مطالعه تطبیقی آموزش و کاربرد یادگیری هوش مصنوعی در مدارس ایران و چین (مقاطع پیش دبستانی، ابتدایی، متوسطه، دانشگاهی)
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشی
1 - گروه مدیریت آموزشی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
2 - گروه مدیریت آموزشی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
کلید واژه: مطالعه تطبیقی, آموزش هوش مصنوعی, کاربرد هوش مصنوعی, یادگیری هوش مصنوعی, مدارس ایران, مدارس چین,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف: هوش مصنوعی در حال تغییر شیوههای آموزشی است. مؤسسات آموزشی بر پذیرش هوش مصنوعی تمرکز میکنند. از این رو، باید شناخت و اگاهی کافی در این زمینه ایجاد شود. پتانسیل کشورها برای بهره گیری از این فرصت متفاوت است. مطالعات تطبیقی در این حوزه می تواند به کاهش شکاف ها و الگوبرداری سازگار کمک کند. هدف پژوهش حاضر مطالعه تطبیقی آموزش و کاربرد هوش مصنوعی در مدارس ایران با کشور چین است.
روششناسی پژوهش: در این مطالعه تطبیقی از نوع مروری نظام مند، کلیه مقالات فارسی و انگلیسی چاپ شده در طول یک دوره گذشته (1398-1403)، (2025-2019) در زمینه آموزش و کاربرد هوش مصنوعی در مدارس ایران با کشور چین، بر اساس ابعاد برنامه ریزی درسی نظام آموزش بررسی شد. این اطلاعات از طریق پایگاه علمی داخلی و خارجی و با استفاده از کلید واژههای آموزش هوش مصنوعی در آموزش چین/ایران، کاربرد هوش مصنوعی در اموزش چین/ایران دست آمد. به منظور جمع آوری دادهها، از فرم استخراج دادهها" که بر اساس هدف پژوهش طراحی شده بود، استفاده گردید.
یافتهها: در نتیجهی فرایند جستوجوی نظاممند، در مجموع تعداد ۱۰۰ مقالهی داخلی و خارجی مرتبط با موضوع شناسایی شد. پس از بررسی معیارهای ورود و خروج، ۸۰ مقاله به دلیل نداشتن شرایط لازم از مطالعه حذف گردید و در نهایت ۲۰ مطالعه واجد شرایط، برای تحلیل نهایی در پژوهش وارد شدند.
نتیجهگیری: نتایج بررسی تطبیقی پژوهشها نشان داد که تفاوتهای آموزش هوش مصنوعی در مدارس شامل وابستگی به بخش خصوصی، سطح محدود آموزش مقدماتی و نظری، مشارکت اندک معلمان، پشتیبانی ناکافی مدارس، نبود برنامهریزی رسمی و ضعف رویکرد بینرشتهای است. در کاربرد یادگیری هوش مصنوعی نیز تفاوتها به پذیرش پایین فناوری، مشارکت کم معلمان، ضعف زیرساختها، فقدان چشمانداز مدون و توسعه محدود نرمافزار و سختافزار آموزشی مربوط میشود. بر این اساس، فاصله معناداری بین ایران و چین در آموزش و کاربرد هوش مصنوعی در مدارس وجود دارد و این حوزه در ایران هنوز در مراحل ابتدایی قرار دارد. با وجود سطح مطلوب آگاهی و علاقهمندی، نبود حمایت ساختاری و سیاستگذاری کلان مانع شکلگیری نظام آموزشی کارآمد شده است.
Introduction: Artificial intelligence is changing educational practices. Educational institutions are focusing on adopting artificial intelligence. Therefore, sufficient knowledge and awareness should be created in this field. The potential of countries to take advantage of this opportunity varies. Comparative studies in this field can help reduce gaps and create consistent patterns. The aim of the present study is to conduct a comparative study of the education and application of artificial intelligence in schools in Iran and China.
Methodology: In this comparative study of a systematic review type, all Persian and English articles published during the past period (1398-1403), (2019-2025) in the field of education and application of artificial intelligence in schools in Iran and China were reviewed based on the dimensions of the curriculum of the education system. This information was obtained through domestic and foreign scientific databases and using the keywords of artificial intelligence education in China/Iran education, application of artificial intelligence in China/Iran education. In order to collect data, a "data extraction form" designed based on the purpose of the study was used.
Findings: The result of this search was to find 100 domestic and foreign articles related to the topic, of which 80 articles were excluded from the study due to lack of inclusion criteria, and finally 20 studies were included in the study.
Conclusion: The comparative study identified major differences between Iran and China in AI education and its application in schools, including reliance on the private sector, limited introductory instruction, low teacher involvement, weak institutional support, inadequate infrastructure, and the absence of formal planning and a clear vision. Overall, AI education and application in Iran remain at an early stage. Despite sufficient awareness, interest, and perceived educational need, the lack of structural support and macro-level policymaking has limited the development of an effective AI-based educational system. To better utilize AI in learning, a shift toward integrated policymaking, teacher empowerment, infrastructure development, and balanced attention to educational effectiveness and equity is required.
Adel, H. (2024). The effect of artificial intelligence integration on educational management: a case study in secondary schools in Iran. Management Research and Development, 1(4), 85-104.
Ahmadi, S., & Tahmasebzadeh Sheikhlar, D. (2025). Feasibility of Using Artificial Intelligence in Elementary Education in Iran. Learner-based Curriculum and Instruction Journal, 4(1), 1-14.
Aljemely, Y. (2024). Challenges and best practices in training teachers to utilize artificial intelligence: A systematic review. Paper presented at the Frontiers in Education.
Arabi, L., Roohbakhsh, A., Malaekeh-Nikouei, B., & Bazzaz, B. S. F. (2025). The impact of artificial intelligence (AI) in academic writing and publication: Iranian Journal of Basic Medical Sciences (IJBMS) policy. Iranian Journal of Basic Medical Sciences, 28(1), 1.
Chen, J. J., & Lin, J. C. (2024). Artificial intelligence as a double-edged sword: Wielding the POWER principles to maximize its positive effects and minimize its negative effects. Contemporary Issues in Early Childhood, 25(1), 146-153.
Dönmez, E. (2024). The future of education: AI-supported reforms in the USA and China. In Global Agendas and Education Reforms: A Comparative Study (pp. 135-150): Springer Nature Singapore Singapore.
Ghafarzadeh, M., & Irandoost, M. (2024). Artificial Intelligence in Education: Examining the Impact of AI on the Teaching-Learning Process. Quarterly of Iranian Distance Education Journal, 6(1), 146-156.
Lai, T., Zeng, X., Xu, B., Xie, C., Liu, Y., Wang, Z., . . . Fu, S. (2024). The application of artificial intelligence technology in education influences Chinese adolescent’s emotional perception. Current Psychology, 43(6), 5309-5317.
Mir, M. M., Mir, G. M., Raina, N. T., Mir, S. M., Mir, S. M., Miskeen, E., . . . Alamri, M. M. S. (2023). Application of artificial intelligence in medical education: current scenario and future perspectives. Journal of advances in medical education & professionalism, 11(3), 133.
Mohammadi Pakravan, P., & Azarshahi, S. (2024). Prioritizing the Drivers of Using Artificial Intelligence in Education Using the MAIRKA Method (Case Study: Hamadan Province). New Explorations in Strategic Business Intelligence, 1(1), e190651.
Mohammadi, S. E., Ghasemi, S. A., & Abbasi Nami, H. (2025). The application of artificial intelligence in school management (education). Sociology of Education, 10(3), 249-260.
Moroianu, N., Iacob, S.-E., & Constantin, A. (2023). Artificial intelligence in education: A systematic review. Geopolitical perspectives and technological challenges for sustainable growth in the 21st century, 906-921.
Qin, Z., & Gan, B. (2022). The research on the application of artificial intelligence in education in China: a systematic review. Paper presented at the International Conference on Smart Learning Environments.
Salimi, L., Paul, M., Thomas, J., Mathew, R., & Akhoondian, M. J. (2025). Artificial intelligence-based nursing curricula in Iran and other Gulf countries: A narrative review. Journal of Nursing Reports in Clinical Practice, 3(5), 478-485.
Seo, K., Yoo, M., Dodson, S., & Jin, S.-H. (2025). Augmented teachers: K–12 teachers’ needs for artificial intelligence’s complementary role in personalized learning. Journal of Research on Technology in Education, 57(4), 876-893.
Vieriu, A. M., & Petrea, G. (2025). The impact of artificial intelligence (AI) on students’ academic development. Education Sciences, 15(3), 343.
Xia, J., Ge, Y., Shen, Z., & Rahman Najar, M. (2024). The auxiliary role of artificial intelligence applications in mitigating the linguistic, psychological, and educational challenges of teaching and learning chinese language by non-chinese students. International Review of Research in Open and Distributed Learning, 25(3), 116-133.
Xu, W., & Ouyang, F. (2022). The application of AI technologies in STEM education: a systematic review from 2011 to 2021. International Journal of STEM Education, 9(1), 59.
Yao, Y., Zhu, X., Xiao, L., & Lu, Q. (2025). Secondary school English teachers’ application of artificial intelligence-guided chatbot in the provision of feedback on student writing: An activity theory perspective. Journal of Second Language Writing, 67, 101179.
Yi, H., Liu, T., & Lan, G. (2024). The key artificial intelligence technologies in early childhood education: a review. Artificial Intelligence Review, 57(1), 12.
Zafari, M., Esmaeily٢, A., & Sadeghi-Niaraki, A. (2021). An overview of the applications of artificial intelligence and virtual reality in education.
Zohoorian Nadali, I., Ojaghi, H., & Soleymani Roozbahani, F. (2022). Comparative Study of University, Industry, and Government Cooperation Model in Artificial Intelligence Scientific Research of Iran, China, and America. Sciences and Techniques of Information Management, 8(4), 45-74.
