تأثیر فعالیتهای مدیریت دانش بر عملکرد غیرمالی شرکتهای آب و برق
محورهای موضوعی : آینده پژوهیکریم اسکندری 1 , حسین بوداقی خواجه نوبر 2 , رضا رستم زاده 3 , صادق بایایی هروی 4
1 - گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت ، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت ، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه ، ایران )نویسنده مسئول(
4 - دانشجوی دکترای مدیریت صنعتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
کلید واژه: مدیریت دانش, عملکرد غیرمالی, مدل اروپایی تعالی سازمانی, سرمایههای فکری, ارزیابی عملکرد,
چکیده مقاله :
هدف مقاله حاضر بررسی میزان تأثیرگذاری فعالیتهای مدیریت دانش بر عملکرد غیرمالی شرکتهای برق منطقهای آذربایجان و آب منطقهای آذربایجانشرقی میباشد. برای دستیابی به این هدف فعالیتهای مدیریت دانش شامل چهار فرآیند؛ کسب و خلق، حفظ و نگهداری، تسهیم و استفاده از دانش و همچنین فاکتورهای غیرمالی مدل تعالی سازمانی اروپایی1 را شامل؛ عملکرد رهبری سازمان، عملکرد کارکنان، خطمشی و استراتژی، مشارکت و منابع، فرآیندهای سازمانی، نتایج مشتریان، نتایج جامعه، در نظر گرفته شده است. جامعهی آماری پژوهش حاضر تمامی کارکنان شرکتهای برق منطقهای آذربایجان ) 272 نفر( و شرکت آب منطقهای آذربایجانشرقی ) 275 نفر( میباشد. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران برای شرکتهای مذکور به ترتیب 72 و 72 نفر محاسبه شده است. ابزار جمعآوری اطلاعات در پژوهش حاضر پرسشنامه میباشد. روایی پرسشنامه به صورت صوری است. پایایی پرسشنامه توسط آزمون آلفای کرونباخ با اعتبار 2/535 مورد تأیید قرار گرفته است. نتایج حاصل از آمار توصیفی و بررسی فرضیات توسط آزمون T، نشانگر تأثیر مثبت مدیریت دانش بر عملکرد غیر مالی را در سازمانهای تحت بررسی میباشد.
The purpose of this study is to investigate the impact of knowledge management activities on non-financial performance of organization. Seven non-financial factors including of leadership performance of organization, performance of employee, policy and strategy, participation and resources, organizational processes, customer and society of European foundation for quality management (EFQM) model were used as dependent variables. Besides, four main process of knowledge management were considered as independent variables in Azerbaijan Electricity and Water companies. Total number employee was 549. Using Cochran formula, 142 were chosen to be study. A questionnaire was conducted for data gathering. Reliability of the research tested by Chronbach’s alpha with 0.939 which is acceptable. The results of descriptive statistics and testing the hypothesis by one sample t test revealed a positive effect of knowledge management on non- financial performance of organization. In the last section of the study some important points recommended to improve the knowledge management performance.