اولویتهای سیاستی جهت کاهش مرگ و میر ترافیکی مبتنی بر سناریو پردازی در افق 1404
محورهای موضوعی : آینده پژوهیمحمد مجید فولادگر 1 , محسن بهرامی 2
1 - دانشجوی دکتری، دانشکده مدیریت و فناوری، گروه مهندسی آینده پژوهی، دانشگاه امیرکبیر، تهران، ایران
2 - استاد، دانشگاه امیرکبیر و رئیس پژوهشکده مطالعات آینده، تهران، ایران (مسئول مکاتبات)
کلید واژه: سیاستگذاری فناوری, سناریوپردازی, تحلیل اثرات متقابل, مرگ و میر ترافیکی, عوامل پیشران, عوامل سیاستی,
چکیده مقاله :
مرگ و میر ترافیکی یکی از چالشهای اصلی نظام سلامت در ایران است و اولویتبندی سیاستهای اصلاحی مبتنی بر آیندهنگری، از ضروریات برنامهریزی بلند مدت میباشد. این مقاله، با هدف تعیین اولویتهای سیاستی در افق 10 ساله با بهرهگیری از سناریوهای آینده مرگ و میر ترافیکی تدوین شده است. بدین منظور در گام اول، با مطالعه کتابخانهای و مصاحبه با صاحبنظران، روند تاریخی مسئله بدست آمده، سپس، عوامل موثر بر مسئله، با استفاده از مدل لایههای واقعیت جوزف وروس، در سه سطح احصاء شده و به کمک روش تحلیل اثرات متقابل، دستهبندی و تفکیک شده است. خروجی این روش، امکان سناریوپردازی، سیاستگذاری و ارزیابی را فراهم میکند. فرایند سناریوپردازی با سه عدم قطعیت اصلی در سه سطح شامل، نظام ارزشی و گفتمانی (سطح جهانبینی)، قوانین (سطح ساختارها) و شرایط اقتصادی (سطح روندها)، منجر به شکلگیری هشت فضای سناریویی اصلی شد که مبتنی بر نظر خبرگان از میان این سناریوها، 4 سناریوی باورپذیر انتخاب شدند. سپس، سیاستهای کاهش مرگ و میر ترافیکی بر اساس اسناد بالادستی و ماتریسهادون، تدوین شدند و به محک سناریوهای منتخب گذاشته شدند. فرایند ارزیابی، با در نظر گرفتن سه معیار اصلی شامل عدالت اجتماعی، محدودیتهای مالی و تقدم پیشگیری بر درمان، صورت گرفت. در نهایت، سیاست آموزش و فرهنگسازی (اولویت اول)، تشدید قوانین تنبیهی و جرائم و وضع قوانین تشویقی (اولویت دوم) و افزایش نظارت و کنترل پلیس با مشارکت حداکثری مردم (اولویت سوم)، بعنوان سیاستهای پایدار جهت کاهش مرگ و میر ترافیکی، تعیین شدند.
The purpose of this paper is to determine policy priorities in order to reduce traffic deaths in a 10-year vision by concerning traffic deaths scenarios. In this regard, the methods of foresight are used to make policy intelligently and effectively. Therefore in the first step, the historical process is achieved by literature review and interviews with experts. Then, by futures studies methods, factors affecting the traffic deaths issue based on expert opinion has been recognized by using the Joseph Voros model in three levels of events and trends, structures and worldview, and then classified and categorized by cross impact analysis (CIA) method. The outputs of this method are the driving factors, political factors and indicators that policy making and evaluation will be provided by these possible scenarios. The scenario building with three main uncertainties in three levels including the value and discourses, rules and economic conditions, led to the formation of eight main scenario space that among these scenarios, 4 plausible scenarios were selected based on the expert opinions. Then, policies to reduce traffic deaths were formulated based on experts' opinions and according to the overall health policies and Hadun matrix, and were examined by selected scenarios. Assessment process was performed by taking into account three main criteria of social justice, financial constraints and priority of prevention over treatment and finally, the policy of education and cultural policies (first priority), strengthening the punitive laws (second priority) and increasing the police surveillance and control with maximum participation of citizenship (third priority) were selected as sustainable policies to reduce traffic death.
_||_