ارزیابی تاثیر زیرساخت فناوری در پیاده سازی مولفه های مدیریت دانش ( مورد مطالعه: شهرداری ارومیه)
محورهای موضوعی : خطمشیگذاری عمومی در مدیریتغلامرضا رحیمی 1 , سید عبداله حجتی 2 , میرحمید ساداتی 3
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب
2 - ضو هییت علمی, دانشکده علوم انسانی, دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب، بناب،ایران
3 - دانشگاه آزاد اسلامی بناب
کلید واژه: دانش, فناوری, زیرساخت فناوری, مدیریت دانش, اطلاعات, مدیریت,
چکیده مقاله :
زمینه: مدیریت دانش یکی از مهم ترین عوامل موفقیت سازمان ها در شرایط رقابتی و عصر اطلاعات است و فناوری اطلاعات با تامین ابزارهایی موثر و کارآمد برای مدیریت دانش از عوامل زیربنایی مهم جهت موفقیت آن به حساب میآید.هدف: ارزیابی تاثیر زیرساخت فناوری به منظور پیادهسازی مولفه های مدیریت دانشروش: روش تحقیق از نوع توصیفی- پیمایشی بوده و حجم نمونه بر اساس جدول مورگان تعداد 140 نفر تعیین شده است. از پرسشنامه محقق ساخته فناوری و پرسشنامه استاندارد مدیریت دانش استفاده که روایی آن به صورت محتوایی و پایایی آن نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برآورد گردید. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون های کولموگروف-اسمرینف، همبستگی، رگرسیون چندگانه و فریدمن استفاده شد. یافته ها: همه مولفه های مدیریت دانش به استثنای تشخیص دانش با زیر ساخت فنآوری رابطه معنادار دارند.نتیجه گیری: فناوری یکی از عوامل موثر در پیادهسازی موفقیت آمیز مدیریت دانش در سازمان است و نبود زیرساخت های آن مانند اینترنت، امکانات سخت افزاری و نرم افزاری این روند را کند و پیاده سازی مدیریت دانش در سازمان را ناموفق میگرداند.
Background: Knowledge management is one of the most important factors in the success of organizations in a competitive and informal age. Information technology is an important factor in the success of its management by providing efficient and effective tools for knowledge management.Objective: To assess the impact of technology infrastructure on the implementation of knowledge management componentsMethod: The research method is descriptive-survey and the sample size is 140 according to the Morgan table. A researcher-made questionnaire and a standard knowledge management questionnaire were used which its content and reliability were estimated using Cronbach's alpha coefficient. Kolmogorov-Smirnov tests, correlation, multiple regression and Friedman tests were used to analyze the data.Findings: All components of knowledge management, with the exception of knowledge recognition, have a meaningful relationship with technology infrastructure.Conclusion: Technology is one of the effective factors in the successful implementation of KM in the organization, and its lack of infrastructure such as the Internet, the hardware and software facilities will slow down this process and the implementation of knowledge management in the organization is fails.
_||_