آیندهپژوهی رفتار صنعت هوانوردی مبتنی بر سناریوهای همزمان تقاضا و توسعه ظرفیت پایانههای مسافری با استفاده از رویکرد پویایی سیستم
محورهای موضوعی : آینده پژوهیاحسان محبی 1 , بابک شیرازی 2 , علی تاجدین 3
1 - کارشناسی ارشد مهندسی صنایع-آینده پژوهی، دانشگاه علوم و فنون مازندران
2 - دکتری مهندسی صنایع ، عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی صنایع و استادیار دانشگاه علوم و فنون مازندران،(نویسنده مسئول)
3 - دکتری مهندسی صنایع ، عضو هیئت علمی و استادیار دانشگاه علوم و فنون مازندران
کلید واژه: ظرفیت پایانههای مسافری, روابط علّی و حلقوی, پویایی سیستم, تقاضای مسافرت هوایی, آیندهپژوهی,
چکیده مقاله :
حملونقل هوایی به دلیل سرعت بالای جابجایی و دسترسی به نقاط بیشتر از اهمیت خاصی برای توسعه سیستمهای اقتصادی و اجتماعی هرکشوری برخوردار است. پهنه گسترده ایران به دلیل ویژگیهای جغرافیایی و سرعت تحرکات رشد اقتصادی در توسعه منطقهای محسوب متقاضی گسترش حملونقل هوایی است. هدف اصلی این تحقیق آیندهپژوهی تقاضای مسافرت هوایی و توسعه ظرفیت پایانههای مسافری کشور بوده است. در این تحقیق یک متد توسعه مدل برای پیشبینی تقاضای مسافرت هوایی و برخی از سناریوهای مرتبط با باند فرود و توسعه ظرفیت پایانههای مسافری برای رودررو شدن با آینده تقاضا در افق سال 1414 ازنقطه نظر پویاییهای سیستم ارائه شد. با وجود تعداد زیاد مطالعات در کشور بر روی حوزه حملونقل هوایی ، پژوهشی جهت بررسی تقاضای مسافرت هوایی و توسعه ظرفیت پایانههای مسافری بر اساس رویکرد آیندهپژوهی تاکنون دیده نشده است. با توجه به مدل توسعه داده شده در این مقاله و بررسی سناریوهای بدبینانه و خوشبینانه و مقایسه این سه سناریو با یکدیگر، مقادیر مختلفی از اهداف مورد نظر، تحلیل حساسیت گردید. سناریوهای مورد نظر بر اساس عوامل ظرفیتی تعداد پروازها در هر روز، استفاده از باند فرودگاه و تراکم خطوط هواپیمایی طراحی گردیده است. با استفاده از شرایط متفاوت به وجود آمده در سناریوها و پیشبینی شرایطی که ممکن است در آینده برای صنعت هوایی کشور رخ دهد، میتوان رفتار کلی سیستم را با استفاده از این مدل آزمون کرد. بهمنظور آزمون صحتسنجی و اعتباربخشی نتایج مدل از نرمافزار شبیهسازی پویاییهای سیستم Vensim برای توسعه مدل و تحلیل حساسیت پارامترها استفاده شده است.
Due to the high speed of relocation, air transportation has particular importance for the development of socio-economic systems of each region or country. The wide area of Iran in order to the geographical characteristics and economic growth speed has the high potential for the expansion of air transport. The main purpose of this paper is to the future study of Iran’s air travel demand and passenger terminals capacity. The paper has presented a method for developing the air passenger demand forecast model and the scenarios related to runway and passenger terminals capacity expansion. The approach meets the future demand from the point of view of system dynamics in the horizon of 2020. Although there are a number of studies in the air transport field based on the system dynamics, the researchers have not been conducted to investigate the demand for air travel and the development of passenger terminals capacity in Iran. Due to the developed model and study, the pessimistic and optimistic scenarios different sensitivity values have been compared within these three scenarios . Scenarios are designed based on capacity factors, the number of flights per day, the use of airport runways, and airline congestion. Using the different conditions of scenarios and predicting the conditions that may occur in the future for the country's airline industry, it is possible to test the overall behavior of the model. In order to verification and validation of the proposed method, Vensim system dynamics simulation have been used for model development and sensitivity analysis.
_||_