تدوین مدل مفهومی نوین رهبری آموزشی مبتنی بر اخلاق فناوری ، عدالت آموزشی و آینده پژوهی در عصر هوش مصنوعی
محورهای موضوعی : مهندسی آموزشی: طراحی و تکنولوژی آموزشی
1 - دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
کلید واژه: رهبری آموزشی, هوش مصنوعی, عدالت آموزشی, اخلاق فناوری, آیندهپژوهی, شایستگی فناورانه,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف بررسی رهبری آموزشی در عصر هوش مصنوعی و تدوین مدل مفهومی نوین رهبری آموزشی مبتنی بر اخلاق فناوری ، عدالت آموزشی و آینده پژوهی صورت گرفته است. رشد فزاینده ی فناوری های هوش مصنوعی در دهه ی اخیر، الگو های رهبری و مدیریت آموزشی را در سطح جهانی دچار دگرگونی کرده است. با وجود پیشرفت های چشمگیر فناورانه، همچنان پرسش اساسی این است که رهبران آموزشی در عصر حاضر چگونه میتوانند میان منطق داده و ارزش های انسانی توازن برقرار کنند. پژوهش حاضر با رویکرد مرور مفهومی و تحلیلی انجام شده است. برای این منظور، پنج منبع علمی شاخص بین سال های ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۵ شامل پژوهش های Sposato، Anas ، Dai و همکاران ،Uche-Agwu وAdams & Thompson مورد تحلیل تلفیقی قرار گرفت. نتایج نشان داد که رهبری آموزشی نوین در سه سطح فلسفی، سازمانی و عملی بازتعریف میشود و رهبران آموزشی باید علاوه بر شایستگی فناورانه، از سواد دادهای، آیندهپژوهی و حساسیت اخلاقی برخوردار باشند. بدین ترتیب بر پایه ی یافته ها، مدل مفهومی پنج بعدی پژوهش شامل «رهبری اخلاقی»، «همزیستی انسان– ماشین»، «عدالت آموزشی»، «شایستگی فناورانه» و «آیندهپژوهی رهبری» طراحی شد. این مدل پنج بعدی میتواند به عنوان نقشه ی راهی برای بازنگری در سیاست های آموزشی و تربیت رهبران آینده در نظام آموزش ایران مورد استفاده قرار گیرد.
This study aims to examine educational leadership in the age of artificial intelligence and to develop a novel conceptual model grounded in ethics, justice, and futures thinking. The rapid growth of AI technologies in the past decade has globally transformed patterns of educational leadership and management. Despite significant technological advances, a central question persists: How can educational leaders balance the logic of data with human values?
This research adopted a conceptual and analytical review approach. Five seminal studies published between 2024 and 2025—including works by Sposato, Anas, Dai et al., Uche‑Agwu, and Adams & Thompson—were synthesised through integrative analysis. The findings reveal that modern educational leadership is being redefined at three levels: philosophical, organizational, and practical. Educational leaders need to possess not only technological competence but also data literacy, foresight, and ethical sensitivity.
Based on the findings, a five‑dimensional conceptual model was developed consisting of ethical leadership, human–machine coexistence, educational justice, technological competence, and leadership futures studies. This model can serve as a roadmap for revising educational policies and for training future leaders within Iran’s educational system.
1. Sposato, M. (2025). Artificial intelligence in educational leadership: A comprehensive taxonomy and future directions. International Journal of Educational Technology in Higher Education.
2. Anas, I. (2025). The impact of artificial intelligence on educational leadership: Challenges and opportunities in school management. EduYorasaki, Journal of Islamic Education Management, 1(1).
3. Dai, R., Thomas, M. K. E., & Rawolle, S. (2025). The roles of AI and educational leaders in AI-assisted administrative decision making: A proposed framework for symbiotic collaboration. The Australian Educational Researcher, 52(1), 1471–1487.
4. Okoye, O. M. U. (2025). The role of artificial intelligence (AI) in student assessment and evaluation in educational leadership in tertiary institutions in Anambra State. Unizik Journal of Educational Laws and Leadership Studies (UNILAWS), 1(1), January–April 2025.
5. Adams, D., & Thompson, P. (2025). Transforming school leadership with artificial intelligence: Applications, implications, and future directions. Leadership and Policy in Schools, 24(1), 77–89.
6. Anas, I., & Zakir, S. (2024). Artificial intelligence: Solusi pembelajaran era digital 5.0. Jurnal Sains Komputer dan Informatika (J SAKTI), 8(1), 35–46.
7. UNESCO. (2023). Global Education Monitoring Report 2023: Technology in education—A tool on whose terms? Paris, France: UNESCO.
8. Kafa, A. (2025). Exploring integration aspects of school leadership in the context of digitalization and artificial intelligence. International Journal of Educational Management, 39(8), 98–115.
9. Ibrahim bin Salem. (2024). Integrating artificial intelligence in personalized learning: A future-oriented approach to enhance student engagement and achievement. International Journal of Post Axial: Futuristic Teaching and Learning, 2(2), 111–119.
10. Harris, A. (2020). COVID 19 – School leadership in crisis? Journal of Professional Capital and Community, 5(3–4), 321–326.
11. Williamson, B. (2024). The social life of AI in education. International Journal of Artificial Intelligence in Education, 34(1), 97–104.
12. Karakose, T. (2024). Will artificial intelligence (AI) make the school principal redundant? A preliminary discussion and future prospects. Educational Process: International Journal, 13(2), 7–14.
13. Wang, Y. (2021). Artificial intelligence in educational leadership: A symbiotic role of human–artificial intelligence decision-making. Journal of Educational Administration, 59(3), 256–270.
14. Torraco, R. J. (2016). Writing integrative literature reviews: Using the past and present to explore the future. Human Resource Development Review, 15(4), 404–428.
15. Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77–101.
16. Heifetz, R. A. (1994). Leadership without easy answers. Cambridge, MA: Harvard University Press.
