تدوین نشانگان رویکرد حل مسئله برای ارزشیابی برنامه درسی رشته مدیریت دولتی و اجرای آن در دانشگاه آزاد اسلامی
محورهای موضوعی : خطمشیگذاری عمومی در مدیریترستم قره داغی 1 , طهماسب کاوسی 2
1 - عضو هیت علمی- مدیر گروه
2 - گروه مدیریت، واحد میانه، دانشگاه آزاد اسلامی، میانه، ایران
کلید واژه: عنصر, کلید واژه گان: ارزشیابی کیفیت, رویکرد حل مسئله, برنامه درسی, رشته مدیریت دولتی, نشانگر,
چکیده مقاله :
چکیدهزمینه: این مطالعه نشانگان مهم برنامه درسی مبتنی بر حل مسئله را معرفی کرده است. هدف: پژوهش آمیخته اکتشافی حاضر با هدف تدوین نشانگان برنامه درسی مبتنی بر حل مسئله بر اساس الگوی کلاین (1991) برای ارزشیابی کیفیت برنامه درسی رشته مدیریت دولتی بر اساس نشانگان تدوین شده انجام شده است. روش: ابتدا در مرحله کیفی، از طریق مصاحبه با خبرگان، 36 نشانگر برای عناصر نه گانه الگوی کلاین (1991) تأیید شد. سپس در مرحله کمی، با استفاده نشانگان تدوین شده، پرسشنامه ای تهیه و توسط 92 تن از استادان رشته مدیریت دولتی تکمیل شد. یافته ها: کاربست مجموعه تدوین شده در ارزشیابی برنامه درسی رشته مدیریت دولتی حاکی از آنست که اهداف، محتوا، راهبردهای یاددهی ـ یادگیری، مواد و منابع، فعالیت های یادگیری، ارزشیابی، گروه بندی، زمان آموزشی و فضای آموزشی مورد نیاز در این رشته نامطلوب هستند. نتیجه گیری: به منظور ایجاد انگیزه و توجه به برنامه های درسی مبتنی بر حل مسئله، مطالعات ارزشیابی بیشتری در سایر رشته ها و زمینه ها باید انجام شود.کلید واژه گان: ارزشیابی کیفیت، برنامه درسی، رویکرد حل مسئله، عنصر، نشانگر، رشته مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد
AbstractBackground: This study is introduced important indicators of problem-based curriculum. Objective: The aim of current exploratory mixed method study was to compile indicators of problem-based curriculum on the bases of Klein's model (1991) and evaluating quality of curriculum of Governmental Management discipline based on compiled indicators. Methods: Firstly in qualitative phase, through interviewing experts, 36 indicators were compiled. In quantitative phase, using compiled indicators, a questionnaire were administrated and completed by 92 participants including lecturers in Governmental Management. Findings: Application of compiled indicators in curriculum evaluation of Governmental Management discipline revealed that the purpose, content, teaching- learning strategies, materials and resources, learning activities, evaluation, grouping, educational time and needed educational space in that discipline are unfavorable. Conclusion: In order to motivating attentions to the problem-based curriculums, further evaluation studies should be done in other disciplines and backgrounds. Keywords: quality evaluation, curriculum, problem-based approach, criteria, indicator, Governmental Management discipline, Azad Universitiy.
_||_