طراحی الگوی رفتار سازمانی مثبت گرا (POB)در مدیریت منابع انسانی سازمانهای دولتی ایران با رویکرد دلفی فازی
محورهای موضوعی : خطمشیگذاری عمومی در مدیریتخسرو نادری هشی 1 , رضا نجف بیگی 2
1 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد واحد شهرری
2 - مدیر گروه دکتری مدیریت دولتی دانشگاه علوم و تحقیقات تهران
کلید واژه: ", قانون لایحه خدمات کشوری", , ", الگوی رفتار سازمانی مثبتگرا", , ", مدیریت سرمایه های انسانی", ,
چکیده مقاله :
چکیدهزمینه و هدف: رفتار سازمانی مثبتگرا اخیراً تبدیل به یکی از مفاهیم کاربردی در سازمانهای امروزی شده است و با توجه به اینکه سازمانهای دولتی ایران در زمینهی مؤلفههای رفتار سازمانی مثبتگرا توسعهیافتگی قابل قبولی ندارند هدف این مطالعه ارائه مدل رفتار سازمانی مثبتگرا در مدیریت منابع انسانی سازمانهای دولتی ایران بوده است.یافتهها: این مدل چهار بعد نظام مدیریت منابع انسانی شامل نظام جذب، تأمین و تعدیل، نظام آموزش و بهسازی، نظام نگهداری و حفاظت و نظام کاربرد را دربر می گیرد که این ابعاد تحت تأثیر رفتار سازمانی مثبتگرا هستند ضمن این که ابعاد رفتار سازمانی مثبتگرا نیز دارای برهمکنش و تأثیرات متقابل میباشند .یافتهها نشان میدهد مدل رفتار سازمانی مثبت گرا متناسب با شرایط سازمان های دولتی تدوین شده است که دارای چهار بعد و 20 مولفه است. برای تحلیل وضعیت موجود مدل بدست آمده در سازمان مدیریت و برنامه ریزی مورد سنجش قرار گرفته و یافته ها نشان می دهد شکاف معنی داری میان وضع موجود و مطلوب مواد قانون مدیریت خدمات کشوری از نظر رفتار سازمانی مثبت گرا وجود دارد که پیشنهاداتی جهت تقویت قانون ارائه شده است.
ABSTRACTPositive Organizational Behavior(POB) and having a positive look to human in order to discover his capabilities have been taken into consideration by many managers. The purpose of this study is to present a model for POB in the governmental organizations of Iran.This model of Positive Organizational Behavior was written and adapted with the governmental organizations and has four aspects and 20 parts. To analyze the current situation, the obtained model was tested in the management and planning organization and the findings have shown that as far as the Positive Organizational Behavior is concerned, there is a meaningful gap between the current situation and the suitable behavior according to what the laws of Country Services Management has set forth and to solve this, some recommendations were given to empower the laws more. The results of this study can be utilized in the evaluation of correct Positive Organizational Behavior in different organizations and can help the experts working in the field of human resources and organizational behavior to improve the current situation.
_||_