نظام ارتباطات و رابطه آن با تعارض سازمانی در مجتمع بیمارستانی حضرت رسول اکرم (ص )تهران
محورهای موضوعی : آینده پژوهیدکتر امیر اشکان نصیری پور 1 , دکتر لیلا ریاحی 2 , الهام افضل 3
1 - نویسنده مسئول یا طرف مکاتبه:
2 - ندارد
3 - ندارد
کلید واژه: نظام ارتباطات, تعارض, مدیران, کارکنان, بیمارستان,
چکیده مقاله :
تعارض غیر کارکردی(مخرب)می تواند موجب اتلاف انرژی ، کاهش عملکرد و ایجاد مانع در ار ائه خدمات به مشتریان سازمان گردد. با توجه به اهمیت ارتباطات سالم و مؤثر درسازمانهای بهداشتی درمانی ،این پژوهش با هدف تعیین رابطه نظام ارتباطاتبا تعارض سازمانی بیمارستان حضرت رسول (ص) تهران، انجام گرفت .روش بررسی : پژوهش حاضراز نوع مطالعات همبستگی بوده وب ه صورت مقطعی در بهار 1387 اجرا گردید. دو جامعه آماری اینپژوهش مدیران( Nm=70)وکارکنان (Np=753)رسته های مختلف بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) تهران بودند . با استفاده از فرمول نمونه گیری کوکران و مطابقت با جدول مورگان وکرجسی ، از جامعه مدیران نمونه 26 نفری و از جامعهکارکنان نمونه 239 نفری انتخاب شدند . ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه های پژوهشگر ساخته بود که با توضیحاتپژوهشگر به روش خود ایفا پاسخ داده شدند . داده ها با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی، تحلیل همبستگی پیرسون، تحلیلواریانس آزمونFو رگرسیون چند متغیره مورد تحلیل قرار گرفت .یافته ها : در زمینه تعارض بین فردی مدیران وکارکنان ، میانگین بدست آمده(1/89)از میانگین واقعی 3کمتر بود . در بینمؤلفه های نظام ارتباطات ،سه مؤلفه که در حد مطلوب برآوردشد عبارت بودند از: مثبت گرایی(میانگین3/33)همدلی(میانگین3/20)،روحیه حمایتگری(میانگین 2/24).بین نظام ارتباطات (روحیه حمایتگری، مثبتگرایی وتساوی ) از یک سو وتعارض بین فردی مدیران وکارکنان رابطه معنی داری وجود داشت (0.651=r)و در این بین ،روحیه حمایتگری نقش مهمتری را دررگرسیون یا میزان تعارض بین فردی ایفا می کرد(ضریب بتای استاندارد شده=0.515 نتیجه گیری : با توجه به رابطه معنی دارو معکوس بین اکثر مؤلفه های ارتباطات اثربخش با تعارض بین فردی مدیرانوکارکنان، بهبود نظام ارتباطات از طریق ایجاد فضای مناسب حمایتگرانه وانتقال حس همتراز بودن و تساوی از لحاظ موقعیتاجتماعی وشغلی، ایجاد حس خوشایند نسبت به خود وطرف مقابل می تواند در کاهش تعارضات مؤثر واقع شود.
Dysfunctional Conflict can cause lost of energy, struggle and tension between managers, personneland organizations customer.The main goal of the present study was to investigate the relationship between the communicationsystem and the organizational conflict at Hazrate Rassoul Hospital. In this correlation study, theresearch population were consisted of all managers and different group of employees at HazrateRassoul Hospital in Tehran (Nm=70)(Np=753), and a number of 26 persons of managers and 239persons of personnel were taken accidentally as sample. The data was collected via questionnaireswhich were prepared by the researcher. Respondent was answered to the questionnaire by a self-reportmethod. The information was analyzed by the Pearson Correlation Coefficient, the variance's test Fanalyses and the multiple variant regressions.Average score of the individual conflicts between managers and Their employees was (1.89). Amongthe indicators of the relationship system at the investigated hospital, positiveness (average 3.33),Empathy(3.20), and Supportiveness(2.24) were obtained desirable situation. There was a significantrelationship between the communication system and the individual conflict between managers andtheir employees (R= 0.651). Among the communication system dimensions, Supportiveness has beenplayed the most important role in the regression to the degree of individual conflict (beta standardcoefficient=0.515).mprovement of the communication system through the setting of a proper supportive environment andestablishing a feeling of equity could be influent on the reduction of negative conflicts in healthservices organization