کارکردهای استقرار دولت الکترونیک در ایران (مورد مطالعه: بانکداری الکترونیک)
محورهای موضوعی : آینده پژوهیپروانه زینالی صومعه 1 , علی اصغر پورعزت 2 , پروین دودانگه 3
1 - دکترای مدیریت دانشکده مدیریت دانشگاه تهران (مسئول مکاتبات)
2 - دانشیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
3 - کارشناس بانکی بانک رفاه
کلید واژه: دولت الکترونیک, حکمرانی الکترونیک, ادارة الکترونیک, تجارت الکترونیک, بانکداری الکترونیک, خدمات الکترونیک,
چکیده مقاله :
هدف از استقرار دولت الکترونیک ارائة آسان و سریع خدمات دولتی به شهروندان و کسب و کارها می باشد. لذا مقتضی است دولت ها به مثابة نخستین گام برای استقرار دولت الکترونیک، سیستم های اینترنتی و گروه افزارها و سیستم های جمعی را ایجاد و از آن حمایت نمایند به عبارتی ایجاد ارتباط آسان تر و سریع تر مشتریان و کسب و کارها به خدمات الکترونیکی و پرداخت هزینه های دریافت خدمات از سوی ایشان مستلزم ایجاد و توسعة بانکداری الکترونیک به مثابة یکی از مهمترین زیرساخت های دولت الکترونیک است . این پژوهش بر آن است تا کارکردهای استقرار دولت الکترونیک در بخش بانکداری الکترونیک را از منظر مجریان ارائه کنندة خدمات در ابعاد شفافیت خدمات الکترونیکی ، میزان پاسخگویی به انتظارات شهروندان ، تشریفات اداری و میزان اعتماد شهروندان در بهره گیری از خدمات الکترونیکی بررسی نماید . در این مقاله از روش پیمایش استفاده شده است و 92 نفر از مدیران پایه بانک رفاه کارگران به عنوان نمونة آماری جهت نظرسنجی انتخاب شده اند . یافته های پژوهش حاکی از آنست که ، اولاً با توسعة بانکداری الکترونیک میزان پاسخگویی دولت به شهروندان، میزان اعتماد شهروندان به دولت افزایش یافته و میزان تشریفات اداری کاهش می یابد ولیکن افزایش شفافیت در سیستم ارائه خدمات دولتی مورد تأیید قرار نگرفت و ثانیاً میان کاهش تشریفات اداری و افزایش سطح اعتماد مردم به دولت رابطة معنی داری وجود دارد و ثالثاً میان شفافیت در سیستم ارائة خدمات و سطح اعتماد مردم به دولت و نیز میان پاسخگویی دولت به شهروندان و سطح اعتماد مردم به دولت رابطة مثبت و معناداری وجود دارد.
The aim of establishing the electronic government is offer an easygoing and fastgovernmental services to citizens and affairs.So it is advisable that governments as a first stepfor pitch the electronic government,establish and support the internet,collective and groupwaressystems .On the other hand providing easier and faster interactions with custumers and affairs toelectronical services and payment the received services from them,need to creation anddevelopment of electronic banking as a one of the most important fundamentals of electronicgovernment.This research attempt to verify the applications of establishment of electronicgovernment in electronic banking section from view point of services executors for clarifyingthe electronical services,amount of responsiveness to citizens expectations, paperwork and thepercent of citizen trust for utilization of electronical services.In current article , the surveymethod is used and 92 subjects from Refah Karegaran Bank base managers are selected as astatistical sample for poll.Findings show that first of all with development of electronic bankingthe percent of government responsiveness to citizens,their trust to government has increased andofficial formality has decreased so hence of clarity in presenting the governmental servicessystem wasn't approved. Second,there is a significant relationship between the decrease ofofficial formality and increase of people trust towards government and third that there is apositive and significant relation between clarity in offering the services and people trust level togovernment and also between goveerment responsiveness to citizens and people trust level togovernment