بررسی تأثیر بازیوارسازی بر رفتار شهروندی سازمانی: نقش تعدیلگر توکنسازی
محورهای موضوعی : مدیریت منابع انسانی، مدیریت تحول، مدیریت رفتار سازمانی،مدیریت تطبیقی و توسعه، خط مشی گذاری
سید کامران یگانگی
1
,
نیما محبی نژاد لنگرودی
2
1 - استادیار گروه مهندسی صنایع ، واحد زنجان ، دانشگاه آزاد اسلامی ، زنجان ، ایران
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد گروه مدیریت، واحد الکترونیک ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران
کلید واژه: بازیوارسازی, رفتار شهروندی سازمانی, توکنسازی پاداش, فرهنگسازمانی, عدالت سازمانی,
چکیده مقاله :
این پژوهش به بررسی تأثیر بازیوارسازی بر رفتار شهروندی سازمانی با تأکید بر نقش میانجی متغیرهایی چون فرهنگسازمانی، عدالت سازمانی، تعهد سازمانی و رضایت شغلی، و همچنین نقش تعدیلگر توکنسازی پاداش میپردازد. هدف اصلی تحقیق، تحلیل سازوکارهای اثرگذاری بازیوارسازی بر انگیزش کارکنان، تعاملات سازمانی و افزایش رفتارهایی است که فراتر از وظایف رسمی افراد در سازمان انجام میپذیرد. بهمنظور جمعآوری دادهها، از پرسشنامههای استاندارد استفاده شد که میان ۴۰۰ نفر از دانشجویان شاغل در دانشگاههای آزاد تهران توزیع گردید. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) و نرمافزار SMART-PLS صورت گرفت. یافتههای تحقیق نشان داد که بازیوارسازی تأثیر مثبت و معناداری بر رفتار شهروندی سازمانی دارد. این اثر در شرایطی که فرهنگ سازمانی پویا، عدالت سازمانی ادراکشده مطلوب، تعهد سازمانی قوی و رضایت شغلی پایدار وجود دارد، بهصورت معناداری تقویت میشود. همچنین، توکنسازی پاداش بهعنوان ابزاری نوین و مبتنی بر فناوری بلاکچین، با افزایش شفافیت، عدالت و قابلیت رهگیری پاداشها، انگیزه و مشارکت کارکنان را ارتقا داده و موجب بهبود رفتارهای سازمانی میگردد .این پژوهش بر لزوم طراحی زیرساختهای مناسب برای اجرای بازیوارسازی، استقرار نظامهای انگیزشی شفاف و استفاده از ابزارهای دیجیتال نوآورانه در محیط کار تأکید دارد. درنهایت، نتایج نشان میدهد که ادغام هوشمندانه بازیوارسازی و توکنسازی پاداش میتواند تأثیر چشمگیری بر افزایش تعاملات کارکنان، تقویت رفتارهای شهروندی سازمانی و ارتقاء بهرهوری سازمانی داشته باشد.
This article examines the impact of gamification on organizational citizenship behavior, considering the mediating role of variables such as organizational culture, organizational justice, organizational commitment, and job satisfaction, as well as the moderating role of reward tokenization. The primary objective of this study is to analyze how gamification influences organizational interactions, employee motivation, and the enhancement of behaviors beyond formal job responsibilities.
The research data were collected through standardized questionnaires from 400 employed students at Islamic Azad University branches in Tehran and analyzed using structural equation modeling (SEM) in SMART-PLS software. The results indicated that gamification has a significant positive impact on organizational citizenship behavior, and this effect is amplified in organizations with a strong organizational culture, a fair justice system, high commitment, and stable job satisfaction. Furthermore, reward tokenization, as an innovative motivational tool, significantly increases employee motivation by enhancing transparency, fairness, and organizational interactions.
This study highlights the importance of establishing appropriate organizational infrastructures, implementing transparent incentive systems, and leveraging digital technologies. The findings suggest that the integration of gamification and reward tokenization, when designed effectively, can enhance employee engagement, improve organizational citizenship behavior, and ultimately boost overall productivity.
Mhlanga, D. (2022). The role of blockchain technology in the future of work: A literature review. Frontiers in Blockchain, 5, 880536. https://doi.org/10.3389/fbloc.2022.880536
Akbar, A., Djamaliyah, D., Aisyah, N., & Anshori, M. I. (2025). Blockchain Based Leadership: How Blockchain Technology Enhances Transparency and Accountability in Organizational Leadership. Jurnal Ilmiah Manajemen Kesatuan, 13(2), 999–1008. https://doi.org/10.37641/jimkes.v13i2.3232
Koivisto, J., & Hamari, J. (2019). The rise of motivational information systems: A review of gamification research. International Journal of Information Management, 45, 191–210. https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2018.10.013
Podsakoff, P. M., MacKenzie, S. B., Paine, J. B., & Bachrach, D. G. (2000). Organizational citizenship behaviors: A critical review of the theoretical and empirical literature and suggestions for future research. Journal of Management, 26(3), 513–563. https://doi.org/10.1177/014920630002600307
Organ, D. W., & Konovsky, M. (1989). Cognitive versus affective determinants of organizational citizenship behavior. Journal of Applied Psychology, 74(1), 157-164. https://doi.org/10.1037/0021-9010.74.1.157
Seaborn, K., & Fels, D. (2015). Gamification in theory and action: A survey. International Journal of Human-Computer Studies, 74, 14–31. https://doi.org/10.1016/j.ijhcs.2014.09.006
Wikipedia contributors. (2023, February 16). Participatory management. In Wikipedia, The Free Encyclopedia. Retrieved from https://en.wikipedia.org/wiki/Participatory_management
Deterding, S., Dixon, D., Khaled, R., & Nacke, L. (2011). From game design elements to gamefulness: Defining "gamification". In Proceedings of the 15th International Academic MindTrek Conference: Envisioning Future Media Environments (pp. 9–15). ACM. https://doi.org/10.1145/2181037.2181040
Eskandari, A., & Irandoost, M. (2015). The impact of organizational citizenship characteristics on improving intra-organizational interactions and overall performance. Journal of Organizational Behavior Management, 8(2), 87–109. (In Persian)
Eslam, G. (2022). Identifying applications, opportunities, and challenges of using blockchain technology in human resource management: A systematic review. Retrieved February 4, 2024, from www.hrblockchain.com (In Persian)
Babaei, M., Alizadeh Majd, A., & Afshar, P. (2023). Organizational performance and its relationship with organizational citizenship behaviors. Organizational Management Research Journal, 17(5), 54–78. (In Persian)
Abedi, A., & Beigi, N. (2017). Identifying factors affecting organizational culture development (Case study: University of Science and Culture). Organizational Culture Management, 14(1), 21–46. (In Persian)
Abedi Koushki, Z., Rouhafzaei, Sh., & Gholami Moghadam, E. (2021). Predicting employee productivity based on perceived organizational justice, job satisfaction, and organizational citizenship behavior during the COVID-19 pandemic. Journal of Urmia Nursing and Midwifery Faculty, 19(12), 986–997. (In Persian)
Rajabi Farjad, H., Ramazanzadeh, M. M., & Khodaverdi, M. (2022). The effect of reward on workplace happiness considering the mediating role of work engagement. Occupational and Organizational Counseling, 14(50), 47–. (In Persian)
Shayani, F., Mahmoudi, S. M., & Karimi, A. (2020). Identifying strategies for implementing and improving employee training using a gamification approach. Human Resource Training and Development, 7(25), 16–. (In Persian)
Zare, H. (2004). Investigating the characteristics of organizational citizenship and its impact on the work environment and organizational performance. Management Research Journal, 12(3), 45–65. (In Persian)
