اثربخشی آموزش فرزندپروری شفقت محور بر مراقبت والدین و فرسودگی والدگری مادران دانش آموزان دارای اختلال درونی سازی شده
محورهای موضوعی : روان کاوی، روان پویشی، روان شناسی شناختی و بهداشت روانسیدعلیرضا میرزایی 1 , مهرانگیز عیوضی زاده سعیدآباد 2 , ملیحه مهدیخانی 3
1 - کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی، واحد بندرگز، دانشگاه آزاد اسلامی، گلستان، ايران.
2 - کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی، واحد بهشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، مازندران، ايران.
3 - گروه روان شناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
کلید واژه: اختلال درونی سازی شده, شفقت محور, فرزندپروری, فرسودگی, مراقبت.,
چکیده مقاله :
روش: پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل و پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری کلیه مادران دانشآموزان دوره دوم ابتدائی در شهر ساری، سال 1403 بود که از بین آنها 30 نفر از مادران دانشآموزان دارای اختلالات درونی سازی شده به صورت هدفمند انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند (هر گروه 15 نفر). گروه آزمایش، برنامه آموزش فرزندپروری شفقت محور را به مدت 8 جلسه 90 دقیقهای هفتهای یکبار، دریافت کردند و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. شرکت کنندگان هر دو گروه به پرسشنامههای ابعاد مثبت مراقبت (راف و همکاران، 2004) و فرسودگی والدگری (میکولاجک و همکاران، 2018) در سه مرحله پیش از آموزش، پس از آن و دو ماه پس از پایان مداخله پاسخ دادند. جهت تحلیل دادههای به دست آمده از تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر استفاده شد. یافته: یافتهها نشان داد آموزش فرزندپروری شفقت محور بر مراقبت والدین و فرسودگی والدگری مادران دانش آموز دارای اختلال درونی سازی موثر است (05/0>p). نتیجهگیری: میتوان بیان کرد بسته آموزشی فرزندپروری شفقت محور بر مراقبت والدین و فرسودگی والدگری مادران دانش آموز دارای اختلال درونی سازی شده اثردارد.
Aim: The research aimed to determine the effectiveness of compassionate parenting training on parental care and parenting burnout in mothers of students with internalizing disorders.
Method: The research method was a quasi-experimental design with a pre-test-post-test design with a control group and a two-month follow-up. The statistical population was all mothers of second-grade elementary school students in Sari, 1403, from which 30 mothers of students with internalizing disorders were purposefully selected and randomly assigned to two experimental and control groups (15 people in each group). The experimental group received the compassionate parenting training program for 8 90-minute sessions once a week, and the control group did not receive training. Participants in both groups responded to the Positive Dimensions of Care (Raff et al., 2004) and Parenting Burnout (Mikolajek et al., 2018) questionnaires in three stages: before training, after training, and two months after the end of the intervention. To analyze the obtained data, repeated measures analysis of variance was used.
Results: The findings showed that compassion-based parenting training was effective on parental care and parenting burnout of mothers of students with internalizing disorders (p<0.05).
Conclusion: it can be stated that the compassion-based parenting training package is effective on parental care and parenting burnout of mothers of students with internalizing disorders.
حیدری، س؛ سجادیان، ا؛ و حیدریان، ا. (1395). اثر بخشی گروه درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر افسردگی، اضطراب ومراقبت مادران دارای کودک مبتلا به اختلال طیف اوتیسم، کنگره بین المللی مطالعات رفتاری جامعه و سبک زندگی سالم، تهران.
سادوک، ب،. و سادوک، و. (1400). خلاصه روانپزشکی: علوم رفتاری-روانپزشکی بالینی. جلد اول. ترجمه فرزین رضائی، تهران، انتشارات ارجمند.
مینایی، ا. (1385). انطباق و هنجاریابی سیاهه رفتاری کودک آخنباخ، پرسشنامه خودسنجی و فرم گزارش معلم. کودکان استثنایی، پژوهش در حیطه کودکان استثنائی، 1(16)، 588-529.
ودودی، س؛ قاسم زاده، س؛ و یزدی، س. (1397). اثربخشی مداخله خانواده محور بر تعاملات والد کودک و مشکلات برونیسازی شده کودکان با سندرم داون. دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی، 3(16)، 268-255.
هری، م؛ نادی، م؛ و سجادیان، ا. (1399). مقایسه اثربخشی فرزندپروری ذهن آگاهانه با رویکرد ایرانی اسلامی با فرزندپروری مثبت بر خودتنظیمی هیجانی و خودکارآمدی مادران. مجله سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت، 4(2)، 49-38.
Bögels, S., Restifo, K. (2014). Effects of the Mindful Parenting Course. In: Mindful Parenting. Mindfulness in Behavioral Health. Springer, New York, NY
Cwinn, E., Guillen, K. (2022). Compassion-Focused Caregiver Protocol: Pilot Study, . Canadian Journal of Community Mental Health, 41(2), 91-96. Danielson, M. L., Bitsko, R. H., Holbrook, J. R., Charania, S. N., Claussen, A. H., McKeown, R. E., ... & Flory, K. (2021). Community -based prevalence of externalizing and internalizing disorders among school -aged children and adolescents in four geographically dispersed school districts in the United
States. Child Psychiatry & Human Development, 52(3), 500 -514 Dunkley-Smith, A. J., Sheen, J. A., Ling, M., & Reupert, A. E. (2021). A scoping review of self-compassion in qualitative studies about children’s experiences
of parental mental illness. Mindfulness, 12(4), 815-830.
Jefferson, F., Shires, A., McAloon, J. (2020). Parenting Interventions Including Self-Compassion: Systematic Review & Meta-analysis.11, 2067-2088. Kirby, J. N., Hoang, A., & Ramos, N. (2023). A brief compassion focused therapy intervention can help self‐critical parents and their children: A
randomised controlled trial. Psychology and Psychotherapy: Theory, Research and Practice, 96(3), 608-626 Masefield, S. C., Prady, S. L., & Sheldon, T. A. (2020). The caregiver health effects of caring for young children with developmental disabilities: A meta -
analysis. Matern Child Health Journal, 24, 561 –574 Mikolajczak, M., Raes, M. -E., Avalosse, H., & Roskam, I. (2018). Exhausted parents: sociodemographic, child -related, parent -related, parenting and
family -functioning correlates of parental burnout. Journal of Child and Family Studies, 27(2), 602 -614 Millard, L., Wan, M., Smith, D., Wittkowshi, A. (2023). Effectiveness of Compassion-Focused Therapy: Meta-analysis. Journal of Affective Disorders, 326, 168-192
.
Ren, X., Cai, Y., Wang, J., Chen, O. (2024). Systematic Review of Parental Burnout and Related Factors. BMC Psychology,376, 218-230. Roff, L. L., Burgio, L. D., Gitlin, L. N., Nichols, L., Chaplin, W. & Hardin, J. M. (2004). Positive aspects of Alzheimer’s Caregiving: The Role of Race. The
Journal of Gerontology: Psychological Sciences, 59(4), 185 -190. Van Bakel, H. J. A., Van Engen, M. L., & Peters, P. (2018). Validity of the parental burnout inventory among dutch employees. Frontiers in Psychology, 9,
697-702. Yuan, Q., Zhang, Y., Samari, E. & et al. (2022). The impact of having foreign domestic workers on informal caregivers of persons with dementia – findings
from a multi -method research in Singapore. Journal of BMC Geriatr, 22(305), 202.
