طراحی مدل ساختار تفسیری سلامت سازمانی مبتنی بر فرهنگ سبز سازمان های آموزشی
محورهای موضوعی :
لیلا سراجی
1
,
فاطمه پرسته قمبواني
2
,
مژگان عبدالهی
3
,
اصغر زمانی
4
1 - دانشجوی دکتری، مدیریت آموزشی ،گروه علوم تربیتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج،ایران.
2 - گروه علوم تربیتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج،ایران.
3 - گروه علوم تربیتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج،ایران.
4 - موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
کلید واژه:
چکیده مقاله :
در عصر کنونی که سازمانها با چالشهای متنوعی از جمله تغییرات محیطی، افزایش رقابت و نیاز به بهرهوری بیشتر مواجه هستند، توجه به سلامت سازمانی بهعنوان یکی از مولفههای کلیدی موفقیت و پایداری اهمیت دوچندانی یافته است. از سوی دیگر، در دنیای امروز که مسائل زیستمحیطی و پایداری بیشتر از هر زمان دیگری مورد توجه قرار گرفتهاند، مفهوم فرهنگ سبز بهعنوان ارزشها و رفتارهای سازمان در قبال محیط زیست، نقشی تعیینکننده در توسعه پایدار سازمانها ایفا میکند. پژوهش حاضر به طراحی سلامت سازمانی مبتنی بر فرهنگ سبز سازمان های آموزشی بر اساس مدلسازی ساختاری تفسیری بوده است. این پژوهش از نظر هدف، اکتشافی و از نظر رویکرد، کیفی است. در این پژوهش، با مصاحبه 15 خبرگان مورد بررسی قرار گرفت. از روش گلوله برفی برای جمعآوری اطلاعات استفاده شد و سپس با استفاده از روش تحلیل مضمون، اطلاعات استخراج شده از متون و مصاحبهها دستهبندی و تحلیل شدند .با توجه به اهداف مورد نظر، از مصاحبه نیمه ساختار یافته و بررسی متون براساس استراتژی تحلیل مضمون برای جمع آوری داده ها استفاده شده است. در نهایت به به 21 مضمون پایه، 5 مضمون سازمانیافته و یک مضمون فراگیر طبقهبندی شدند بدست آمد. نتایج نشان میدهد که سلامت سازمانی مبتنی بر فرهنگ سبز در سازمانهای آموزشی به بهبود کارایی، پایداری محیطی و رفاه کارکنان کمک میکند. این رویکرد نهتنها باعث کاهش اثرات زیستمحیطی میشود، بلکه منجر به تقویت اخلاق کاری و تعاملات مثبت سازمانی نیز میگردد.
In today’s era, where organizations face a variety of challenges including environmental changes, increasing competition, and the need for greater efficiency, attention to organizational health as one of the key components of success and sustainability has become increasingly important. On the other hand, in a world where environmental and sustainability issues are more prominent than ever, the concept of green culture—as the organizational values and behaviors toward the environment—plays a crucial role in sustainable development of organizations. The present study aims to design organizational health based on green culture in educational organizations using Interpretive Structural Modeling (ISM). This research is exploratory in nature and qualitative in approach. In this study, interviews were conducted with 15 experts. The snowball sampling method was used for data collection, and then thematic analysis was applied to categorize and analyze the information extracted from texts and interviews. In line with the research objectives, semi-structured interviews and literature reviews based on thematic analysis strategy were utilized for data collection. Ultimately, 21 basic themes, 5 organizing themes, and one global theme were identified. The findings indicate that organizational health based on green culture in educational organizations contributes to improved efficiency, environmental sustainability, and employee well-being. This approach not only reduces environmental impacts but also enhances work ethics and positive organizational interactions.
