طراحی الگوی خطمشیگذاری توسعه کارآفرینی اقتصادی با محوریت نقش زنان
محورهای موضوعی : خطمشیگذاری عمومی در مدیریتامین نجفقلی دوست 1 , غلام رضا رحیمی 2 , فرهاد نژاد ایرانی 3
1 - گروه مدیریت، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران.
2 - استادیار، گروه مدیریت دولتی، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب، بناب، ایران
3 - استادیار، گروه مدیریت، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران
کلید واژه: خط مشی گذاری, کارآفرینی, کارآفرینی اقتصادی, خلاقیت و نوآوری.,
چکیده مقاله :
چکیده زمینه: در فرآیند کارآفرینی، یک کسب و کار راهاندازی میشود و با استفاده از ایدههای خلاقانه و نوآورانه، مدلهای کسب و کاری نوین ایجاد میشود. این فرآیند، به عنوان یکی از عوامل مهم توسعهٔ اقتصادی در بسیاری از کشورها شناخته شده است و بسیاری از دانشگاهها و مؤسسات آموزشی دورههایی در این زمینه ارائه میدهند. باتوجه به اهمیت در حال رشد کارآفرینی، خطمشیگذاری توسعه کارآفرینی، از جنبة تئوریک نیاز به یک مبنای دقیق دارد تا بتوان به ایجاد یک اقتصاد کارآفرینانه با کارآفرینان بیشتر و دستیابی به هدفهای تعیین شده در کشور کمک کرد. کارآفرینی در اقتصاد رقابتی و مبتنی بر بازار، امروزه نقش کلیدی است، زیرا در یک اقتصاد پویا ایده ها، محصولات و خدمات همواره در حال تغییرند و از این جهت که تمام عناصر فعال در صحنه اقتصاد (اعم از تولید کننده، مصرف کننده و سرمایه گذار) باید به کارآفرینی بپردازند. از طرفی نیز با حضور زنان در جامعه نقش این قشر بیشتر در فرایندهای اقتصادی جلوه می کند که توجه به آن را امری ضروری می نماید.
Abstract Background: In the process of entrepreneurship, a business is launched and new business models are created using creative and innovative ideas. This process is known as one of the important factors of economic development in many countries and many universities and educational institutions offer courses in this field. Considering the growing importance of entrepreneurship, entrepreneurship development policy needs a precise basis from a theoretical point of view in order to help create an entrepreneurial economy with more entrepreneurs and achieve the goals set in the country. Entrepreneurship in a competitive and market-based economy is a key role today, because in a dynamic economy, ideas, products and services are always changing and because all active elements in the economic scene (producer, consumer and capital) transition) should engage in entrepreneurship. On the other hand, with the presence of women in the society, the role of this stratum becomes more apparent in economic processes, which makes it necessary to pay attention to it.