ابعاد مدل فرهنگ سازمانی بر عملکرد کارکنان بانک توسعه و تعاون
محورهای موضوعی : خطمشیگذاری عمومی در مدیریتعلی کاوه 1 , داود کیا کجوری 2 , محمدجواد تقی پوریان 3 , حسنعلی آقاجانی 4
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، واحدچالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران.
2 - دانشیار، گروه مدیریت دولتی، واحدچالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران
3 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحدچالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران.
4 - استاد، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.
کلید واژه: بانک توسعه و تعاون, عملکرد کارکنان, فرهنگ سازمانی, فرهنگ,
چکیده مقاله :
زمینه: سازمان ها برای نیل به اهداف و فعالیتها مورد نظر، علاوه بر کسب سرمایههای مادی، نیازمند نیروی انسانی واجد الشرایط هستند تا در جهت پیشبرد اهداف سازمان را یاری دهند. هدف: هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی شناساسایی ابعاد مدل فرهنگ سازمانی بر عملکرد کارکنان در بانک توسعه و تعاون استان مازندران بود. روش: روش تحقیق حاضر دراین مطالعه توصیفی پیمایشی و از لحاظ هدف بنیادی است. جامعۀ آماری تحقیق حاضر را کارکنان و مدیران بانک توسعه و تعاون استان مازندران تشکیل دادهاند. روش نمونه گیری در بخش کیفی مطالعه، نمونه گیری هدفمند است. در بخش کیفی برای گردآوری دادهها، از مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته و در بخش کمی از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است.. برای تجزیه و تحلیل دادههای کیفی از روش گراندد تئوری و برای تجزیه و تحلیل داده های کمی از تحلیل عامل تأییدی آلفای کرونباخ و در نهایت معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار اسمارت پی-ال-اس استفاده شد. یافته ها: یافتههای تحقیق حاکی از آن است که مولفههای فرهنگ سازمانی (عوامل زمینه ای، شرایط علی، پدیده محوری، راهبردها، پیامدها، شرایط مداخله گر) بر عملکرد کارکنان بانک توسعه و تعاون تاثیر مثبت و معناداری داشتند. نتیجه گیری: همچنین نتیجه این تحقیق نشان داد که تاثیر پیامدهای سازمانی و فردی در مدل فرهنگ سازمانی از مابقی بیش تر بود.
Background: In order to achieve the desired goals and activities, in addition to obtaining material capital, organizations need qualified human resources to help advance the goals of the organization. Objective: The main purpose of this study was to identify the dimensions of organizational culture model on employee performance in the Development and Cooperation Bank of Mazandaran Province. Method: The method of the present study in this study is descriptive-survey in terms of fundamental purpose. The statistical population of the present study consists of employees and managers of Mazandaran Development and Cooperation Bank. Sampling method In the qualitative part of the study, purposive sampling. In the qualitative part, for data collection, in-depth and semi-structured interviews have been used, and in the quantitative part, a researcher-made questionnaire has been used. Cronbach and finally structural equations were used using Smart PLS software. Findings: The research findings indicate that the components of organizational culture (contextual factors, causal conditions, central phenomena, strategies, consequences, intervention conditions) had a positive and significant effect on the performance of Development Bank and Cooperative staff. Conclusion: The results of this study also showed that the impact of organizational and individual outcomes on the organizational culture model was greater than the rest
رحیم نیا، فریبرز و مسعود، علیزاده. 1388. بررسی ابعاد فرهنگ سازمانی بر اساس مدل دنیسون از نظر اعضای هیئت علمیدانشگاه فردوسی مشهد. مطالعات تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی.دوره 4، شماره 1
جعفری، محمدباقر و امیرنژاد، قنبر .1396. بررسی تاثیر فرهنگ سازمانی بر اساس مدل هافستد (بر خلاقیت)، خط مشی گذاری عمومی در مدیریت، دوره. 8 . شماره (26)،
ستایش، سجاد.1389. بانک و جایگاه یابی در بازاریابی رقابتی»، سایت بانک رفاه کارگران، فروردین.
صالحی، فهیمه .1395. بررسی تاثیر فرهنگ سازمانی بر بهرهوری کارکنان شعب بانک مسکن استان تهران، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی، دانشکده مدیریت
صراف، فاطمه و روخ چکار، حسین .1397. تبیین رابطه سبکهای رهبری تحولی، فرهنگ سازمانی و عملکرد (پیش نیازهایی برای عملکرد پایدار سازمانهای بخش دولتی و خصوصی، نشریه چشم انداز حسابداری و مدیریت، 1 (3)، شماره پیاپی (3)،
عسگریان، محمد.1388. مفهوم شناسی فرهنگ سازمانی، دوماهنامه توسعه انسانی پلیس، سال ششم، شماره 24، مرداد.
فرهی، علی؛نوری، محمد.1395.بررسی فرهنگ سازمانی کارکنان ستاد مدیریت بحران وزارت کشور بر مبنای الگوی رابینز. شماره 30. دروه9
محمدپور زرندی، حسین، فهیما، مریم و امیراکبری، علیرضا .1396. بررسی نقش فرهنگ سازمانی در ارتقای توانمندسازی روان شناختی کارکنان نظام بانکی (مورد مطالعه: بانک شهر)، فصلنامه علمی-پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری، 5 (3)، پیاپی 19،
مشبکی، اصغر. 1377. مدیریت رفتار سازمانی. تهران: انتشارات دانشگاه تربیت مدرس.
مهدیزاده، محمد رضا. 1384. درآمدی بر فرهنگ سازمانی. توسعه مدیریت، دوره11 شماره 64.
نصرت پناه، سیاووش، حصیرچی، امیر، دهقانی، محبعلی.1397. طراحی الگوی ارزیابی عملکرد سازمانی بانک انصار، فصلنامۀ پژوهشهای مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین (ع) سال دهم، شماره 1 (شماره پیاپی 31)، بهار
نوربخش، سید حسن، شفیعی رودپشتی، میثم، موسوی، سید محمد .1394. اثرات فرهنگ سازمانی بر توسعه بازارگرایی در نظام بانکی جمهوری اسلامی ایران مورد مطالعه: بانک مهر اقتصاد تهران بزرگ، فصلنامه سیاستهای راهبردی و کلان، سال سوم، شماره نهم، صص 67-95.
هدایتی، هاشم. 1385. نقش فرهنگ در انتخاب مدل استراتژی. اولین کنفرانس مدیریت استراتژیک، تهران، 6 و 5 اسفند، 1-20.
_||_Abbasi, Ali.S., Rehman, Kamran.U. & Bibi, Alireza. (2010), Islamic management model, African Journal of Business Management. 4 (9), 1873-1882.
Bharati, Pious., Zhang, Wiliiam., & Chaudhury, Ali. (2015). Better Knowledge with Social Media? Exploring the Roles of Social Capital and Organizational Knowledge Management. Journal of Knowledge Management, 19 (3), pp. 456-475.
Choi, Jana. H., Kim, J. B., & Zang, Yari. (2010). Do abnormally high audit fees impair audit quality?. Auditing: A Journal of Practice & Theory, 29 (2), 115-140.
Dong, Joji. Q., McCarthy, Kami. J, & Schoenmakers, W. W. M. E. (2017). How central is too central? Organizing inter organizational collaboration networks for breakthrough innovation. J. Prod. Innov. Manag, (in press).
Denison, Daviad. (2006). Organizational culture effectivenss: can and American theory be applied in Russia? Retrieved February 22, from http: www. Denisonculture . com
Deal T.E, Kennedy, A.A (1982). Corporate cultures. Reading, MA: Addison-Wesley
.Hardcopf, Rashed., Liu, G., & Shah, Rari. (2021). Lean Production and Operational Performance: The Influence of Organizational Culture. International Journal of Production Economics, 108060.
Hoque, Nni., Aktaruzzaman Khan, M., & Mowla, Moje. (2013). Organisational culture: features and framework from Islamic perspective. Humanomics; Patrington, 29 (3) 202-219.
Melody P.M. Chong, Yufan Shang, Malika Richards, Xiji Zhu, (2018) "Two sides of the same coin? Leadership and organizational culture", Leadership & Organization Development Journal.
Kimata, Arad., & Itakura, Hamad. (2021). Interactions between organizational culture, capability, and performance in the technological aspect of society: Empirical research into the Japanese service industry. Technology in Society, 64, 101458.
Kwarteng, Alpachi., & Aveh, Frozesh. (2018). Empirical examination of organizational culture on accounting information system and corporate performance: Evidence from a developing country perspective. Meditari Accountancy Research, 26 (4), 675-698.
.LaCasse, Ali. Jam. (2010). A Multi Method Organizational Culture Analysis OF A State Correctional Institution Using A Modified Denison Organizational Culture Survey. (Unpublished doctoral dissertation). Minnesota University, USA, Phd.
Ouchi, Wiliam., Wilkins, Asad. (1985), "Organizational culture", Annual Review of Anthropology, Vol. 11 pp.457-83.
Schein, Eli. H. (1985). "Organizational culture and leadership: A dynamic view", San Francisco, CA: Jossey-Bass Young Lee, J., Kim, J., & Jeung, W. (2016). How Ambidextrous Organizational Culture Affects Job Performance. Academy Of Management Proceedings, 13 (2), pp. 23-39.
Vito, Rama. (2020). Key variations in organizational culture and leadership influence: A comparison between three children’s mental health and child welfare agencies. Children and Youth Services Review, 108, 104600
Wheelen, Tiroos. L., & Hunger, Jivad . D. (2010). Strategic management and business policy: Achieving sustainability (12th ed.). Upper Saddle River, NJ: Pearson Education