تحلیل اضطراب وجودی در شخصیت مورسو از رمان بیگانه اثر آلبر کامو
ندا یانس
1
(
دانشگاه آزاد اسلامی
)
کلید واژه: اضطراب وجودی, اگزیستانسیالیسم, آلبر کامو, مورسو, رمان بیگانه.,
چکیده مقاله :
رمان بیگانه اثر آلبر کامو یکی از برجستهترین نمونههای ادبیات اگزیستانسیالیستی در قرن بیستم است که در آن، شخصیت اصلی یعنی مورسو، با نوعی بیتفاوتی و گسست احساسی نسبت به جهان پیرامون خود ظاهر میشود. هدف این مقاله، تحلیل روانشناختی اضطراب وجودی در شخصیت مورسو با تکیه بر نظریههای اگزیستانسیالیستی از جمله دیدگاههای ژان پل سارتر، مارتین هایدگر و اروین یالوم است. اضطراب وجودی بهعنوان نوعی اضطراب بنیادین، برخاسته از مواجهه انسان با مفاهیمی چون مرگ، آزادی، مسئولیت، و بیمعنایی زندگی تعریف میشود و از اضطرابهای بالینی متمایز است. در این پژوهش، با روش تحلیل روانشناختی - ادبی، رفتارها، زبان و تصمیمات مورسو در طول رمان مورد بررسی قرار گرفتهاند. واکنش سرد مورسو به مرگ مادر، قتل بدون انگیزه روشن و پذیرش بیاحساس سرنوشت خود در دادگاه، همگی نشانههایی از مواجهه او با پوچی و اضطراب وجودی هستند. زبان روایت نیز با ساختار ساده، جملات کوتاه و توصیفهای بیروح، فضای ذهنی مورسو را بازتاب میدهد و به انتقال تجربه اگزیستانسیالیستی کمک میکند. یافتههای مقاله نشان میدهند که مورسو نه تنها از اضطراب وجودی رنج میبرد، بلکه در پایان رمان به نوعی پذیرش فلسفی از مرگ و بیمعنایی دست مییابد که با مفهوم «آزادی در دل پوچی» نزد کامو همراستا است. این تحلیل نشان میدهد که ادبیات میتواند بستری مؤثر برای بازنمایی و بررسی مفاهیم روانشناختی عمیق باشد و شخصیتهای ادبی هم¬چون مورسو، امکان فهم بهتر تجربههای اگزیستانسیالیستی را فراهم میکنند.
چکیده انگلیسی :
The Stranger by Albert Camus is one of the most prominent examples of existentialist literature in the 20th century, in which the main character, Meursault, appears with a kind of indifference and emotional detachment from the world around him. The aim of this article is to psychologically analyze existential anxiety in Meursault’s character, relying on existentialist theories, including the views of Jean-Paul Sartre, Martin Heidegger, and Erwin Yalom. Existential anxiety is defined as a type of fundamental anxiety arising from human encounters with concepts such as death, freedom, responsibility, and the meaninglessness of life, and is distinct from clinical anxieties.In this study, Meursault’s behaviors, language, and decisions throughout the novel are examined using the method of psychological-literary analysis. Meursault's cold reaction to his mother's death, his murder without a clear motive, and his callous acceptance of his fate in court are all signs of his encounter with emptiness and existential anxiety. The narrative language, with its simple structure, short sentences, and lifeless descriptions, also reflects Meursault's mental space and helps convey the existentialist experience.The findings of the article show that Meursault not only suffers from existential anxiety, but also achieves a kind of philosophical acceptance of death and meaninglessness at the end of the novel, which is in line with Camus's concept of "freedom in the heart of emptiness." This analysis shows that literature can be an effective platform for representing and exploring deep psychological concepts, and literary characters such as Meursault provide a better understanding of existentialist experiences.
