شناسایی عوامل مرتبط در ارزیابی خط مشی های توسعه منابع انسانی کارکنان دولت
محورهای موضوعی : خطمشیگذاری عمومی در مدیریتکامبیز حمیدی 1 , سید علی اکبر احمدی 2 , اصغر سیف 3
1 - همدان-دانشگاه آزاد اسلامی
2 - استاد دانشگاه پیام نور
3 - عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی سینای همدان
کلید واژه: "تحلیل مضمون", "توسعه منابع انسانی", " ارزیابی خطمشی", "خط مشی گذاری عمومی",
چکیده مقاله :
زمینه: حجم بزرگی از فعالیت های اجرایی در کشور به وسیله کارکنان بخش دولتی انجام میگیرد. لذا هرگونه فعالیت مبنی بر توسعه کارکنان در این بخش موجب نتایج قابل توجهی در ارتقاء خدمات عمومی خواهد شد. هدف: هدف اصلی در این پژوهش شناسایی ابعاد و مولفه های مرتبط با الگوی ارزیابی اجرای خط مشی های توسعه منابع انسانی کارکنان دولت جمهوری اسلامی ایران بود. روش ها: پژوهش انجام گرفته از نظر نوع کیفی به شیوه توصیفی و از نظر رویکرد، استقرایی بود. دادههای تحقیق شامل اسناد، مدارک متون و نتایج حاصل از مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته با 12 و ارائه پرسشنامه به تعداد 20 نفر از خبرگان دانشگاهی و اجرایی بود که بصورت روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. یافتهها: بر این اساس تعداد چهار مفهوم، 15 بُعد از 89 مولفه مرتبط با الگوی ارزیابی اجرای خط مشی های توسعه منابع انسانی کارکنان دولت جمهوری اسلامی ایران شناسایی و استخراج گردید. که درنهایت 76 مورد از مولفه ها تایید و 13 مورد از آنها رد شدند. نتیجهگیری: یک نظام جامع ارزیابی خط مشی های توسعه منابع انسانی بایستی دارای مفاهیم، ابعاد و مولفههای استخراجی باشد. درک مناسب عوامل مستخرج و بکارگیری آنها در یک نظام ارزیابی معتبر کارآیی و اثربخشی فعایتهای سازمانهای دولتی را ارتقاء میبخشد.
Background: A large volume of executive activities in the country is carried out by public sector employees. Therefore, any activity related to the development of employees in this sector will bring significant results in promoting public services. Purpose: The main purpose of this study was to identify dimensions and related components with human resource development in government employees of organization in Islamic republic of Iran . Methods: The research was descriptive in terms of qualitative type and inductive in terms of approach. The research data included documents, documents and the results of interviews with 12 people and a questionnaire was presented to 20 academic and executive elites selected through purposeful sampling. Findings: Based on this study, four comprehensive themes and fifteen theme organizer and eighties basic theme identified and extracted. Conclusion: Accordingly, four main themes, 15 organizing themes (later) from 89 themes (components) related to the model of evaluation of implementation of human resources development policies of the staff of the Government of the Islamic Republic of Iran were identified and extracted. In order to validate the extraction factors, 20 factors were introduced to the university elite, and 76 of the components were confirmed and 13 of them were rejected.
_||_