شناسایی حوزههای موثر دانشگاهی در توسعه پایدار
الموضوعات :سید حسن موسوی 1 , نادرقلی قورچیان 2 , پریوش جعفری 3
1 - دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران.
2 - گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. (مسئول مکاتبات)
3 - گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: شناسایی, توسعه پایدار, دانشگاه, حوزههای اثرگذار,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف احصاء و استخراج حوزهها و شناسایی ابعاد اثرگذار دانشگاهی انجام شد. این پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی بود و به روش کیفی اجرا شد. در این پژوهش اطلاعات حاصل از مصاحبه با تکنیک تحلیل محتوا تجزیه و تحلیل شد. در این تکنیک، دادههای خام حاصل از پیامهای گفتاری بر اساس استنباط صورت گرفته، معناسازی و مقولهبندی شد. مشارکتکنندگان به روش هدفمند، از میان متخصصان توسعه پایدار در حوزه آموزش عالی انتخاب و تا رسیدن به اشباع دادهها انجام شد. این مطالعه با مشارکت 10 صاحبنظر انجام شد. انتخاب مشارکتکنندگان با حداکثر تنوع سبب شد که اعتبار دادهها افزایش یابد. حوزههای شناسایی شده در 6 گروه اصلی اعم از آموزش، پژوهش، خدمات، نوآوریهای فناورانه، ، فرهنگسازی و مدیریت طبقهبندی شد. سپس ابعاد اثرگذار دانشگاهی هر کدام از حوزهها شناسایی گردید که در مجموع حاصل مصاحبه 80 بعد اثرگذار دانشگاهی بود. این ابعاد در گروه حوزه اصلی خود طبقه بندی شدند.
_||_