واکاوی فرصت خارجی و فرصت داخلی بر تحول دیجیتال با میانجیگری شناخت استراتژیک و تعدیلگری کارآفرینی
محورهای موضوعی : مدیریت کسب و کار
احمد سنگدهی
1
,
سهیلا شمس الدینی
2
1 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: فرصت خارجی, فرصت داخلی, تحول دیجیتال, شناخت استراتژیک, کارآفرینی,
چکیده مقاله :
ظهور فناوریهای نوین در عصر دیجیتال، سبب دگرگونی در فضای کسبوکارهای امروزی شده و فرصتی برای نوآوری به ارمغان آورده است. ازاینرو سازمانها برای حفظ بقای خود ملزم به همگامشدن با این تغییرات هستند فشار صنایع به سمت تحول دیجیتال با این باور است که فناوریهای جدید پتانسیل زیادی برای هدایت نوآوری و ایجاد مزیت رقابتی دارند بهطورکلی، پیادهسازی فناوریهای دیجیتال جدید، توسعه و کسب مهارتها، شایستگیها و دانش جدید را تحریک میکند که همگی از عوامل مرتبط در فعالیتهای نوآورانه شرکتها هستند .پلتفرم دیجیتالیسازی با تغییر بافت استراتژیک، ساختار رقابتی و رفتار شرکت، عاملی جهت بهرهبرداری از فرصتها و مبنای موفقیت و رقابتپذیری شرکتها میباشد. لذا هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر فرصت خارجی و فرصت داخلی بر تحول دیجیتال با میانجیگری شناخت استراتژیک و تعدیلگری کارآفرینی (مورد مطالعه صنعت نفت و گاز) است. پژوهش حاضر پژوهشی توصیفی- پیمایشی، از نظر هدف کاربردی میباشد. جامعه آماری مورد بررسی صنعت نفت و گاز و شرکتهای فعال در این حیطه به طور خاص شرکت مپنا با 1956 نفر اعضا، تشکیل دادند. نمونه براساس فرمول کوکران 322 نفرانتخاب شدند. جهت جمعآوری دادههای فرصت داخلی، تحول دیجیتال، شناخت استراتژیک، کارآفرینی از پرسشنامه استاندارد رادیسیس و پتکوویچ (2023) با 32 سؤال، برای فرصتهای خارجی پرسشنامه كورنوال و پرلمن (1990) با 16 سؤال استفاده گردید. تجزیهوتحلیل اطلاعات در دو بخش آمار توصیفی و آمار استنباطی و با روش معادلات ساختاری (SEM) و نرمافزار SmartPLS استفاده شده، نتایج نشان از تأیید تمام فرضیهها دارد، فرصت خارجی و فرصت داخلی بر تحول دیجیتال با میانجیگری شناخت استراتژیک و تعدیلگری کارآفرینی تأثیر معنادار مثبتی دارد.
The emergence of new technologies in the digital age has transformed today's business environment and brought an opportunity for innovation. Therefore, organizations are required to keep pace with these changes in order to maintain their survival. The pressure of industries towards digital transformation is based on the belief that new technologies have great potential to drive innovation and create competitive advantage. In general, the implementation of new digital technologies stimulates the development and acquisition of new skills, competencies, and knowledge, all of which are relevant factors in the innovative activities of companies. The digitalization platform, by changing the strategic context, competitive structure, and behavior of the company, is a factor for exploiting opportunities and competitiveness of companies. Therefore, the purpose of the present study is to examine the impact of external and internal opportunities on digital transformation through the mediation of strategic cognition and entrepreneurial moderation (the case study is the oil and gas industry). The present study is a descriptive-survey research, applied in terms of purpose. The statistical population studied was the oil and gas industry and companies active in this field, specifically MAPNA Company, with 1956 members. The sample was selected based on the Cochran formula of 322 people. To collect data on internal opportunities, digital transformation, strategic cognition, and entrepreneurship, the standard questionnaire of Radicis and Petkovic (2023) with 32 questions was used, and for external opportunities, the questionnaire of Cornwall and Perlman (1990) with 16 questions was used. Data analysis was carried out in two parts: descriptive statistics and inferential statistics, and the structural equation modeling (SEM) method and SmartPLS software were used. The results showed that all hypotheses were confirmed, and external and internal opportunities have a significant positive effect on digital transformation through the mediation of strategic cognition and the moderation of entrepreneurship.
منابع فارسی زارع، رقیه، پاشازاده، یوسف. (1402). تاثیر انعطافپذیری استراتژیک و رهبری دیجیتال بر تحول دیجیتال و نوآوری اکتشافی با نقش میانجی جهتگیری کارآفرینی دیجیتال. مدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی، 6(4)، 99-126. doi: 10.22034/qjimdo.2023.400042.1593.
علیپور، سحر؛ کلابی، امیرمحمد؛ خداداد حسینی، سید حمید (1400)، مدل پایداری شرکتی مبتنی بر تحول دیجیتال، نوسازی استراتژیک و خلق ارزش، نشریه علمی راهبردهای بازرگانی، 18، 17، 41-24.
https://doi.org/10.22070/cs.2022.15280.1168 ایمانی، عبدالمجید، حسینی فر، اعظم، آهنگ، فرحناز. (1397). تأثیر شبکه های اجتماعی بر کارآفرینی دیجیتالی با نقش میانجی تشخیص فرصت (مطالعه شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری استان کرمان). پژوهش های مدیریت عمومی، 11(41)، 287-312doi: 10.22111/jmr.2018.4460.
سبک آرا، مجید، و پورقادر چوبر، عادل. (1400). تحول دیجیتالی نوآوری و کارآفرینی پیشرفت، چالش ها و موضوعات کلیدی، همایش ملی تحقیقات میان رشته ای در علوم مهندسی و مدیریت مجموعه مقالات سومین همایش ملی تحقیقات میان رشته ای در علوم مهندسی و مدیریت ، ملی، 1- 20.
https://www.noormags.ir/view/en/magazine/number/132702 بارانی، صمد و اشرف¬زاده، عارف.(1402). نقش استراتژیها و سیستم مدیریت منابع انسانی بر نوآوری رادیکال شرکتهای دانشبنیان با تبیین نقش میانجی جهتگیری کارآفرینی. مدیریت نوآوری در سازمان¬های دفاعی.
Doi : 10.22034/qjimdo.2023.387198.1568.29-48,(20)6 نصرت پناه، رسول ، نوروزی، حسین و پارسی، رضا . (1403). تأثیر جهتگیری کارآفرینی بر نوآوری مخرب با تبیین نقش همزمان میانجیگری و تعدیلگری راهبرد دیجیتالسازی. مدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی، 7(2)، 23-48. doi: 10.22034/qjimdo.2023.411381.1615.
فرهنگ، ساحل، پیری. (1403). تأثیر جهت گیری دیجیتال بر عملکرد بازاریابی با نقش واسطه ای قابلیتهای بازاریابی دیجیتال در کسبوکارهای کوچک و متوسط (مورد مطالعه: کسبوکارهای مجازی شهر ارومیه). تحقیقات بازاریابی نوین، 13(4)، 115-136. https://doi.org/10.22108/nmrj.2024.138386.2933.
فرهنگ، ساحل، پیری. (1403). تأثیر جهت گیری دیجیتال بر عملکرد بازاریابی با نقش واسطه ای قابلیتهای بازاریابی دیجیتال در کسبوکارهای کوچک و متوسط (مورد مطالعه: کسبوکارهای مجازی شهر ارومیه). تحقیقات بازاریابی نوین، 13(4)، 115-136. https://doi.org/10.22108/nmrj.2024.138386.2933.
منابع انگلیسی Radicic، Dragana & Petković، Saša، (2023)، Impact of digitalization on technological innovations in small and medium-sized enterprises (SMEs)، Technological Forecasting and Social Change، 191، 122474، 0040-1625، https://doi.org/10.1016/j.techfore.2023.122474.
Chen، Hong، Shangui Hu، Yuqing Cai، (2024)، Driving effect of fintech on firm green innovation in China's strategic emerging industries: The mediating role of digital transformation، International Review of Economics & Finance، 96، Part A، 103613، 1059-0560، https://doi.org/10.1016/j.iref.2024.103613.
Holzmann، Patrick، & Gregori، Patrick ، (2023)، The promise of digital technologies for sustainable entrepreneurship: A systematic literature review and research agenda، International Journal of Information Management، 68، 102593، 0268-4012، https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2022.102593.
Lee، H.L.، Schmidt، G.، (2016). Using value chains to enhance innovation. Prod. Oper. Manag. 26، 617–632. https://doi.org/10.1111/poms.12665.
Niebel، T.، Rasel، F.، Viete، S.، 2019. BIG data – BIG gains? Understanding the link between big data analytics and innovation. Econ. Innov. New Technol. 28 (3)، 296–316. https://doi.org/10.1080/10438599.2018.1493075.
Cornwall، J. R. (1990). Organizational Entrepreneurship: With de Certeau on Creating Heterotopias (or Spaces for Play). Home wood. DOI: 10.1177/1056492605280225.
Faiz، F.، Le، V.، & Masli، E. K. (2024). Determinants of digital technology adoption in innovative SMEs. Journal of Innovation & Knowledge، 9(4)، 100610.https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.jik.2024.100610 .
