نقش عدالت شناختی در فرصتهای یادگیری در چارچوب مدیریت یادگیری فراگیر
محورهای موضوعی : علوم تربیتی
1 - گروه روانشناسی، واحد زرند، دانشگاه آزاد اسلامی، زرند، ایران
کلید واژه: عدالت شناختی, مدیریت یادگیری فراگیر, فرصتهای یادگیری, علوم تربیتی, روانشناسی آموزشی,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف: در نظامهای آموزشی معاصر، مدیریت یادگیری فراگیر بهعنوان یکی از رویکردهای کلیدی در پاسخ به تنوع شناختی یادگیرندگان مطرح است. بااینحال، نابرابریهای پنهان در سطح شناخت و بهرسمیتنشناختن شیوههای متنوع دانستن، میتواند فرصتهای یادگیری را محدود سازد. ازاینرو، مفهوم عدالت شناختی بهعنوان چارچوبی مفهومی برای تحلیل و بازاندیشی در مدیریت یادگیری مورد توجه قرار گرفته است. هدف پژوهش حاضر، تبیین نقش عدالت شناختی در توسعه فرصتهای یادگیری در چارچوب مدیریت یادگیری فراگیر است.
روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر با رویکرد مروری–کیفی و مبتنی بر مرور روایی–تماتیک انجام شد. بدین منظور، منابع علمی مرتبط با عدالت شناختی، فرصتهای یادگیری و مدیریت یادگیری فراگیر در پایگاههای معتبر بینالمللی و داخلی شناسایی و انتخاب شدند. دادههای استخراجشده با بهرهگیری از تحلیل تماتیک، مورد بررسی و کدگذاری قرار گرفتند تا مضامین مفهومی اصلی شناسایی شوند.
یافتهها: یافتههای پژوهش منجر به استخراج سه مضمون محوری شد: بازتعریف دانش معتبر در نظامهای یادگیری با تأکید بر عدالت شناختی، نقش عدالت شناختی در تقویت مشارکت معنادار و درگیری شناختی یادگیرندگان، و جایگاه عدالت شناختی در تنظیمگری سیاستها و راهبردهای مدیریت یادگیری فراگیر. این مضامین نشان دادند که نادیدهگرفتن تنوع شناختی میتواند به تضعیف فرصتهای یادگیری و بازتولید نابرابری آموزشی بینجامد.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد که عدالت شناختی میتواند بهعنوان یکی از مؤلفههای بنیادین مدیریت یادگیری فراگیر، نقش تعیینکنندهای در توسعه فرصتهای یادگیری عادلانه ایفا کند. توجه نظاممند به عدالت شناختی در طراحی، اجرا و ارزشیابی فرایندهای یادگیری، میتواند زمینهساز ارتقای کیفیت یادگیری و کاهش نابرابریهای آموزشی شود.
Introduction: In contemporary educational systems, inclusive learning management has become a key approach for responding to learners’ cognitive diversity. However, hidden inequalities rooted in the marginalization of diverse ways of knowing can restrict learning opportunities. Epistemic justice offers a conceptual lens for rethinking learning management by emphasizing the recognition of diverse forms of knowledge. This study aims to examine the role of epistemic justice in developing learning opportunities within the framework of inclusive learning management.
Methodology: This study adopted a qualitative narrative–thematic review approach. Relevant national and international scholarly sources on epistemic justice, learning opportunities, and inclusive learning management were systematically identified and reviewed. The selected studies were analyzed using thematic analysis in order to identify core conceptual patterns and recurring themes across the literature.
Findings: The analysis yielded three main themes: redefining legitimate knowledge through epistemic justice, enhancing meaningful learner participation and cognitive engagement, and the role of epistemic justice in shaping policies and practices of inclusive learning management. The findings indicate that neglecting cognitive diversity may lead to limited learning opportunities and the reproduction of educational inequalities.
Conclusion: The study concludes that epistemic justice constitutes a foundational dimension of inclusive learning management. Integrating epistemic justice into the design and implementation of learning processes can significantly contribute to the expansion of equitable learning opportunities and the improvement of learning quality in diverse educational contexts.
Ahmadi, M., & Ghorbani, A. (2021). Cognitive justice and educational equity: A study on inclusive learning environments. Journal of Educational Psychology Studies, 17(2), 45–62.
Bush, T. (2020). Theories of educational leadership and management (5th ed.). SAGE Publications.
Carroll, J. B. (1963). A model of school learning. Teachers College Record, 64(8), 723–733.
Cronbach, L. J. (1951). Coefficient alpha and the internal structure of tests. Psychometrika, 16(3), 297–334.
Daniels, H. (2016). Vygotsky and pedagogy (2nd ed.). Routledge.
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2000). The “what” and “why” of goal pursuits: Human needs and the self determination of behavior. Psychological Inquiry, 11(4), 227–268.
Fricker, M. (2007). Epistemic injustice: Power and the ethics of knowing. Oxford University Press.
Fricker, M., Tolani, S., & Hossain, N. (2019). Understanding epistemic injustice: Knowledge, power, and justice. Oxford University Press.
Fullan, M. (2016). The new meaning of educational change (5th ed.). Teachers College Press.
Hattie, J. (2009). Visible learning: A synthesis of over 800 meta analyses relating to achievement. Routledge.
Honneth, A. (1995). The struggle for recognition: The moral grammar of social conflicts. Polity Press.
Lambert, D. (2023). Inclusive learning leadership: Managing learning opportunities in diverse educational contexts. Educational Management Administration & Leadership, 51(4), 589–604.
Niemiec, C. P., & Ryan, R. M. (2009). Autonomy, competence, and relatedness in the classroom. Theory and Research in Education, 7(2), 133–144.
OECD. (2018). Equity in education: Breaking down barriers to social mobility. OECD Publishing.
OECD. (2020). PISA 2018 results (Volume V): Effective policies, successful schools. OECD Publishing.
Rashidi, M. (2018). Cognitive diversity and learning opportunities in higher education. Iranian Journal of Educational Research, 12(1), 33–52.
Schmidt, W. H., & Maier, A. (2009). Opportunity to learn. In G. Sykes, B. Schneider, & D. N. Plank (Eds.), Handbook of education policy research (pp. 541–559). Routledge.
Sen, A. (2009). The idea of justice. Harvard University Press.
Subban, P. (2006). Differentiated instruction: A research basis. International Education Journal, 7(7), 935–947.
Tomlinson, C. A. (2014). The differentiated classroom: Responding to the needs of all learners (2nd ed.). ASCD.
Visvanathan, S. (2009). The search for cognitive justice. Routledge.
Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Harvard University Press
