رهبری کوانتومی رویکرد دانشگاه های آینده
محورهای موضوعی : آینده پژوهیحمیدرضا کمالی اردکانی 1 , کامران محمدخانی 2 , پریوش جعفری 3
1 - گروه مدیریت آموزش عالی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استاد دانشگاه
3 - معاونت دانشکده مدیریت واقتصاد واحد علوم وتحقیقات
کلید واژه: آموزش عالی, دانشگاه, رهبری, رویکرد کوانتومی,
چکیده مقاله :
هدف این مقاله، طراحی مدل رهبری دانشگاهی مبتنی بر رویکرد کوانتومی در نظام آموزش عالی ایران است. روش مطالعه با توجه به هدف آمیخته است. در بخش کیفی با استفاده از روش فرا ترکیب پس از جمع بندی یافته های پژوهش های پیشین با روش کد گذاری باز تعداد 73 کد استخراج گردید. در مرحله بعد با کد گذاری مجدد، مفاهیم شکل گرفته و در نهایت روی مفاهیم نیز کد گذاری دیگری انجام گرفت تا مقوله ها حاصل شد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید. جامعه ی آماری پژوهش از دو جامعه تشکیل گردیده است. جامعه آماری اول، شامل تعداد 30 مقاله علمی و پژوهشی منتخب و مرتبط با رهبری کوانتومی بود. جامعه آماری دوم، شامل روسا و معاونین دانشگاه و دانشکده ها، مدیران ستادی و گروههای آموزشی دانشگاه های( آزاد و دولتی ) استانهای یزد و اصفهان بود. تعداد نمونه جامعه دوم از فرمول کوکران 220 نفر بدست آمد که به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. داده ها توسط نرم افزارSPSS 24 و Smart PLS 2 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه از طریق قضاوت خبرگان و پایایی آن از طریق محاسبه آلفا کرونباخ 948/0 تایید شد. در نتیجه انجام تحلیل عاملی تاییدی تعداد 15 مولفه در قالب 7 بعد برای رهبری دانشگاهی مبتنی بر رویکرد کوانتومی تایید شد. مدل رهبری دانشگاهی مبتنی بر رویکرد کوانتومی می تواند به رهبران و سیاست گذاران آموزش عالی در رهبری اثربخش کمک نماید.
The purpose of this study is to design a quantum-based academic leadership model in higher education system of Iran. Regarding its purpose, this study enjoys a mixed method. In the qualitative section, a meta-synthesis method is used after concluding the findings of previous studies and 73 codes have been extracted using the open coding method. In the next step, concepts were formed by using coding again, and eventually another coding was done on the concepts so that the categories can be obtained. A researcher-made questionnaire was used to collect data. The statistical population of the study consisted of two statistical populations. The first statistical population included 30 selected national and international scientific research articles on quantum leadership. The second statistical population included the deans and deputies of the university and colleges, headmaster and related departments of state universities and branches of the Islamic Azad University located in Yazd and Isfahan provinces. The sample size for the second population was calculated to be 220 individuals using the Cochran formula. These individuals were selected through the stratified random sampling. Data was analyzed using Smart PLS 2 software. The face and content validity of the questionnaire was approved through expert opinion and its reliability was confirmed by calculating Cronbach's alpha (= 0.948). As a result of performing confirmatory factor analysis, a total number of 15 components were confirmed in the form of 7 dimensions for a quantum-based academic leadership. This model can assist senior leaders and policymakers of higher education in effective leadership.
_||_