ارائه مدلی برای ارتقای هوشمندی دانشگاههای آزاد اسلامی استان هرمزگان
محورهای موضوعی : آینده پژوهی
1 - مدیریت آموزشی ،علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران
کلید واژه: هرمزگان, دانشگاه آزاد اسلامی, هوشمندی,
چکیده مقاله :
چکیده این پژوهش با هدف ارائه مدلی برای ارتقای هوشمندی دانشگاههای آزاد اسلامی استان هرمزگان انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دکتری، مدیران، کارکنان و اعضای هیات علمی واحد دانشگاه آزاد اسلامی شهر بندرعباس در سال تحصیلی 97- 1396 بود. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 306 نفر برآورد شد. برای انتخاب نمونه از نمونهگیری طبقهای استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته بر مبنای مقیاس 5 گزینهای بود. روایی پرسشنامه از نظر صوری و محتوایی به تایید رسید. پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه 91/0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای کولموگروفاسمیرنف، تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. نتایج به دست آمده به شناسایی 10 مولفه و 74 شاخص به عنوان مولفههای ارتقای هوشمندی دانشگاههای آزاد اسلامی استان هرمزگان منجر شد که نامگذاری آنها ترتیب زیر بود: قدرت اجرایی با 11 شاخص، رقابتپذیری با 10 شاخص، میل به تغییر با 7 شاخص، توافق و اتحاد با 7 شاخص، برندسازی با 10 شاخص، کاربرد دانش با 6 شاخص، فشار عملکرد با 7 شاخص، چشمانداز راهبردی با 6 شاخص، سرنوشت مشترک با 5 شاخص و روحیه با 5 شاخص. واژگان کلیدی: هوشمندی، دانشگاه آزاد اسلامی، هرمزگان
This research was aimed at providing a model for the promotion of intelligence in Islamic Azad universities in Hormozgan province. The statistical population consisted of all PhD students, managers, staff and faculty members of Islamic Azad University of Bandar Abbas in the academic year of 1396-97. The sample size was estimated to be 306 by Cochran formula. A stratified sampling was used to select the sample. The data collection tool was a researcher-made questionnaire based on the 5-item scale. Validity of the questionnaire was verified formally and content. The reliability of the questionnaire was obtained through Cronbach's alpha for the whole questionnaire of 0.91.Kolmogorov-Smirnov tests, exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis were used to analyze the data. The results of the study revealed 10 components and 74 indicators as components of intelligence promotion in Islamic Azad universities of Hormozgan province. Their names were as follows:Executive power "with 11 indicators," competitiveness "with 10 indicators," desire to change "with 7 indicators," agreement and unity "with 7 indicators, branding with 10 indicators," knowledge application "with 6 indicators," performance pressure " "With 7 indicators," Strategic Perspective "with 6 indicators," Common Fate "with 5 indicators and" Morale "with 5 indicators.
_||_