گسترش مدل مکان یابی استقرار تسهیلات اضطراری در شبکه های حمل و نقل
محورهای موضوعی : آینده پژوهیسید محمد سید حسینی 1 , مهرداداله قلی زاده آذری 2
1 - ندارد
2 - ندارد
کلید واژه: تسهیلات اضطراری, مکان تسهیلات اضطراری, سطح تسهیلات اضطراری, ریسک, شدت حادثه, احتمال حادثه, حداکثر ریسک مجاز, حداکثر زمان پاسخ مجاز,
چکیده مقاله :
این مقاله گسترش مدل ریاضی برای مکان یابی و تخصیص تسهیلات اضطراری در شبکه های حمل و نقل را ارائه می کند. بر ایناساس دو هدف عمده تعیین مکان تسهیلات اضطراری و تعیین سطح تسهیلات اضطراری مدنظر قرار می گیرد. در طراحی مدلمکان یابی تسهیلات اضطراری، متفاوت از مدلهای سنتی، هدف مدل، اتخاذ یک روش بر مبنای ریسک است که توجه خاصی رویاحتمال تصادفات و زمان پاسخ اضطراری دارد. این مدل به گونه ای طراحی شده که ضمن پوشش کل شبکه بر اساس زمان پاسخ مجاز،ریسک کل را حداقل نماید. در طراحی مدل تعیین نوع تسهیلات اضطراری نیز، هدف مدل، تعیین سطح تسهیلات اضطراری بر مبنایارزیابی ریسک است. بر این اساس ریسک که بر پایه دو عامل احتمال حادثه و شدت حادثه سنجیده م یشود بر اساس مشخص ههایریسک مورد ارزیابی قرار می گیرد. این مدل سعی بر آن دارد تا در مناطقی که دارای ریسک بالاتری هستند، تسهیلات با امکاناتبیشتری را توصیه نماید. بطور کلی هر دو مدل تعیین مکان تسهیلات اضطراری و تعیین سطح تسهیلات اضطراری بطور مکمل ویکپارچه به گونه ای عمل می کنند که با مکان یابی مناسب تسهیلات، کل شبکه با تجهیزات مناسب با توجه به شرایط گره های شبکهپوشش داده شود.
This paper presents two mathematical models for locating and allocating emergency facilities intransportation network. The developed models has two capabilities: (1) it develops a mathematicalModel for emergency facilities location in a network, (2) it determines the required level of servicefor each emergency facilities.Different from conventional methods, the proposed models for emergency facilities locationadopts a risk-based approach that allows explicit consideration of both accidents probability andemergency response time. While covering the whole network according to the allowable responsetime, the model minimizes the total risk. The developed mathematical models provide a suitableresponse to the issue of emergency facilities location, type of emergency facilities and the level ofservice according to the degree of risk involved.