بررسی تأثیر پیچیدگی ذهنی خرید بر شناخت محصولات فایده باور (مبتنی بر فایده آنی) و محصولات لذت جویانه (مبتنی بر لذت آنی) در فرایند تصمیم گیری خرید مصرف کنندگان
محورهای موضوعی : آینده پژوهیدکتر کامبیز حیدرزاده 1 , عبداله نوروزی 2
1 - نویسنده مسئول یا طرف مکاتبه
2 - ندارد
کلید واژه: پیچیدگی ذهنی خرید 1, شناخت عینی محصول 2, شناخت ذهنی محصول 3, محصول فایده باور 4, محصول لذت جویانه 5,
چکیده مقاله :
یکی از مفاهیم اساسی که در رفتار مصرف کننده مورد بررسی قرار می گیرد پردازش اطلاعات مصرف کننده است که شامل سهعامل ادراک، پیچیدگی ذهنی خرید و حافظه می باشد . در این پژوهش ارتباط بین پیچیدگی ذهنی خرید و شناخت محصولکه یکی از مقوله هایی است که در حافظه بلند مدت نگهداری می شود با در نظر گرفتن متغیر تعدیل گری به نام نوع محصولبررسی می شود .به عبارتی روابط بین پیچیدگی ذهنی خرید و شناخت عینی محصول و شناخت ذهنی محصول در دو نوعمحصول فایده باور و محصول لذت جویانه مورد مطالعه قرار گرفته است . نتا یج نشان می دهد که پیچیدگی ذهنی خریدتبیین گر تغییرات شناخت محصول است و بر آن تأثیرگذار می باشد، اما این اثر در محصولات مختلف و بر حسب انواع مختلفشناخت متفاوت است.
One of the basic concepts that is considered in consumer behavior is the consumer informationprocess. It includes three factors: perception, involvement and memory.In this research, the relationship between involvement and product knowledge is considered which iskept in long-term memory with attention to moderator variable of the product type. The relationshipbetween involvement, objective knowledge, and subjective knowledge of utilitarian and hedonicproducts is considered. The results show that involvement represents and affects changes inknowledge, but this effect is different for various products and types of knowledge.