نقش سرمایه روانشناختی و همدلی در پیشبینی تداوم مشارکت خیرین ورزشی حامی کودکان سرطانی محک
محورهای موضوعی : مطالعات روان شناسی شناختی در ورزش
سیده فضه مهدیان
1
,
آذر اسکندری چراتی
2
,
رضا یازرلو
3
,
رحمت اله امیراحمدی
4
1 - دانشجوی دکترای جامعه شناسی، گروه علوم اجتماعی، واحد آزادشهر، دانشگاه آزاد اسلامی ، آزادشهر، ایران
2 - استاد گروه علوم اجتماعی، واحد آزادشهر، دانشگاه آزاد اسلامی ، آزادشهر، ایران
3 - استادیار گروه علوم اجتماعی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
4 - گروه جامعه شناسی، واحد آزادشهر،دانشگاه آزاد اسلامی، آزادشهر، ایران.
کلید واژه: همدلی, معنابخشی, سرمایه روانشناختی, مشارکت پایدار, روانشناسی اجتماعی,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف: فعالیتهای خیرخواهانه نوعی از امور داوطلبانه هستند که پایه و مبنای مردم نهاد واجتماع محور دارند که علاوه بر دارا بودن کارکردهای اجتماعیو اقتصادی ، سبب ایجاد و تداوم نوع خاصی از حوزه عمومی در جامعه میشوند .پژوهشحاضر با هدف نقش سرمایه روانشناختی و همدلی در پیشبینی تداوم مشارکت خیرین ورزشی تحلیل روانشناسی اجتماعی انجام شده است.
روش شناسی پژوهش: روش تحقیق آمیخته (کمی – کیفی )و دادهها از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته با20 مشارکتکننده (از طریق مصاحبه با10 نفر از خیرین فعال ورزشی موسسه محک و 5 نفر از متخصصان حوزه جامعه شناسی ورزشی، بهداشت و درمان، اقتصاد، رسانه های جمعی و کارشناسان نهادهای خیریه با روش نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی گردآوری و تا مرحله اشباع نظری ادامه یافت. اجرای پرسشنامه در جامعهای متشکل از 150 خیرین فعال ورزشی گردآوری شد. برای کد گذاری از تکنیک کدگذاری سه مرحله ای (باز ،محوری و انتخابی) مبتنی بر الگوی پارادایمی اشتراوس و کوربین انجام شد. از تحلیل عاملی تاییدی برای بخش ارائه مدل استفاده شد.کلیه تحلیل ها با استفاده از نرم افزار اسمارت پی ال اس نگارش چهار انجام شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که همدلی، معنابخشی و سرمایه روانشناختی بیشترین نقش را در پیشبینی تداوم مشارکت ورزشی ایفا میکنند. تحلیل مدل معادلات ساختاری تأیید کرد که هر سه متغیر مستقل اثر معناداری بر تداوم مشارکت ورزشی دارندبا توجه به اینکه عوامل گوناگون فرهنگی و اجتماعی میتواند بر مشارکت خیرین ورزشی تأثیرگذار باشد، تقویت این عوامل میتواند راهبردی مؤثر برای پایداری حمایتهای ورزشی در فعالیتهای خیریه باشد.
بحث و نتیجهگیری: آگاهی از نیازها و کمبودهای کودکان مبتلا به سرطان، زمانی که از طریق رسانههای ورزشی و پوشش خبری رویدادها به اطلاع عموم و جامعه ورزشکاران میرسد، میتواند نقش مهمی در جلب مشارکت قهرمانان، مربیان و باشگاهها ایفا کند.
Introduction: Charitable activities are a form of voluntary work with a grassroots and community-based foundation that, in addition to serving social and economic functions, contribute to the creation and sustainability of a specific type of public sphere within society. The present study was conducted with the aim of examining the role of psychological capital and empathy in predicting the continuity of participation among sports philanthropists, within the framework of a social psychology analysis.
research methodology: A mixed‑methods research design (quantitative–qualitative) was employed. Data were collected through semi‑structured interviews with 20 participants, including 10 active sports philanthropists of the MAHAK Institute and 5 experts in the fields of sports sociology, healthcare, economics, mass media, and charity management. Participants were selected using purposive and snowball sampling methods, and data collection continued until theoretical saturation was reached. Survey data were gathered from a population of 150 active sports philanthropists. For the qualitative analysis, a three‑stage coding technique (open, axial, and selective) based on Strauss and Corbin’s paradigmatic framework was applied. Confirmatory factor analysis was used for model validation. All analyses were conducted using SmartPLS version 4.
Findings: The findings revealed that empathy, meaning‑making, and psychological capital played the most significant roles in predicting the continuity of sports participation. Structural equation modeling confirmed that all three independent variables had a significant effect on sustained sports participation. Given that various cultural and social factors may influence the engagement of sports philanthropists, strengthening these factors can serve as an effective strategy for ensuring the sustainability of sports‑related support in charitable activities.
Conclusion: Awareness of the needs and shortages faced by children with cancer—when conveyed through sports media and the coverage of events—can play a pivotal role in attracting the participation of champions, coaches, and sports clubs.
1. Putnam RD. Bowling Alone: The Collapse and Revival of American Community. New York: Simon & Schuster; 2000.
2. World Health Organization. Social participation for universal health coverage: Technical paper. Geneva: WHO; 2023.
3. Ziloochi MH, et al. What Drives Iranians to Donate Money? J Islamic Marketing. 2019;10(3):589–605.
4. Akbari A, Ahmadi H. The Role of Charity Organizations in Social Solidarity in Iran. Iranian Journal of Social Studies. 2022;14(2):55–74.
5. Gholamzadeh Nikjoo R, et al. Involvement of charities in Iran’s health care system: challenges and opportunities. BMC Health Services Research. 2021;21:1229.
6. Smith ER, et al. Towards attainment of the 2030 goal for childhood cancer: global survival disparities and progress. Lancet Oncology. 2024;25(2):118–135.
7. Xu L, Wang H, Zhang Y. Effect of psychological capital of volunteers on volunteering behavior. Front Psychol. 2021;12:643211.
8. Schnell T. The Sources of Meaning and Meaning in Life Questionnaire (SoMe): Relations to well-being and altruism. J Positive Psychol. 2020;15(1):35–50.
9. Batson CD. The empathy–altruism hypothesis: A review and implications for helping behavior. Social Issues and Policy Review. 2018;12(1):1–36.
10. D’Souza C, Taghian M, Polonsky M. Religious brand image and donor commitment to faith-based charities. J Brand Manag. 2023;30(5):421–437.
11. Kumar A. Charity donor behavior: a systematic literature review. Nonprofit Volunt Sect Q. 2023;52(3):621–649.
12. Kazemi M, Mousavi S. Structural and motivational factors influencing sustainable participation of health donors in Iran. Iran J Health Soc Dev. 2023;15(4):201–220.
13. Putnam RD. Bowling Alone: The Collapse and Revival of American Community. New York: Simon & Schuster; 2000.
14. World Health Organization. Social participation for universal health coverage: Technical paper. Geneva: WHO; 2023.
15. Ziloochi MH, et al. What Drives Iranians to Donate Money? J Islamic Marketing. 2019;10(3):589–605.
16. Akbari A, Ahmadi H. The Role of Charity Organizations in Social Solidarity in Iran. Iranian Journal of Social Studies. 2022;14(2):55–74.
17. Gholamzadeh Nikjoo R, et al. Involvement of charities in Iran’s health care system: challenges and opportunities. BMC Health Services Research. 2021;21:1229.
18. Smith ER, et al. Towards attainment of the 2030 goal for childhood cancer: global survival disparities and progress. Lancet Oncology. 2024;25(2):118–135.
19. Xu L, Wang H, Zhang Y. Effect of psychological capital of volunteers on volunteering behavior. Front Psychol. 2021;12:643211.
20. Schnell T. The Sources of Meaning and Meaning in Life Questionnaire (SoMe): Relations to well-being and altruism. J Positive Psychol. 2020;15(1):35–50.
21. Batson CD. The empathy–altruism hypothesis: A review and implications for helping behavior. Social Issues and Policy Review. 2018;12(1):1–36.
22. D’Souza C, Taghian M, Polonsky M. Religious brand image and donor commitment to faith-based charities. J Brand Manag. 2023;30(5):421–437.
23. Kumar A. Charity donor behavior: a systematic literature review. Nonprofit Volunt Sect Q. 2023;52(3):621–649.
