بررسی رابطهی تفکر سیستمی و میزان خلاقیت مدیران مدارس متوسطه دخترانه آموزش و پرورش شهر تهران و تاثیر آن بر آینده پژوهی
محورهای موضوعی : آینده پژوهیکامران محمدخانی 1 , حمیده رشادت جو 2 , معصومه روحانی پور 3
1 - مسئول مکاتبات
2 - ندارد
3 - ندارد
کلید واژه: تفکر سیستمی, نگرش سیستمی, کل نگری, عملکرد سیستمی, خلاقیت,
چکیده مقاله :
مقاله حاضر با هدف بررسی رابطهی بین تفکر سیستمی و میزان خلاقیت مدیران مدارس متوسطه دخترانه آموزش وپرورش شهر تهران انجام شده است. سوالات پژوهش با در نظر گرفتن مولفه های تفکر سیستمی (نگرش سیستمی، کلنگری و عملکرد سیستمی) و خلاقیت مدیران مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.روش تحقیق در این پژوهش، از نظر هدف کاربردی، از نظر نحوه گردآوری داده ها توصیفی از نوع همبستگی و از نظرروش اجراء پیمایشی است. در این پژوهش جامعهی مورد بررسی متشکل از 482 نفر از مدیران مدارس متوسطه دخترانهآموزش و پرورش شهر تهران بود که نمونه ای با حجم 172 نفر بر مبنای فرمول کوکران بدست آمد. برای نمونه گیری ازروش خوشهای تصادفی استفاده شد. پرسشنامههای تحقیق، دو پرسشنامه محقق ساخته بود. تحلیل دادههای بدست آمدهبا استفاده از آزمونهای آماری(در محیط نرم افزاری spss)در دو بخش آمار توصیفی و آمار استنباطی انجام شده است نتایج بدست آمده از این پژوهش نشان میدهد که بین تفکر سیستمی (به عنوان متغیر اصلی) و خلاقیت مدیرانمدارس متوسطه دخترانه شهر تهران رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین بین مولفههای سهگانه تشکیل دهندهتفکر سیستمی یعنی: نگرش سیستمی، کل نگری و عملکرد سیستمی با خلاقیت مدیران رابطه مثبت و معناداری مشاهدهگردید
This manuscript was based on the research studying the relation between system thinkingand creativity among high school principals in Tehran. The questionnaires were administeredbased on components of both variables. Such demographic variables as their educational degree,major, and working experience were also involved. Statistical population included 482principals of high schools for girls in Tehran sampled in 172 based on Cochran formula.Sampling was based on clustering method and data analysis process was done through usingSPSS in both descriptive and inferential statistics. Pearson correlation was employed to showthe probable relations. The results of the study show that there was a significant positiverelationship between system thinking (as the main variable) and the principals’ creativity ofgirls’ high schools in Tehran. There was also a meaningful and positive correlation between thecomponents of system thinking (system approach, holistic, and system performance) andprincipals’ creativity.