الگوی آموزش حسابداری از منظر رویکرد پایداری مبتنی بر مهارتهای انقلاب صنعتی چهارم
محورهای موضوعی : پژوهش های مالی و رفتاری در حسابداری
فریده صابری دهکردی
1
,
بهاره بنی طالبی دهکردی
2
,
حمیدرضا جعفری دهکردی
3
,
ایرج ترابی
4
1 - گروه حسابداری، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران.
2 - گروه حسابداری، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران
3 - گروه حسابداری، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران
4 - گروه حسابداری، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران
کلید واژه: آموزش حسابداری دانشگاهی, پایداری, انقلاب صنعتی چهارم.,
چکیده مقاله :
امروز متناسب با تحولات عمده در عرصه فناوری و رویکردهای نوین جهانی، آموزش دانشگاهی و تربیت افراد متخصص در هر رشته، یکی از چالشهای عمده ای است که رشته حسابداری نیز، به عنوان یکی از رشتههای مهم دانشگاهی، از این امر مستثنی نیست و با آن مواجه است. هدف این پژوهش، ارائه الگوی آموزش حسابداری دانشگاهی از منظر رویکرد پایداری مبتنی بر مهارتهای مورد نیاز انقلاب صنعتی چهارم میباشد. در این پژوهش، به منظور شناسایی مؤلفه های اصلی و فرعی و شاخص های پژوهش، از تحلیل فراترکیب و مشارکت 1۵ نفر از خبرگان رشتۀ حسابداری در سطح دانشگاهی استفاده شد. همچنین، 31 مقاله (8 پژوهش داخلی و 23 پژوهش خارجی) از طریق غربالگری برای تجزیه و تحلیل و شناسایی مولفه های مرود نظر انتخاب گردید. بر اساس یافته های پژوهش، الگوی پیشنهادی شامل 11 مولفه اصلی، 28 مولفه فرعی و 167 شاخص، شناسایی شد. شرایط علّی الگوی پیشنهادی، شامل عوامل پایداری و اخلاق در حسابداری؛ شرایط زمینهای شامل زیرساخت فناوری و ساختار سازمانی؛ شرایط مداخلهگر شامل عوامل داخلی و خارجی؛ راهبردها شامل آموزش و ارتقاء ساختار سازمانی و پیامدها شامل توسعه پایدار و پیامدهای سازمانی میباشند. بر این اساس، ضروری است با جهت گیری و نگاه به آینده، جهت مطابقت و همسویی با گام های سریع فناوری و دستیابی به توسعه پایدار زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی، بازنگری جامع و اساسی سرفصل های رشته حسابداری در دانشگاهها انجام گردد.
The purpose of the present study is to present a model for academic accounting education from the perspective of a sustainability approach based on the skills required by the Fourth Industrial Revolution.
This study is a qualitative research type that was conducted with an exploratory approach. In this study, first, by reviewing articles using the meta-synthesis method, the components related to academic accounting education from the perspective of a sustainability approach based on the skills required by the Fourth Industrial Revolution were identified. Then, by interviewing experts in the fall and winter of 1403 and the data-based method, the process of completing the components was carried out. In the meta-synthesis method, 31 articles were selected for analysis by screening. The statistical sample for the interview is 10 scientific and empirical experts who were selected through purposive and snowball sampling.
Based on the results, Based on the results, 11 main components, 28 sub-components, and 167 indicators were finally identified. A fundamental review of accounting education systems should be carried out in order to improve the efficiency and effectiveness of accounting education programs and, in line with this, achieve
