تقابل علی(ع) و معاویه در روایت های عثمانیه و ابن تیمیه: مطالعه ای مقایسه ای
محورهای موضوعی : تاریخ و تمدن اسلامیسید علی خیرخواه علوی 1 , نعمت الله صفری فروشانی 2 , عبداله فرهی 3 , عثمان یوسفی 4
1 - دانشآموخته دکتری تاریخ اسلام، دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامی، تهران، ایران
2 - استاد گروه تاریخ اهلبیت(ع) مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی وابسته به جامعه المصطفی العالمیه، قم، ایران
3 - استادیار گروه تاریخ اسلام، دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامی، تهران، ایران
4 - استادیار گروه تاریخ اسلام، دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: عثمانیه, مکتب تاریخنگاری عثمانیه, علی(ع) و معاویه, ابن تیمیه,
چکیده مقاله :
ظهور اندیشه عثمانیه و نفوذ و گسترش آن در همه دانش های اسلامی از جمله تاریخ به شکل گیری مکتب تاریخ نگاری عثمانیه انجامید. ابن تیمیه عالم سنی سده هفتمی یکی از متأثران از اندیشه و مکتب عثمانیه بود که البته درباره شماری از رویدادهای تاریخ صدر اسلام صاحب دیدگاه های خاص خود است. این مقاله که با روش مقایسه ای نگاشته شده، به دنبال آن است که با استقصای موارد تمایز و تشابه میان تاریخنگاری عثمانیه و ابنتیمیه در موضوع تقابل علی(ع) و معاویه، به شناخت عمیقتر از گرایشهای آنان دست یابد. نتایج حاصل از این مقایسه، نشان داد که مورخان متمایل به مکتب عثمانیه کوشیدند تا با تحریف در برخی از گزارش ها، تصویری غیرواقعی از تقابل علی(ع) و معاویه برای مخاطبان خویش ارائه دهند؛ ابن تیمیه نیز در موارد زیادی در مواجهه با گزارش های تاریخی همسو با این مورخان است. با این همه در برخی موارد همچون نقش علی(ع) در فتنه عثمان، رویکردی متعارض با مبانی تاریخی مورخان عثمانیه اتخاذ کرد.
The Idea of Uthmaniyya and its development in all Islamic norms and sciences, including history, led to the formation of the Uthmaniyya school of historiography. Later, Ibn Taymiyya introduced his views to the Islamic community by presenting his views on events such as “Imam Ali's reign”. Using the descriptive-analytical method and with a comparative approach, this research seeks to achieve a deeper understanding of their tendencies by examining the differences and similarities between the historiography of Uthmaniyya and Ibn Taymiyya. The results of the studies indicated that the Uthman historians tried to present an unrealistic Image of the confrontation between Imam Ali and Mua’wiya for their audience by distorting some reports. In the meantime, Ibn Taymiyya also in many cases was agree with Uthman historians, and in some cases such as the role of Imam Ali(PBUM) in the sedition of Uthman, adopted an approach that contradicts their historical foundations
ابنابیالحدید، عزالدین عبدالحمید (1404). شرح نهجالبلاغه. قم: مکتبة آیةالله العظمی المرعشی.
ابنأبیحاتم، عبدالرحمن بن محمد (1419). تفسیر القرآن العظیم. بهکوشش اسعد محمد الطیب. ریاض: مکتبه نزار مصطفی الباز.
ابنابیشیبه، ابوبکر (1409). المصنف فی الاحادیث و الآثار. بهکوشش کمال یوسف الحوت. ریاض: مکتبه الرشد.
ابنابیعاصم شیبانی، ابوبکر (1400). السنه. بهکوشش محمد ناصر البانی. بیروت: المکتب الاسلامی.
ابناثیر جزری، عزّالدین أبىالحسن (1415). أسدالغابه فی معرفه الصحابه. بهکوشش علی محمد معوض و عادل احمد عبدالموجود. بیروت: دارالکتب العلمیه.
ابنتیمیه، تقیالدین (1408). الفتاوی الکبری. بیروت: دارالکتب العلمیه.
همو (1416). مجموعه الفتاوی. بهکوشش عبدالرحمن بنمحمد. مدینه: مجمع الملک فهد.
همو (1420). العقیده الواسطیه. بهکوشش ابومحمد اشرف. ریاض: اضواء السلف.
همو (1422). جامع المسائل. بهکوشش محمد عزیز شمس. مکه: دارعالم الفوائد.
همو (1406). منهاج السنة النبویه. بهکوشش محمد رشاد سالم. ریاض: جامعة الامام محمد بنسعود الاسلامیة.
ابنجوزی، جمال الدین (1412). المنتظم فی تاریخ الملوک و الامم. بهکوشش محمد عبدالقادر عطا، و مصطفی عبدالقادر. بیروت: دارالکتب العلمیة.
همو (1966). الموضوعات. بهکوشش عبدالرحمان محمد عثمان. مدینه: المکتبة السلفیة.
ابنحِبّان، محمد (1414). صحیح. بهکوشش شعیب الأرنؤوط. بیروت: مؤسسة الرسالة.
ابنحجر عسقلانی، احمد بنعلی (1379). فتح الباری. بهکوشش محب الدین الخطیب. بیروت: دارالمعرفة.
ابنجوزی، جمال الدین (1415). الإصابه فی تمییز الصحابه. بهکوشش علی محمد معوض و عادل احمد عبدالموجود، بیروت: دارالکتب العلمیة.
همو (2002). المیزان. بهکوشش عبدالفتاح ابوغده. دارالبشائر الاسلامیة.
ابنخلدون، عبدالرحمن بن محمد (1408). تاریخ، بهکوشش خلیل شحاده. بیروت: دارالفکر.
ابنسعد، ابوعبدالله (1968). الطبقات الکبری. بهکوشش احسان عباس. بیروت: دار صادر.
ابن شبه، ابوزید عمر (1399)، تاریخ المدینه. بهکوشش فهیم محمد شلتوت. جده.
ابنعبدالبر، ابوعمر (1412). الاستیعاب فی معرفه الاصحاب. بهکوشش علی محمد بجاوی. بیروت: دارالجیل.
ابنعساکر، ابوالقاسم (1415). تاریخ مدینه دمشق. بهکوشش عمرو بنغرامه العمروی. بیروت: دارالفکر للطباعه و النشر و التوزیع.
ابنعماد حنبلی، ابوالفلاح (1406). شذرات الذهب. بهکوشش محمود الارناؤوط. دمشق و بیروت: دار ابنکثیر.
ابنکثیر، ابوالفداء (1988). البدایه و النهایه. بهکوشش علی شیری. بیروت: دارإحیاء التراث.
ابوالفرج اصفهانی، علی بنالحسین (1415). الاغانی. بیروت: داراحیاء التراث العربی.
ابوداوود طیالسی، سلیمان بنداوود (1419). المسند. بهکوشش محمد بنعبدالمحسن الترکی. مصر: دارهجر.
احمد بن حنبل، ابوعبدالله (1422). العلل و معرفه الرجال. بهکوشش وصیالله بنمحمد. ریاض: دارالخانی.
همو (1421). مسند. بهکوشش شعیب الأرنؤوط، و عادل مرشد. بیروت: موسسة الرساله.
بخاری، محمد اسماعیل (1422). الجامع الصحیح. بهکوشش محمد زهیر بنناصر، دارطوق النجاة.
بزّار، ابوبکر احمد (2009). مسند. بهکوشش محفوظ الرحمن زینالله، و عادل بنسعد، و صبری عبدالخالق. مدینه: مکتبة العلوم و الحکم.
بلاذری، احمد بن یحیی (1417). أنساب الاشراف. بهکوشش سهیل زکار و ریاض زرکلی. بیروت: دارالفکر.
ترمذی، ابوعیسی (1395). سنن. بهکوشش احمد محمد شاکر و محمد فواد عبدالباقی. قاهره: شرکة مکتبة و مطبعة مصطفی البانی.
جوینی، ابراهیم (بیتا). فرائد السمطین فی فضائل المرتضی و البتول و السبطین و الائمه من ذریتهم. بهکوشش محمدباقر محمودی. قم: انتشارات محمودی.
حاکم نیشابوری، ابوعبدالله (1411). المستدرک علی الصحیحین. بهکوشش مصطفی عبدالقادر عطا. بیروت: دارالکتب العلمیه.
حسینی میلانی، سیدعلی (1428). دراسات فی منهاج السنه لمعرفه ابنتیمیه. قم: مرکز الحقائق الإسلامیه.
خراشی، سلیمان بن صالح (1419). ابنتیمیه لیس ناصبیا. ریاض: دارالوطن.
خلال، ابوبکر احمد (1410). السنه. تحقیق عطیه الزهرانی. ریاض: دارالرایه.
خلیفة بن خیاط، ابوعمرو (1397). تاریخ. بهکوشش اکرم ضیاء العمری. دمشق و بیروت: دارالقلم و مؤسسة الرساله.
خیرخواه علوی، سیدعلی (1389). مقایسه تاریخنگاری عثمانی و شیعی در حوادث دوران حکومت امام علی(ع). پایان نامه کارشناسی ارشد. قم: دانشگاه باقرالعلوم(ع).
همو (1399). علی(ع) و خلافت وی از نگاه مورخان مکتب تاریخنگاری عثمانیه. پژوهشنامه تاریخ تشیع، 4(2)، 51-73.
همو (1401). بررسی تطبیقی رویکرد عثمانیه و ابنتیمیه در حوادث تاریخی صدر اسلام. رساله دکتری. تهران: دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی.
دارقُطنی، ابوالحسن علی بن عمر(بیتا). العلل الوارده فی الاحادیث النبویه. بهکوشش محفوظ رحمن زین الله. ریاض: دارطیبه.
ذهبی، شمسالدین (1405). سیر اعلام النبلاء. بهکوشش شعیب الارناؤوط، بیروت: مؤسسة الرساله.
همو (2003). تاریخ الاسلام و وفیات المشاهیر و الاعلام، بهکوشش بشار عواد معروف. دارالغرب الاسلامی.
رجبی، حسین، و پیام عبدالملکی (1392). ابنتیمیه و خلافت حضرت علی(ع). کلام اسلامی، (87)، 43-58.
سبحانی، جعفر (1390). ابنتیمیه فکرا و منهجا. قم: مؤسسة الإمام الصادق.
صنعانی، عبدالرزاق (1403). المصنف. بهکوشش حبیبالرحمن الاعظمی. حیدرآباد: المجلس العلمی.
طبرانی، ابوالقاسم (بیتا). المعجم الکبیر. بهکوشش حمدی بنعبدالمجید السلفی. قاهره: مکتبة ابنتیمیه.
طبری، محمد بن جریر (1403). تاریخ الرسل و الملوک. بیروت: مؤسسة الأعلمی للمطبوعات.
عبدالحمید، صائب (1426). ابنتیمیه حیاته و عقائده. قم: مؤسسه دائرهالمعارف الفقه الاسلامی.
عجلی، ابوالحسن احمد بن عبدالله (1405)، معرفه الثقات، بهکوشش عبدالعلیم البستوی، مدینه: مکتبة الدار.
قاسم اُف، الیاس (1391). ابنتیمیه امام سلفیها. قم: مجمع جهانی اهل بیت(ع).
قرطبی، ابوعبدالله (1384). الجامع لأحکام القرآن. بهکوشش احمد البردونی و ابراهیم اطفیش، قاهره: دارالکتب المصریة.
قضیبی، عثمان الخمیس (د.تا). ثناء ابنتیمیه علی امیرالمؤمنین و اهلالبیت. کویت: مؤسسة الآل و الصحب.
مروجی طبسی، محمدمحسن (1398). مناسبات فکری عثمانیه و ابنتیمیه در مواجهه با فضائل اهلبیت (علیهم السلام). قم: دارالاعلام لمدرسة اهل البیت(ع).
مسلم، ابوالحسن (د.تا). الجامع الصحیح. بهکوشش محمد فؤاد عبدالباقی. بیروت: داراحیاء التراث العربی.
منقری، نصر بن مزاحم (1404). وقعه صفین. بهکوشش عبدالسلام محمد هارون. قم: مؤسسه آیةالله المرعشی النجفی.
ناشئ الاکبر، عبدالله بن محمد (1971). مسائل الامامه. بهکوشش فان اس، بیروت.
نسائی، احمد (1421). السنن الکبری. بهکوشش حسن عبدالمنعم الشلبی. بیروت: مؤسسة الرسالة.
نووی، ابوزکریا (1423). نهایة الارب فی فنون الادب. قاهره: دارالکتب و الوثائق القومیة.
هَرَری حبشی، عبدالله بن محمد (1429). المقالات السنیّه فی کشف ضلالات احمد بنتیمیه. بیروت: دار المشاریع للطباعة و النشر و التوزیع.
یاقوت حموی، شهاب الدین (1995). معجم البلدان. بیروت: دارصادر.
_||_ʻAbd al-Ḥamīd, Ṣāʾib (1426). Ibn-i Taymīya Ḥayātuhū Wa ʻAqāʾiduhū. Qom: Muʾasisat-Dāʾirat al-Maʻārif al-Fiqh al-Islāmī.
Abū al-Faraj Iṣfahānī,ʻAlī b.al- Ḥusayn(1415). al-Aghānī. Beirut: Dār-u al-Iḥyāʾ-i al-Turāth.
Abū Dāwūd Ṭayālisī, Suliymān b. Dāwūd (1419). al-Musnad. Revised by Mohammad b. abd al-Mohsen al-Turki, Egypt: Dār al-Hijr.
Aḥmad b. Ḥanbal, Abū ʻAbdullāh (1422). al-ʻIlal Wa Maʻrifat-u al-Rijāl. Revised by Vasiullah b. Mohammad, Riyadh: Dār-u al-Khānī.
Aḥmad b. Ḥanbal, Abū ʻAbdullāh (1421). Musnad. Revised by Shuayb al-Arnaut and Adel Murshed, Beirut: Muʼasisat al-Risāla.
Balādhurī, Aḥmad b. Ya (1417), Ansāb-u l-Ashrāf, Revised by Suhiyl Zakkār, Beirut: Dār al-Fikr.
Bazzāz, Abū Bakr Aḥmad (2009). Musnad. Revised by Mahfuz al-Rahman Zaynullah and Adel b. Sad and Sabri Abd al-Khaleq. Madina: Maktabat al-Ulūm Wa al-Ḥikam.
Bukhārī, Muḥmmad b.Ismāʻīl (1422). al-Jāmiʻ-u al-Ṣaḥīḥ. Revised by Mohammad Zohayr b. Naser. Beirut:Dār Ṭawq al-Nijāt.
Dārquṭnā, Abū al-ḥasan ʻAlī b. ʻUmar(D. Tā). al-ʻIlal-u al-Wāridat fī al-Aḥādīth-i al-Nabawīyat, Riyadh: Dār al-Ṭayyiba.
Dhahabī, Shams al-Dīn (1405). Sīyar-u al-Aʻlām-i al-Nubalāʾ. Revised by Shuaib Arnaout, Beirut: Muʾasisat al-Risālat.
Dhahabī, Shams al-Dīn (20013). Tārīkh-u Islām Wa Wafīyāt-u al-Mashāhīr-i Wa al-Aʻlām, Revised by Bashshar Avvad Maruf, Dār al-Gharb al- Islāmī.
Ḥākim Niyshābūrī, Abū ʻAbdullāh (1411). al-Mustadrak ʻAlā al-Ṣaḥīḥayn. Revised by Mostafa abdulqader Ata. Beirut: Dār al-Kutub-i al-ʻImīyat
Hararī Ḥabashī, ʻAbdullāh b. Muḥammad (1429). al-Maqālāt-u al-Sunnīyat-i fī Kashf-i ḍalālāt-i Aḥmad b. Taymīyat. Beirut: Dār-u al-Mashārīʻ lil Ṭibāʻat Wa al-Nashr.
Hosseini Milani, Seyyed Ali (1428). Dirāsāt fī Minhāj-i al-Sunnat-i li Maʻrifat-i Ibn-i Taymīya. Qom: Markaz-i al-Ḥaqāʾiq al-Islāmīya.
Ibn al-Jawzī, Jamāl al-Dīn (1415). al-IṢāba fī Tamīz-i al- Ṣaḥāba. Revised by Ali Mohammad Muavaz and Adel Ahmad Abd al-Mujud, Revised by Al- Mohammad Muavvaz znd Adel Ahmad Abdulmawgod, Beirut: Dār al-Kutub-i al-ʻImīyat.
Ibn ʻAbd al-Barr, Abū ʻUmar (1412). al-Istīʻāb fī Maʻrifat al-Aṣḥāb. Revised by Ali Mohammad Bajavi, Beirut: Dār al-Jīl.
Ibn ʻAsākir, Abū al-Qāsim (1415). Tārīkh-u Madīnat al-Dimashq. Revised by Amr b. Gharamat, Beirut :Dār al-Fikr.
Ibn al-Jawzī, Jamāl al-Dīn (2002).al-Mīzān. Revised by Abd al-Fattah Abu Ghudda. Dār al- Bashāʼir al-Islāmīyat.
Ibn Ḥajar ʻAsqalānī, Aḥamad b. ʻAlī (1379). Fatḥ-u al-Bārī. Revised by Moheb al-Din Khatib, Beirut: Dār al-Maʻrifat.
Ibn Khaldūn, ʻAbd al-Raḥmān-i b. Muḥammad (1408). Tārīkh. Revised by Khalil Shahada, Beirut: Dār al-fikr.
Ibn Saʻd, Muḥammad (1968). al- Ṭabqāt-u al-Kubrā, Revised by Ihsan Abbas, Beirut: Dār al-Ṣādir.
Ibn Shabbah, Abū ziyd ʻUmar (1399). Tārīkh-u al-Madīnat. Revised by Fahim Mohammad Shaltut, Jaddah.
Ibn ʻImād Ḥanbalī, Abū al-Fallāḥ (1406). Shadharāt-u al-Dhahab. Revised by Mahmud al-Arnaout, Damascus and Beirut: Dār-u Ibn Kathīr.
Ibn Kathīr, Abū al-fidāʾ (1988). al-Bidāyat Wa al-Nihāyat. Revised by Ali Shiri, Beirut: Dār-u al-Iḥyāʾ-i al-Turāth.
ʻIjlī, Abū al-Ḥasan Aḥmad b. ʻAbdillāh (1405). Maʻrifat-u al-Thiqāt. Revised by ʻAbd-u al-ʻAlīm al-Bustavī, Madīnih: Maktabat-u al-Dār.
Juwiynī, Ibrāhīm (BīTā). Farāʾid al-Simṭayn fī Faḍāʾil-i al-Murtiḍā Wa al-Batūl Wa al-Sabṭayn Min Dhurrīyatihim. Revised by Mohammadbaqer Mahmudi, Qom: Intishārāt-i Maḥmūdī.
Khalīfat b. Khayyāṭ, Abū ʻAmr (1397), Revised by Akram Ziya al-Umri, Damascus and Beirut: Dār-u al-Qalam Wa Muʾasisat al-Risāla.
Khallāl, Abū Bakr Aḥmad (1410). al-Sinat. Revised by Atiya al-Zahrani, Riyadh: Dār al-Rāyat.
Kharrāshī, Sulayman b. Ṣāliḥ (1419). Ibn-i Taymīya Laysa Nāsibīyan. Riyadh: Dār al-Waṭan.
Khiyrkhah Alavi, Seyysd Ali (1389). Muqāyisiy-i Tārīkhnigārīy-i ʻUthmānī Wa Shīʻī Dar Ḥawādith-i Duwrān-i Imām ʻAlī. Thesis, Qom. Dānishgāh Bāqir-u al-Ulūm.
Khiyrkhah Alavi, Seyysd Ali (1399). ʻAlī Wa Khilāfat-i Wiy az Nigāh-i Muwarrikhān-i Maktab-i Tārīkhnigārīy-i ʻUthmānīyih. Pazhūhishnamiy-i Tārīkh-i Tashayyuʻ,4(2), 51-73.
Khiyrkhah Alavi, Seyysd Ali (1401). Barrasī Taṭbīqīy-i Ruykard-i ʻUthmānīyih Wa Ibn-i Taymīyih Dar Ḥawādith-i Tārīkhīy-i Ṣadr-i Islām. Thesis, Tehran: Dānishgāh-i Biyn al-Milalīy-i Madhāhib-i Islāmī.
Minqarī, Naṣr-i b. Muzāḥim (1404). Waqʻat-u Ṣiffīn. Revised by Abd al-Salam Harun. Qom:Ayatullāh al-Marʿashī al-Najafī.
Moruji Tabasi, Mohammad Hossein (1398). Munāsibāt-i Fikrīy-i ʻUthmānīyih Wa Ibn-i Taymīyih Dar Muwājihi Bā Faḍāʾil-i Ahl-Biyt. Qom: Dār-u al-Aʻlām Li Madrisat-i Ahl-i al-Bayt.
Muslim, Abū al-Ḥasan (D.Tā). al-Jāmiʻ-u al-Ṣaḥīḥ. Revised by Mohammad Fuad Abd al-Baqi, Beirut: Dār-u al-Iḥyāʾ-i al-Turāth.
Nasāʾī, Aḥmad (1421). al-Sunan-u al-Kubrā. Revised by Ḥasan ʻAbdulmunʻim al-Shiblī. Beirut: Muʾasisat al-Risālat.
Nāshiʾī al-Akbar, ʻAbdullāh b. Muḥammad (1971). Masāʾil-u al-Imāma. Revised by Fan Ess, Beirut.
Nawawī, Abū Zakarīyā (1423). Nihāyat-u al-Irab fī Funūn-i al-Adab. Cairo: Dār al-Kutub Wa al-Wathāʾiq al-Qumīyat.
Qasem Uf, Ilyas (1391). Ibn-i Taymīyih Imām-i Salafīhā. Qom: Majmaʻ-i Jahānīy-i Ahl-i Bayt.
Qazibi, Uthman al-Khamis (D.Tā). Thanāʾ Ibn-i Taymīya ʻAlā Amīr-i al-Muʻminīn Wa Ahl al-Bayt. Kuwait: Muʻassisat-u al-Āl-i Wa al-Ṣuḥab.
Qurṭabī, Abū ʻAbdullāh (1384). al-Jāmiʻ li Aḥkām-i al-Qurān. Revised by Ahmad al-Barduni Wa Ibrahim Attafish, Cairo: Dār al-Kutub al-Miṣrīyat.
Rajabi, Hossein and Payam Abdulmaleki (1392). Ibn-i Taymīyih Wa Khilāfat-i Ḥaḍrat-i ʻAlī. Kalām-i Islāmī, (87), 43-58.
Ṣanʻānī, ʻAbd al-Razzāq (1403). al-Muṣanaf. Revised by Habib al-Rahman al-Azami, Ḥiydarābād: al-Majlis al- ʻIlmī.
Subhani, Jafar (1390). Ibn-i Taymīyih Fikran Wa Minhajan. Qom: Muʾasisat-u al-Imām al-Ṣādiq.
Ṭabarī, Muḥammad b. Jarīr (1403). Tārīkh al-Rusul Wa al-Mulūk, Biyrūt, Muʾasisat-u al-Aʻlamī lil Maṭbūʻāt.
Ṭabarānī, Abū al-Qāsim (D.Tā). al-Muʻjam al-Kabīr, Revised by Hamdi b.Abd al-Majid al-Salafi, Cairo: Maktabat Ibn-i Taymīya.
Tirmadhī, Abū ʻĪsā (1395). Sunan. Revised by Aḥmad Shākir and Mohammad Fuad abdul Baqi. Cairo: Shirkat Maktabat Wa Maṭbaʻt Muṣṭafā al-Bābī.
Yāqūt Ḥimawī, Shahāb al-Dīn (1995). Muʻjam-u al-Buldān. Beirut: Dār-u al-Ṣādir.