رابطه بین اخلاق سازمانی با نهادینه سازی رفتارشهروندی سازمانی
محورهای موضوعی : آینده پژوهیمحمد قنبری 1 , فریبا باقری باغان 2 , ولی تیمورزاده 3
1 - کارشناس ارشد مدیریت آموزشی
2 - دانشجوی دکتری تخصصی تعلیم و تربیت
3 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات ،تهران،ایران
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بجنورد، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، بجنورد، ایران
کلید واژه: اخلاق سازمانی, رفتار شهروندی سازمانی, بجنورد, معلمان,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین اخلاق سازمانی با نهادینه سازی رفتارشهروندی سازمانی دربین معلمان متوسطه آموزش وپرورش بجنورد می باشد. جامعه آماری پژوهش را کلیه معلمان مقطع متوسطه آموزش و پرورش شهرستان بجنورد تشکیل داده اند. حجم نمونه مطابق با جدول مورگان، 147 نفر برآورد گردید و به شیوه نمونه گیری تصادفی - طبقه ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها برای متغیر اخلاق سازمانی از پرسشنامه برین و همکاران(2002) و از پرسشنامه دیکنسون و همکاران (2009)، جهت سنجش رفتار شهروندی سازمانی استفاده شده که قبلاً روایی و پایایی هر دو پرسشنامه مورد تایید قرار گرفته است. جهت تجزیه و تحلیل داده های گردآوری شده از شاخص ضریب همبستگی برای بررسی روابط بین فرضیات تحقیق و آزمون اختلاف میانگین جهت بررسی نقش مولفه های اخلاق سازمانی و همچنین برای رتبه بندی این مولفه ها از آزمون فریدمن و به کمک نرم افزار تجزیه و تحلیل آماری نسخه18استفاده شده است. نتایج نشان می دهد، بین اخلاق سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی معلمان رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. و از سوی دیگر بین هریک از ابعاد رفتار اخلاقی با رفتار شهروندی سازمانی نیز رابطه مثبت و معنادار وجود داشته که نقش مولفه فرهنگ اخلاق کارایی مدار به نسبت سایر مولفه ها بیشترین و نقش مولفه فرهنگ اخلاقی ابزاری دارای کمترین رتبه می باشد..
The aime of present study is to investingate relationship between organizational ethics and to institutionalize citizenship behavior among junior high school teachers in bojnourd. The population of the study includes all the junior high school teachers in bojnourd. Acording to Morgan table, the sample size is 147 and samples are selected by stratified random sampling method. The instatments for data collection of the organizational ethics include Brine , et. al questionnaire (2002) and institutionalize citizenship behavior Dickenson , et. al questionnaire (2009). The reliability and validity of both questionnairs are estimated. Correlation is used to investigate the relation between organizational ethics and citizen behavior, t-test is used to investigate the role of organizational ethics factors and Fridman test is used to rank order this factors. Data analysis is conducted through spss, version 18. The results show that there is a significant positive relation between organizational ethics and citizenship behavior of teachers. In addition, theres a significant positive relation between each of the ettical behavior factors and citizenship behavior. Effective ethic has the highest rank and instatmental ethic has the lowest rank.