بررسی و اولویت بندی عوامل موثر بر مدیریت رفتار خدمات بانکی بر اساس نظریه مم ها
محورهای موضوعی : خطمشیگذاری عمومی در مدیریتمهدی احسانی فرد 1 , فرشاد فائزی رازی 2 , علی اکبر امین بیدختی 3
1 - گروه مدیریت بازرگانی ،واحد سمنان،دانشگاه آزاد اسلامی،سمنان،ایران
2 - گروه مدیریت صنعتی ،واحد سمنان،دانشگاه آزاد اسلامی،سمنان،ایران
3 - گروه مدیریت،دانشگاه سمنان،سمنان،ایران
کلید واژه: علوم رفتاری, عوامل اخلاقی, خدمات بانکی, مدیریت رفتار, نظریه مم ها,
چکیده مقاله :
زمینه: در سالهای اخیر، صنعت بانکداری شاهد رقابت شدید توام با فرصتها و تهدیدهای زیادی بوده است. به طور مسلم هیچ بانکی نمیتواند ارائه دهنده تمامی خدمات ممکن باشد و در زمینه خدماتی که ارائه میدهد، بهترین باشد. هدف پژوهش: به همین منظور هدف اصلی این تحقیق ارائه مدل مناسبی برای بهبود خدمات بانکی بر اساس نظریه مم ها می باشد. روش پژوهش: تحقیق حاضر کاربردی بوده و روش آن توصیفی-پیمایشی می باشد. جامعه آماری تحقیق کلیه مشتریان بانکها می باشند که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 209 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. روش نمونهگیری به صورت تصادفی ساده می باشد. به منظور بررسی عوامل موثر بر مدیریت رفتار خدمات بانکی از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. دادههای تحقیق با استفاده از نرم افزار SPSS و لیزرل تحلیل شدهاند. نتایج پژوهش: نشان می دهد چهار عامل اخلاقی، خدمات رفاهی، مسئولیت پذیری و عوامل سازمانی بر مدیریت رفتار خدمات بانکی اثر معناداری می گذارند و به ترتیب دارای الویتهای اول تا چهارم از دید مشتری می باشند.
Abstract Objective: The main purpose of this study is to provide a suitable model for improving banking services based on a comparative study of behavioral sciences and consumer behavior with respect to the function of mem theory. Background: Mem is a hereditary theory and an idea, behavior, or method that is transmitted from one person to another through culture. Inheritance theories differ in the degree of adaptation and capability, that is, adaptation to the socio-cultural environment in which they are spread. More adaptable and more capable memes will be more successful in transmitting, spreading to more people, and thus spreading to a larger population. The concepts in this theory can be used as a model for cultural evolution. Therefore, this research was formed with the aim of providing a suitable model for improving banking services based on the theory of memes. Abstract Objective: The main purpose of this study is to provide a suitable model for improving banking services based on a comparative study of behavioral sciences and consumer behavior with respect to the function of mem theory. it provides. The findings of this study can have many effects on the development and expansion of banking services.
_||_