تاثیر یادگیری سازمانی بر نیاز به کسب موفقیت با میانجی گری خودباوری و مهارت فردی (مورد مطالعه: سازمان تأمین اجتماعی استان خراسان جنوبی)
محورهای موضوعی : خطمشیگذاری عمومی در مدیریت
1 - دانشیار مدیر گروه مدیریت دولتی دانشگاه ازاد اسلامی واحد رفسنجان
کلید واژه: انگیزه توفیق طلبی, یادگیری سازمانی, خودباوری, کسب موفقیت, مهارت فردی,
چکیده مقاله :
هدف: این پژوهش با هدف تاثیر یادگیری سازمانی بر نیاز به کسب موفقیت با میانجی گری خودباوری و مهارت فردی انجام شد. روشها: جامعه آماری این پژوهش را کلیه کارکنان رسمی شاغل در سازمان تأمین اجتماعی استان خراسان جنوبی تشکیل میدهند که تعداد آنها 350 نفر بودند که از این میان 184 نفر با استفاده از فرمول کوکران به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. این پژوهش از نوع پژوهشهای همبستگی با استفاده از روشهای الگویابی معادلات ساختاری بود. جمع آوری اطلاعات از طریق چهار پرسشنامه نیاز به کسب موفقیت، یادگیری سازمانی، خودباوری و مهارت فردی صورت گرفت. نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان داد که یادگیری سازمانی بر نیاز به کسب موفقیت تأثیر مستقیم، مثبت و معناداری دارد. همچنین یادگیری سازمانی بر نیاز به کسب موفقیت از طریق متغیر میانجی خودباوری تأثیر غیر مستقیم دارد و یادگیری سازمانی بر نیاز به کسب موفقیت از طریق متغیر میانجی مهارت فردی تأثیر غیر مستقیم ندارد. همچنین مهارت فردی بر نیاز به کسب موفقیت کارکنان از طریق متغیر میانجی خود باوری تأثیر غیر مستقیم دارد.
This research aims to study The effective factors upon the need to success in staff of the social security organization in South Khorasan Province in 2015. Statistical society of the research includes all employees employed in South Khorasan in the social security organization containing 350 people from which 184 people are selected as sample size by Cochrane modelling. This research is of correlation ones using sampling method of structural equations. Information is gathered by four questionnaires for achieving success, organizational learning, self confidence and individual skill among which questionnaire validity for achieving success is accounted equal. Research general results show that organizational learning has a direct, positive and meaningful effect on achieving success. Also, organizational learning affects achieving necessary success indirectly by medium variable of self confidence. And organizational learning doesn't affect achieving success indirectly by medium variable of individual skill. Also, individual skill affects achieving success indirectly by medium variable of self confidence. And finally some suggestions are presented such as providing necessary conditions for organizational learning by establishing viewpoints, knowledge and mental models of organization's members
_||_