آیندهپژوهی رفتار صنعت هوانوردی مبتنی بر سناریوهای همزمان تقاضا و توسعه ظرفیت پایانههای مسافری با استفاده از رویکرد پویایی سیستم
الموضوعات :احسان محبی 1 , بابک شیرازی 2 , علی تاجدین 3
1 - کارشناسی ارشد مهندسی صنایع-آینده پژوهی، دانشگاه علوم و فنون مازندران
2 - دکتری مهندسی صنایع ، عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی صنایع و استادیار دانشگاه علوم و فنون مازندران،(نویسنده مسئول)
3 - دکتری مهندسی صنایع ، عضو هیئت علمی و استادیار دانشگاه علوم و فنون مازندران
الکلمات المفتاحية: ظرفیت پایانههای مسافری, روابط علّی و حلقوی, پویایی سیستم, تقاضای مسافرت هوایی, آیندهپژوهی,
ملخص المقالة :
حملونقل هوایی به دلیل سرعت بالای جابجایی و دسترسی به نقاط بیشتر از اهمیت خاصی برای توسعه سیستمهای اقتصادی و اجتماعی هرکشوری برخوردار است. پهنه گسترده ایران به دلیل ویژگیهای جغرافیایی و سرعت تحرکات رشد اقتصادی در توسعه منطقهای محسوب متقاضی گسترش حملونقل هوایی است. هدف اصلی این تحقیق آیندهپژوهی تقاضای مسافرت هوایی و توسعه ظرفیت پایانههای مسافری کشور بوده است. در این تحقیق یک متد توسعه مدل برای پیشبینی تقاضای مسافرت هوایی و برخی از سناریوهای مرتبط با باند فرود و توسعه ظرفیت پایانههای مسافری برای رودررو شدن با آینده تقاضا در افق سال 1414 ازنقطه نظر پویاییهای سیستم ارائه شد. با وجود تعداد زیاد مطالعات در کشور بر روی حوزه حملونقل هوایی ، پژوهشی جهت بررسی تقاضای مسافرت هوایی و توسعه ظرفیت پایانههای مسافری بر اساس رویکرد آیندهپژوهی تاکنون دیده نشده است. با توجه به مدل توسعه داده شده در این مقاله و بررسی سناریوهای بدبینانه و خوشبینانه و مقایسه این سه سناریو با یکدیگر، مقادیر مختلفی از اهداف مورد نظر، تحلیل حساسیت گردید. سناریوهای مورد نظر بر اساس عوامل ظرفیتی تعداد پروازها در هر روز، استفاده از باند فرودگاه و تراکم خطوط هواپیمایی طراحی گردیده است. با استفاده از شرایط متفاوت به وجود آمده در سناریوها و پیشبینی شرایطی که ممکن است در آینده برای صنعت هوایی کشور رخ دهد، میتوان رفتار کلی سیستم را با استفاده از این مدل آزمون کرد. بهمنظور آزمون صحتسنجی و اعتباربخشی نتایج مدل از نرمافزار شبیهسازی پویاییهای سیستم Vensim برای توسعه مدل و تحلیل حساسیت پارامترها استفاده شده است.
_||_