شناسایی حوزههای موثر دانشگاهی در توسعه پایدار
محورهای موضوعی : آینده پژوهیسید حسن موسوی 1 , نادرقلی قورچیان 2 , پریوش جعفری 3
1 - دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران.
2 - گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. (مسئول مکاتبات)
3 - گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران.
کلید واژه: شناسایی, توسعه پایدار, دانشگاه, حوزههای اثرگذار,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف احصاء و استخراج حوزهها و شناسایی ابعاد اثرگذار دانشگاهی انجام شد. این پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی بود و به روش کیفی اجرا شد. در این پژوهش اطلاعات حاصل از مصاحبه با تکنیک تحلیل محتوا تجزیه و تحلیل شد. در این تکنیک، دادههای خام حاصل از پیامهای گفتاری بر اساس استنباط صورت گرفته، معناسازی و مقولهبندی شد. مشارکتکنندگان به روش هدفمند، از میان متخصصان توسعه پایدار در حوزه آموزش عالی انتخاب و تا رسیدن به اشباع دادهها انجام شد. این مطالعه با مشارکت 10 صاحبنظر انجام شد. انتخاب مشارکتکنندگان با حداکثر تنوع سبب شد که اعتبار دادهها افزایش یابد. حوزههای شناسایی شده در 6 گروه اصلی اعم از آموزش، پژوهش، خدمات، نوآوریهای فناورانه، ، فرهنگسازی و مدیریت طبقهبندی شد. سپس ابعاد اثرگذار دانشگاهی هر کدام از حوزهها شناسایی گردید که در مجموع حاصل مصاحبه 80 بعد اثرگذار دانشگاهی بود. این ابعاد در گروه حوزه اصلی خود طبقه بندی شدند.
The present study was conducted with the aim of studying and extracting the fields and identifying the effective dimensions of the university. This research was descriptive research and was carried out qualitatively. In this research, the data from the interview were analyzed using content analysis technique. In this technique, the raw data derived from spoken messages based on the deduction was categorized and categorized. Participants in the targeted way were selected among sustainable development experts in the field of higher education and were able to achieve data saturation. This study was conducted with the participation of 10 experts. Choosing contributors with the widest variety has increased the credibility of the data. The identified areas were categorized into six main groups: education, research, services, technological innovation, culture management and management. Then, the effective academic dimensions of each of the domains were identified, resulting in a total of 80 academic grade impact interviews. These dimensions were categorized in their core domain.
_||_