بررسی کمی انتقال فناوری در صنعت خودروسازی با استفاده از الگوی تحلیل ارتباط (مطالعة موردی برای دو محصول پژو 301 و 2008 در گروه صنعتی ایرانخودرو)
محورهای موضوعی : آینده پژوهیسید احمد مدیر قمی 1 , طهورث سهرابی 2 , زاد اله فتحی 3
1 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت تکنولوژی واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - استادیار گروه مدیریت تکنولوژی واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
3 - استادیار دکتری گروه مدیریت تکنولوژی واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
کلید واژه: انتقال فناوری, تحلیل ارتباط, رویکرد, الگو, ایرانخودرو,
چکیده مقاله :
این مقاله موضوع انتقال فناوری را در صنعت خودرو به طور کمی و با رویکرد اقتصادسنجی بررسی می کند. به عنوان مطالعة موردی، سرمایه گذاری مشترک بین المللی بین گروه خودروسازی فرانسوی پژو و گروه صنعتی ایران خودرو در دو محصول 301 و 2008، به عنوان نمونه های موردی این مقاله انتخاب شده اند. در بخش مرور ادبیات نشان داده شده است که پنج رویکرد اصلی برای سنجش فناوری در قطعات خودرو وجود دارد: 1- رویکرد مقدار سرمایهگذاری در حوزة تحقیق و توسعه، 2- رویکرد ارزش صادرات با تولید ناخالص داخلی به ازای هر نفر، 3- رویکرد تعریف آستانه، 4- رویکرد بر اساس رتبه بندی هزینة مهندسی و در آخر و جدیدترین روش 5- رویکرد آمار ثبت اختراعات. در این مقاله ابتدا پنج رویکرد قبل شرح داده می شوند و بر این اساس، رویکرد جدیدی مبتنی بر الگوی تحلیل ارتباط، برای سنجش شاخص انتقال فناوری قطعات خودرو ارائه میشود. نتایج نشان می دهند که علی رغم تلاش زیاد ایران خودرو برای انتقال فناوری از شرکت پژو در دو محصول 301 و 2008، فقط قطعات خودرو با فناوری ساده و ارزش افزودة پایین در زنجیرة تامین داخلی ایران خودرو، تولید شده است.
This article investigates the issue of technology transfer in the automotive industry quantitatively using an econometric approach. As a case study, the international joint venture between the French automotive group Peugeot and Iran Khodro Industrial Group in two products 301 and 2008, have been selected as case studies of this article. In the literature review section, it is shown that there are five main approaches to measuring technology in auto parts: 1- Approach to the amount of investment in research and development, 2- Export value approach to GDP per capita, 3- Definition approach Threshold, 4- Approach based on engineering cost ranking and finally and the latest method 5- Patent statistics approach. This paper first describes the previous five approaches and based on this; a new approach based on the regression analysis model for measuring the technology transfer index of auto parts is presented. The results show that despite Iran Khodro's great efforts to transfer technology from Peugeot in two products, 301 and 2008, the company will be successful only in the production of auto parts with simple technology and low added value have been produced in Iran Khodro's internal supply chain.
.
_||_.