بررسی نقش آموزش عالی در اقتصاد دانش به منظور ارائه مدل مناسب
محورهای موضوعی : آینده پژوهیدکتر پریوش جعفری 1 , دکتر امینه احمدی 2
1 - ندارد
2 - نویسنده مسئول یا طرف مکاتبه
کلید واژه: اقتصاد دانش, آموزش عالی, یادگیری مادام العمر, نظام ملی نوآوری و تکنولوژیکی, دارایی های فکری, کارآفرینی,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف بررسی نقش آموزش عالی در اقتصاد دانش و ارائه مدل مناسب انجام شده است . جهت تحقق اهداف فوق،ابتدا با بررسی و پ یشینه پژوهش در ایران و جهان، 142 مولفه (مواردی که آموزش عالی می تواند در اقتصاد دانش نقش داشتهباشد) استخراج شد . سپس برای تعیین مولفه های نهایی، پرسشنامه ای مشمتل بر 142 گویه تنظیم و بعد از تأیید روایی(قضاوت خبرگان ) و پایایی (محاسبه ضریب آلفای کرونباخ ) بی ن یک نمونه 15 نفری از صاحب نظران و متخصصان میانرشته ای (اقتصاد دانش و آموزش عالی )، انتخاب شده به صورت تصادفی توزیع شد و داده های حاصل از ان با استفاده ازشاخصهای آمار توصیفی (نظیر فراوانی و درصد ) و تجزیه و تحلیل آماری چند متغیره از طریق انگاره نگاری تجزیه و تحلیلگردید و مولفه های اصلی جهت تدوین چارچوب ادراکی و تهیه مدل مناسب پژوهش خوشه بندی شد . نتایج نشان داد آموزشعالی از طریق ده مولفه اصلی به شرح زیر می تواند در اقتصاد دانش موثر باشد . (کارآفرینی و نوآوریهای تکنولوژیکی، تشکیل وتقویت سرمایه فکری و انسانی ، همکاریهای بین دانشگاه و صنعت، مدیریت دانش، سیاستگذاری و برنامه ریزی استراتژیک،زیرساختهای سرمایه ای، زیربنایی و توسعه ای، مدیریت اطلاعات، زیر ساخت الکترونیکی، تحول فکری، نهادی و ساختاری،نظام حقوقی و قانونی حامی و مشوق داراییهای فکری ). سپس از طریق اجرای تکنیک مدلسازی پویا (نرم افزارStella) چارچوب ادراکی مدل مشتمل بر 10 مولفه و زیر مولفه های آن تشکیل شد . در نهایت مدل پیشنهادی پژوهش در چهار بخش(فلسفه و هدف، مبانی نظری، چارچوب ادراکی، و مراجل اجرا و مهندسی مجدد) تدوین گردید.نتایج حاصل از تکینک های علی (گاما)، نرم افزارLisrel8/25 وتکنیک مدلسازی پویا(Stella)جهت برازش مدل باx2= 0.0028 وPD =0.8478(ضریب تبیین پدیده) و مقدار RMSR =0حاکی از تناسب بالای مدل می باشد.
The purpose of the present study is to define the role of higher education in a knowledge economy andpresent an appropriate model. Two questionnaires were distributed to 30 interdisciplinary specialists.The first questionnaire was designed to determine the major components of higher education role,while the second was designed to determine the appropriateness of the proposed model. To determinethe role of higher education in knowledge economy, 142 components were extracted from a literatureinterview. Findings indicated that higher education plays a crucial role in knowledge economy throughseveral components, including entrepreneurship, technological innovation, knowledge management,and information management. A conceptual framework of the model is developed using dynamicmodeling.