تعیین ارتباط بین جو سازمانی با سکوت سازمانی از طریق حمایت اجتماعی ادراک شده در کارکنان اداره کل ورزش و جوانان فارس
محورهای موضوعی : مدیریت ورزشنصیب اله گشتاسبی 1 , امید صفری 2
1 - گروه تربیت بدنی،واحد نورآباد ممسنی ،دانشگاه آزاد اسلامی، نورآباد ممسنی،ایران
2 - استادیار،گروه تربیت بدنی،واحد نورآباد ممسنی ،دانشگاه آزاد اسلامی، نورآباد ممسنی،ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
هدف: هدف از این تحقیق ارتباط بین جو سازمانی با سکوت کارکنان از طریق حمایت اجتماعی ادراک شده در کارکنان اداره کل ورزش و جوانان فارس می باشد. روش پژوهش: این تحقیق کاربردی و از نوع توصیفی و همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق، تمامی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان فارسبه تعداد 114نفر بود، که از این تعداد 92 نفر به عنوان نمونه و به روش نمونه گیری کل شمار انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده¬ها پرسشنامه های استاندارد جو سازمانی هاپین و کرافت (1963)،سکوت سازمانی ون داین و همکاران (2003) و حمایت اجتماعی ادراک شده زیمت و همکاران(1988) بود. برای توصیف داده¬ها از روش های آمار توصیفی و برای تجزیه استنباطی داده¬ها از روش¬های آماری استنباطی ضریب همبستگی پیرسون ،رگرسيون خطی و معادلات ساختاری استفاده شد. یافتهها: نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که بين جو سازمانی و حمایت اجتماعی ادراک شده با سکوت کارکنان رابطه ی منفی و معناداري وجود داشت و بين جو سازمانی با حمایت اجتماعی ادراک شده رابطه ی مثبت و معناداري وجود داشت. همچنین ارتباط بین جو سازمانی با سکوت کارکنان از طریق حمایت اجتماعی ادراک شده معنادار نبود. نتیجهگیری: بنابراین نتیجه می گیریم که با استقبال مدیران از انتقادات و نظرات کارکنان و تشویق آنان به بیان اختلاف نظرشان در باره موضوعات و مسائل سازمان می تواند در کاهش سکوت سازمانی و ایجاد یک جو منسب سازمانی تاثیر گذار باشد.
Objective: The purpose of this research is the relationship between the organizational climate and employees' silence through the social support perceived by the employees of the Department of Sports and Youth of Fars. Methods: This research is applied and descriptive and correlational. The statistical population of this research was 114 employees of the General Department of Sports and Youth of Fars, of which 92 people were selected as a sample using the total number sampling method. The data collection tools were standard organizational climate questionnaires by Hoppin and Croft (1963), organizational silence by van Dyne et al. (2003) and perceived social support by Zimmet et al. (1988). Descriptive statistics methods were used to describe the data, and Pearson's correlation coefficient, linear regression, and structural equations were used to analyze the data. Results: The results of the research showed that there was a negative and significant relationship between organizational climate and perceived social support and employee silence, and there was a positive and significant relationship between organizational climates and perceived social support. Also, the relationship between organizational climate and employee silence through perceived social support was not significant. Conclusions: So we conclude that whit welcoming managers, criticisms and opinions of employees and encouraging them to express their differences of opinion on issue, organization can be effective in reducing organizational silence and creating an appropriate organizational atmosphere.
