بررسی رابطه بین بهزیستی روانشناختی با عملکرد شغلی با نقش میانجی تعهد عاطفی و تعدیلگر ناامنی شغلی
محورهای موضوعی : مدیریت دولتی
مرضیه حیدری
1
,
ابوالفضل زرین کلاه
2
,
الهام یوسفی
3
,
معصومه یوسفی
4
1 - گروه علوم تربیتی، واحد آباده، دانشگاه آزاد اسلامی، آباده، ایران
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحد آباده، دانشگاه آزاد اسلامی، آباده، ایران
3 - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحد آباده، دانشگاه آزاد اسلامی، آباده، ایران
4 - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحد آباده، دانشگاه آزاد اسلامی، آباده، ایران
کلید واژه: عملکرد شغلی, تعهد عاطفی, بهزیستی لذت گرا, بهزیستی فضیلت گرا, ناامنی شغلی,
چکیده مقاله :
این مطالعه با هدف بررسی رابطه بین بهزیستی روانشناختی با عملکرد شغلی با نقش میانجی تعهد عاطفی انجام شده است. جامعه¬ی آماری این پژوهش را معلمان مدارس شهرستان بوانات تشکیل می¬دهند که تعداد آن¬ها 880 نفر می¬باشد. جهت انتخاب حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران نمونه 268 نفری به شیوه تصادفی طبقه ای متناسب با حجم انتخاب گردید. جهت اندازه¬گیری عملکرد شغلی از پرسشنامه شهزاد و همکاران(2018)، تعهد عاطفی(آلن و مایر، 1990)، بهزیستی لذت گرا(دینر و همکاران، 1985)، بهزیستی فضیلت گرا(واترمن و همکاران، 2010)، ناامنی شغلی از پرسشنامه جونگ و همکاران(2021)استفاده گردید. پایایی پرسشنامه به وسیله ضریب¬ آلفای کرونباخ و پایایی مرکب و روایی آن توسط روایی سازه و محتوایی مورد بررسی و تایید قرار گرفت. با استفاده از تکنیک مدل¬سازی معادلات ساختاری فرضیه های تحقیق مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحقیق بیانگر آن بود که بهزیستی لذت گرا تاثیر مثبت و معنادار و بهزیستی فضیلت گرا تاثیر منفی و معناداری بر تعهد عاطفی دارد. .همچنین تعهد عاطفی نیز تاثیر مثبت و معناداری بر عملکرد شغلی دارد. از طرفی تعهد عاطفی نقش میانجی در رابطه بین بهزیستی لذت گرا با عملکرد شغلی ایفا می کند. اما بین بهزیستی فضیلت گرا با عملکرد شغلی نقش میانجی ایفا نمی کند. همچنین ناامنی شغلی نقش تعدیلگر بر رابطه بین بهزیستی لذت گرا با تعهد عاطفی دارد اما بر رابطه بین بهزیستی فضیلت گرا با تعهد عاطفی ندارد.
This study aims to investigating the relationship between psychological well-being and job performance with the mediating role of emotional commitment and moderating job insecurity. The statistical population of this research is made up of the teachers of Bowanat schools, whose number is 880. In order to select the sample size, a sample of 268 people was randomly selected according to the size using Cochran's formula. To measure job performance from the questionnaire of Shahrazad et al. (2018), emotional commitment (Allen and Mayer, 1990), hedonic well-being (Diener et al., 1985), virtue-oriented well-being (Waterman et al., 2010), job insecurity from The questionnaire of Jung et al. (2021) was used. The reliability of the questionnaire was examined and confirmed by Cronbach's alpha coefficient and composite reliability and its validity by construct and content validity. Research hypotheses were analyzed using the structural equation modeling technique. The research results showed that hedonic well-being has a positive and significant effect and virtue-oriented well-being has a negative and significant effect on emotional commitment. Also, emotional commitment has a positive and meaningful effect on job performance. On the other hand, emotional commitment plays a mediating role in the relationship between hedonic well-being and job performance. But the relationship between virtue-oriented well-being and job performance does not play. Also, job insecurity has a moderating role on the relationship between hedonic well-being and emotional commitment, but not on the relationship between virtue-oriented well-being and emotional commitment.
