا یکی از چالش های جدید در حوزه بازاریابی است. اهمیت پژوهش در این میباشد که به گونه ای تجربی به استفادهکنندگان نتایج این پژوهش نشان دهیم که مزیت رقابتی در پایداری سازمانها تأثیر معناداری داشته باشد. نتیجهگیری: نتایج نشان داد که مدیران صنایع مختلف میتوانند با استفاده از این مدل و در نظر گرفتن متغیرهای دیگر، با استفاده از مستندات موجود در سازمانشان، میزان اثرگذاری هر یک از معیارهای دستیابی به مزیت رقابتی پایدار بر معیارها و شاخصهای مدنظرشان از جمله ارزش ویژه برند، سهم بازار برند و سودآوری و تقاضا و... پیشبینی کنند.
Background: Sustainable competitive advantage is the ability of an organization to implement one of the most important ways in the long run that competitors can not easily face. Objective: The purpose of this study is to design and explain a model for achieving a sustainable competitive advantage using the fuzzy Delphi method. Methods: The method of data collection has been extracted and refined through library studies and semi-structured interviews with experts and using fuzzy Delphi method. Findings: Based on the studies, the issue of creating a competitive advantage over competitors is one of the new challenges in the field of marketing. The importance of research is to empirically show the users of the results of this research that competitive advantage has a significant effect on the sustainability of organizations. Conclusion: The results showed that managers of different industries can use this model and consider other variables, using the documents in their organization, the impact of each of the criteria for achieving a sustainable competitive advantage on the criteria and indices, including brand value, brand market share and profitability and demand, etc predict. .
