مقایسه اثربخشی یادگیری تئوری انتخاب به روش عادی و یادگیری خرد بر صمیمیتزناشویی زنان
محورهای موضوعی : سلامت زنانسیده ساناز سعیدی 1 , مهرناز علی اکبری 2 , مهدیه رحمانیان 3
1 - دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی، واحد پردیس دانشگاه تهران، تهران، ایران sanaz.saeedi@outlook.com, Tel: 09128866898
2 - استاد تمام، دانشگاه پیام نور تهران، تهران، ایران
3 - استادیار، روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
کلید واژه: تئوری انتخاب, صمیمیت زناشویی, طلاق, یادگیری خرد,
چکیده مقاله :
چکیده مقدمه: رابطه زناشویی که اساس روابط خانوادگی و تربیت نسلهای آینده است، به عنوان مهمترین رابطه انسانی تلقی میشود. هدف از انجام این پژوهش مقایسه اثربخشی یادگیری تئوری انتخاب به روش عادی و یادگیری خرد بر صمیمیتزناشویی زنان بود. روش پژوهش: این پژوهش از نوع نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون_پسآزمون با گروه گواه و دوره پیگیری بود. جامعه آماری زنان متاهل مراجعهکننده به مرکز مشاوره ندایدرون در خرداد و تیر ماه سال 1400 بودند که از میان آنها تعداد 45 زن به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه قرار گرفتند. گروه آزمایش 1، آموزش تئوری انتخاب به روش عادی را در 8 جلسه 60 دقیقهای و گروه آزمایش 2، یادگیری خرد تئوری انتخاب را در 8 جلسه 15 دقیقهای دریافت کردند و گروه گواه تا پایان پژوهش مداخلهای دریافت نکرد. ابزار پژوهش پرسشنامه صمیمیتزناشویی اولیاء و همکاران (1385) بود. تجزیه و تحلیل دادهها با تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 23 انجام شد. یافتهها: یافتهها نشان داد که یادگیری تئوری انتخاب به روش عادی و یادگیری خرد بر افزایش صمیمیتزناشویی زنان اثربخش است (05/0>P). نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که یادگیری تئوری انتخاب به روش عادی و یادگیری خرد با تغییر رفتار از طریق انتخاب اعمال رفتاری مفید و سازنده، حق انتخاب و رفتارهای مطلوب به گونهای سازنده منجر به ارتقای صمیمیتزناشویی زنان میشود.
© 2020 The Author(s). This work is published by family and health as an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/). Non-commercial uses of the work are permitted, provided the original work is properly cited.
Abstract Introduction: Marital relationship, which is the basis of family relationships and the education of future generations, is considered the most important human relationship. The purpose of this research was to compare the effectiveness of learning choice theory in a normal way and in a micro learning way on women's marital intimacy. Method: The research method was a semi-experimental pre-test-post-test type with a control group and a follow-up period. The statistical population was married women who were referred to Nedaye Daroon Counseling Center in June and July of 2021, from which 45 women were selected by purposive sampling and were randomly assigned to two experimental groups and one control group. Experiment Group 1 received education of choice theory in the normal way in 8 sessions of 60 minutes, and experiment group 2 received micro learning of choice theory in 8 sessions of 15 minutes, and the control group did not receive any intervention until the end of the research. The research tool was the Marital Intimacy Questionnaire of Parents and colleagues (2006). Data analysis was done by analysis of variance with repeated measures and using SPSS software version 23. Findings: Findings showed that learning choice theory in the normal way and learning wisdom is effective in increasing the marital intimacy of women (P<0.05). Conclusion: Based on the findings of the research, it can be concluded that learning the theory of choice in a normal way and micro learning by changing behavior through choosing useful and constructive behaviors, the right to choose desirable behaviors in a constructive way leads to the improvement of women's marital intimacy.
