پیش بینی انگیزش تحصیلی براساس ذهن آگاهی و خودکارآمدی تحصیلی در دانش آموزان دختر
محورهای موضوعی : روانشناسی مثبت نگر اسلامی
رحمت اله عظیمی
1
,
الهه عارفی
2
1 - مدرس گروه روان شناسی دانشگاه غیر انتفاعی ناصر خسرو ساوه
2 - کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی . تهران . ایران
کلید واژه: خودکار آمدی تحصیلی , ذهن آگاهی , انگیزش تحصیلی , همبستگی , تاباخنیگ,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر ، تعیین انگیزش تحصیلی بر اساس ذهن آگاهی و خودکارآمدی تحصیلی در دانش آموزان دختر بود. که از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات توصیفی از نوع همبستگی است . جامعه آماری این مطالعه ، کلیه دانش آموزان متوسطه اول شهر تهران در سال تحصیلی 1404-1403تشکیل دادند وحجم نمونه 140 دانش آموز با فرمول تاباخنیگ و فیدل (2008) محاسبه و به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب گردیدند. در این پژوهش از پرسشنامه های ذهن آگاهی بائرو همکارن (2006)، خودکارآمدی تحصیلی مورگان-جینکنز(1999) و پرسشنامه انگیزش تحصیلی والراند(1992)جهت جمع آوری داده ها استفاده گردید، داده ها مورد تحلیل آزمون های همبستگی و رگرسیون قرارگرفت . نتیجه تحلیل یافته ها نشان داد که بین ذهن آگاهی و خودکارآمدی تحصیلی با انگیزش تحصیلی رابطه همبستگی معنادار (01/0> p ، 678/0r = ) وجود دارد و با توجه به F برابر با 105/32 با سطح (01/0> p معنیدار شده است بتای(Beta) ذهن آگاهی (223/0)و بتای خودکار آمدی تحصیلی (471/0) دست آمده است که درسطح(01/0> p معنیداراست ، بدین معنی که می توان براساس ذهن آگاهی و خودکارآمدی تحصیلی به عنوان متغیرهای پیشبین (مستقل ) متغیر انگیزش تحصیلی در دانش آموزان دختر متوسطه اول را پیش بینی کرده و همچنین موثر دانست.
The aim of the present study was to determine academic motivation based on mindfulness and academic self-efficacy in girl students. In terms of the applied purpose and in terms of the data collection method, it is a descriptive correlational research. The statistical population of this study consisted of all first-year high school students in Tehran in the academic year 2024-2025, and the sample size of 140 students was calculated using the Tabachnig and Fidel formula (2008) and selected using the convenience sampling method. In this study, the Bauer et al. Mindfulness Questionnaire (2006), Morgan-Jinkens Academic Self-Efficacy Questionnaire (1999), and Wallerand Academic Motivation Questionnaire (1992) were used to collect data. The data were analyzed using correlation and regression tests. The results of the analysis of the findings showed that there is a significant correlation between mindfulness and academic self-efficacy with academic motivation (p < 0.01, r = 0.678), and according to F equal to 105.32 with a level of (p < 0.01), it has become significant.The beta of mindfulness (0.223) and the beta of academic self-efficacy (0.471) have been obtained, which is significant at the level of (p < 0.01), meaning that it is possible to predict and also consider effective the variable of academic motivation in girl students in the first secondary school based on mindfulness and academic self-efficacy as predictor (independent) variables.
حسامپور، فاطمه ، رضایی ، علی محمد(1402) ، نقش انگیزه تحصیلی، هیجانهای تحصیلی، و هوش اخلاقی در پیشبینی عملکرد تحصیلی دانش آموزان، فصلنامه سلامت روان کودک ، دوره دهم ، شماره 4 ص 63-78.
دوستی ، فهیمه (1398) ، اثربخشی آموزش مهارت حل مسأله بر افزایش خودباوری و ودکارآمدی دانش آموزان دختر پایه ششم ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه غیرانتفاعی ناصرخسرو ساوه.
دهقان ، یوسف ، افشین ، سید علی ، حسینی ، فریده سادات و سعیدی ، مهدی (1398)، ﻧﻘﺶ ﻣﻴﺎﻧﺠﻲ خودﻛﺎرآﻣﺪي ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ در راﺑﻄﻪ ﺑﻴﻦ ﻫﻮش ﻫﻴﺠﺎﻧﻲ و ﺧﻼﻗﻴﺖ ﺑﺎ انگیزش پیشرفت، مجله ی روان شناسی مدرسه ، دوره 8 ، شماره 2 ص 22-42.
عطایی ، فاطمه ، احمدی ، عبدالجواد ، کیامنش ، علیرضا و سیف ، علی اکبر (1398) ، اثربخشی آموزش ذهن آگاهی در افزایش انگیزش نسبت به تحصیل در دانش آموزان دختر و پسر متوسطه ، مجله روان شناسی مدرسه ، دوره 8 ، شماره4، ص 176-199.
مهدی نژادمکاری ، معصومه (1399) ، بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس انگیزش تحصیلی و ارتباط آن با خودکارآمدی تحصیلی در دانشآموزان متوسطه دوم شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی .
Azar, F. S. (2013). Self-efficacy, achievement motivation and academic procrastination as predictors of academic achievement in pre-college students. Proceeding of the Global Summit on Education, 173-178.
Bagherpour, M., & Mardani, Kh. (2016). The Relationship between Happiness and Mindfulness with Teachers' Job Motivation. Journal of Educational Psychology, Islamic Azad University - Tonekabon Branch, 7 (3), 39-49. (Persian)
Bandura, Albert. 2001. Guide for. construction, Self-efficacy scales. Stanford, CA, USA: Staford university.
Clarke, N. (2020). Emotional intelligence and learning in teams. Journal of Workplace Learning, 22(3), 125-145.
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2017). Optimizing students’ motivation in the era of testing and pressure: A self-determination theory perspective. In W. C. Liu, J. C. K.
Dust, S. V., Liu, H., Wang, S., & Reina, C. S. (2021). The Effect of Mindfulness and Job Demands on Motivation and Performance Trajectories Across the Workweek: An Entrainment Theory Perspective. Journal of Applied Psychology. Advance online publication. DOI: 10.1037/apl0000887.
Francis, C. (2015). Mindfulness meditation-finding true inner peace. Positive Health,
225(11), 1–5.
Gehart, D. R. (2012). Mindfulness and Acceptance in Couple and Family Therapy.
New York: Springer Science.
Grecucci, A., Pappaianni, E., Siugzdaite, R., Theuninck, A., & Job, R. (2015). Mindful emotion regulation: Exploring the neurocognitive mechanisms behind mindfulness. Bio Med Research International, 1–9.
Habibi, M. (2019). The effectiveness of mindfulness-based stress reduction training
on procrastination and motivation of female students. Journal of Psychological
Development, 8(11): 57-66 [In Persian].
Meiklejohn, J., Phillips, C., Freedman, M. L., Griffin, M. L., Biegel, G., Roach, A., & et al.
(2022). Integrating mindfulness training into K-12 education: Fostering the resilience of teachers and students. Mindfulness, 3(4), 291-307.
Pacran, J., & Usman, O. (2019, December 27). Effect of Self-Efficacy, Learning
Motivation, Fear of Failure and Parent’s Social Support towards Academic
Procrastination. Available at SSRN: http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3510145.
Platt, L., Whit burn, A., Platt-Koch, A., & Koch, R. (2016). Non pharmacological alternatives to benzodiazepine drugs for the treatment of anxiety in outpatient populations. Journal of Psychosocial Nursing, 54(8), 35–42.
Rio, J, M. (2015). Motivation and Excitement (Sixth Edition). Translated by Yahya
Seyed Mohammadi. (2018). Tehran: Editing Publishing [In Persian]
Rouser, R.W. (2016). Mindfulness in students’ motivation and learning in school Chapter.Reads in book: Handbook on Motivation at School, Chapter: Mindfulness in students’ motivation and learning in school.
ShahMoradi, T, T, S., & Ansari S, M. (2017). The effectiveness of mindfulness on the motivation of high school girls. Paper published in the International Conference on the Culture of Mental Pathology and Education, Iranian Psychological Association, Al-Zahra University, Volume 1 [In Persian]
Tang, Y. Y., Holzel, B. K., & Posner, M. I. (2015). The neuroscience of mindfulness meditation. Nature Reviews Neuroscience, 16(4), 213–225.
Tickell A, Ball S, Bernard P, Kuyken W, Marx R, Pack S, Strauss C, Sweeney T, Crane C, (2020). The effectiveness of mindfulness-based cognitive therapy (MBCT) in real-world healthcare services. Mindfulness. Feb; 11:279-90.
