مقایسه اثربخشی یادگیری تئوری انتخاب به روش عادی و یادگیری خرد بر صمیمیتزناشویی زنان
الموضوعات : women healthسیده ساناز سعیدی 1 , مهرناز علی اکبری 2 , مهدیه رحمانیان 3
1 - دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی، واحد پردیس دانشگاه تهران، تهران، ایران sanaz.saeedi@outlook.com, Tel: 09128866898
2 - استاد تمام، دانشگاه پیام نور تهران، تهران، ایران
3 - استادیار، روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: تئوری انتخاب, صمیمیت زناشویی, طلاق, یادگیری خرد,
ملخص المقالة :
چکیده مقدمه: رابطه زناشویی که اساس روابط خانوادگی و تربیت نسلهای آینده است، به عنوان مهمترین رابطه انسانی تلقی میشود. هدف از انجام این پژوهش مقایسه اثربخشی یادگیری تئوری انتخاب به روش عادی و یادگیری خرد بر صمیمیتزناشویی زنان بود. روش پژوهش: این پژوهش از نوع نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون_پسآزمون با گروه گواه و دوره پیگیری بود. جامعه آماری زنان متاهل مراجعهکننده به مرکز مشاوره ندایدرون در خرداد و تیر ماه سال 1400 بودند که از میان آنها تعداد 45 زن به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه قرار گرفتند. گروه آزمایش 1، آموزش تئوری انتخاب به روش عادی را در 8 جلسه 60 دقیقهای و گروه آزمایش 2، یادگیری خرد تئوری انتخاب را در 8 جلسه 15 دقیقهای دریافت کردند و گروه گواه تا پایان پژوهش مداخلهای دریافت نکرد. ابزار پژوهش پرسشنامه صمیمیتزناشویی اولیاء و همکاران (1385) بود. تجزیه و تحلیل دادهها با تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 23 انجام شد. یافتهها: یافتهها نشان داد که یادگیری تئوری انتخاب به روش عادی و یادگیری خرد بر افزایش صمیمیتزناشویی زنان اثربخش است (05/0>P). نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که یادگیری تئوری انتخاب به روش عادی و یادگیری خرد با تغییر رفتار از طریق انتخاب اعمال رفتاری مفید و سازنده، حق انتخاب و رفتارهای مطلوب به گونهای سازنده منجر به ارتقای صمیمیتزناشویی زنان میشود.
