مدیریت پاداش جبران خدمت مدیران و کارکنان سازمان با یادگیری
محورهای موضوعی : آینده پژوهی
1 - ندارد
کلید واژه: پاداش جبران خدمت, مدلهای یادگیری, سرمایه انسانی, پستهای سلسله مراتبی سازمانی,
چکیده مقاله :
این مقاله پراکندگی پاداش جبران خدمت کارکنان را قبل و بعد از کنترل پستهای سلسله مراتبی سازمانی در نمونههای مورد بررسی مطالعه میکند. از اطلاعات مربوط به مدیران عالی و میانی و کارکنان به تعداد 694 نفر از 69 سازمان مختلف بازرگانی و صنعتی یه این موضوع پی برده شد که پراکندگی مذکور با آموزش و تجربه کاری قبل از شاغل شدن کاهش مییابد ولی با تصدی شغلی افزایش پیدا میکند که این یافتهها با نتایج تحقیقات انجام شده قبلی که در آنها ارتباط مستقیمی بین پراکندگی پاداش جبران خدمت، آموزش و تجربه کاری حاصل شده بود، مغایرتهایی را نشان میدهد. به عبارتی این بررسی با یافتههای جدید و از طریق مدل یادگیری، پراکندگی پاداش جبران خدمت بین مشاغل و پستهای سلسله مراتبی سازمانی را تفکیک میکند و در آن راستا مدل ارائه شده، زمانی که کارکنان در پستهای سلسله مراتبی سازمانی ترفیع پیدا می کنند،مزیت ها و امتیازات اطلاعاتی مربوطه خود را نمایان می سازد و زمینه را برای تست های قوی و مطمئنتر در مورد تئوریهای یادگیری فراهم میسازد. همچنین این بررسی ادبیات و تئوریهای مذکور و مرتبط را در دو مدل و با دو معادله جدید تجربی و عملی بکار میگیرد که یکی از آنها برای سطح پاداش جبران خدمت و دیگری برای پراکندگی مشروط جهت تست پیشبینی های تئوریکی است. توضیح اینکه این مقاله به صورت زیر سازماندهی شده است. - خلاصهای از مفاهیم تجربی و عملی مدلهای یادگیری برای بررسی عوامل و فاکتورهای تعیین کننده پاداش جبران خدمت مدیران و کارکنان در شرایطی که اطلاعات درباره پستهای سازمانی کارکنان در دسترس باشد. - تشریح و توصیف دادهها و اطلاعات اساسی و همچنین متدولوژی و ارائه نتایج برآوردهای مدلهای علمی و تجربی. بحث در رابطه با اثبات تئوریهای اساسی و استنتاج به همراه خلاصه یافتههای این بررسی
This paper studies the dispersion around the workers expected reward of before and after controlling theorganizational hierarchical positions in cross section data samples. Data collected form 694 managers andworkers of 69 industrial and business organizations, showd that this dispersion decreases with education andwork experience before entering the current job and increases with job tenure. These finding contrasts withprevious researches show a positive association between reward dispersion and education and workexperience. This study explains the new finding through a model of learning that separates from rewarddispersion between jobs and within organizational hierarchical positions jobs. The model takes advantage ofthe information revealed when workers are promoted to their current hierarchical positions and allows formore robust tests of learning theories. This study also contributes to the existing literature through a new twoequation empirical model, one for the level of reward and another for conditional dispersion, in order to testthe theoretical predictions. The paper is organized as follows:Summarize the empirical implications of learning models in studying the determinants of workers' rewardwhen information is available about managers and workers' job positions.Description of the database and methodology and so present the results of the estimation of the empiricalmodel. The discussion of the evidence supporting the basic theory and conclusion with a brief summary ofthe main findings