مقایسه ویژگیهای مدیریتی کتابداران زن و مرد کتابخانههای شهر تهران
محورهای موضوعی : آینده پژوهیمریم امامی 1 , نصرت ریاحی نیا 2
1 - ندارد
2 - ندارد
کلید واژه: ویژگیهای مدیریتی, کتابخانه های تهران, مدیران زن, مدیران مرد,
چکیده مقاله :
هدف اصلی پژوهش حاضر مقایسه ویژگیهای مدیریتی کتابداران زن و مرد کتابخانههای شهر تهران است. اینپژوهش به روش پیمایشی - توصیفی انجام شده است. نمونه آماری در این پژوهش مدیران و کارکنان کتابخانههایدانشگاههای خوارزمی، علم و صنعت، امیرکبیر و تهران است که در مجموع 56 مدیر و 104 کارمند مورد بررسی قرارگرفتند.از میان مولفههای مدیریتی مطرح شده، تنها در مولفه "کنترل و نظارت" بین عملکرد مدیران زن و مرد کتابخانههایدانشگاههای دولتی شهر تهران تفاوت معناداری وجود دارد و در رابطه با سایر مولفههای مدیریتی تفاوتی بین عملکردمدیران زن و مرد مشاهده نشد. همچنین از میان مولفههای مدیریتی، فقط در مولفه"ایجاد انگیزه" و "سبکهایمدیریتی" بین نظرکارمندان زن و مرد کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر تهران تفاوت معناداری مشاهده شد و درمولفههای دیگر تفاوتی بین نظر کارمندان زن و مرد مشاهده نشد. در زمینه "رضایت شغلی" نتایج نشان داد که میزانرضایت مدیران مرد بیشتر از مدیران زن بود. مدیران کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر تهران معتقدند که وظایفمدیریتی را در سطح خوبی انجام میدهند اما کارکنان عقیده دارند که این وظایف در سطح متوسطی انجام میشود.
Purpose: The main purpose of this study is to compare the characteristics of male and femalelibrarians in the public universities located in Tehran.Method: A descriptive survey method was used for this study. Sample population for thestudy was 56 managers and 104 staff in the libraries Kharazmi University, Science andTechnology University, Amir Kabir University and Tehran University.Results: In the performance of the managers, only control and evaluation as components ofmanagement were different among males and females. Other components were found to have nomeaningful difference. In performance. Also, motivation and management styles were differentamong the male and female staffs. Job satisfaction showed to be higher among male managers.Library managers on the whole believe that they are performing their tasks in a good level, butthe staffs believe they are performing in a medium level.